کارگاه نقالی و پرده‌خوانی در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 3901663
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

کارگاه نقالی و پرده‌خوانی در یزد برگزار می‌شود

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد از برگزاری کارگاه آموزش نقالی با عنوان «سیری در پیدایش آیین پرده‌خوانی، تاریخچه و ساختار آن در نقالی» در این نهاد خبر داد.

کارگاه نقالی و پرده‌خوانی در یزد برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری استان یزد، علی جاور، مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد از برگزاری کارگاه آموزش نقالی با عنوان «سیری در پیدایش آیین پرده‌خوانی، تاریخچه و ساختار آن در نقالی» در این نهاد خبر داد.

جاور اظهار کرد: این کارگاه با هدف ارتقای توانمندی استعدادهای هنر نقالی و پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی با حضور مرشد قاسم هاشمی متخلص به (زرین کلاه) از فعالان این عرصه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت محدود کارگاه افزود: به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کارگاه با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد ضمن دعوت از فعالان حوزه نقالی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، تعزیه و علاقه‌مندان برای حضور در کارگاه بیان کرد: این کارگاه پنجشنبه هشتم خرداد، ساعت 18 در سالن نارنجستان حوزه هنری استان واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود.

جاور با بیان اینکه نقالی ایرانی در حال کمرنگ شدن و فراموشی است، آموزش و تربیت استعدادهای هنری جوان را یکی از راه‌های حفظ و زنده نگه داشتن این شیوه کهن داستان‌سرایی که مروج دلیری، پاکی و جوانمردی در جامعه بود، برشمرد.

وی با اشاره به استعدادهای هنری استان گفت: این هنر علاقه‌مندان زیادی در یزد دارد و اگر به موضوع آموزش بیشتر توجه شود، شاهد بروز و ظهور استعدادهای خوبی در این عرصه خواهیم بود.

این کارگردان نمایش در ادامه افزود: نقالی در لغت به معنی کار و پیشه‌ای است که فردی بنام «نقال» کالا یا چیزی را از جایی به جای دیگر می برد، اما در اصطلاح به پیشه و هنر کسی گویند که داستان‌ها و واقعه‌های هیجان انگیز و جذابی را که شنیده یا خوانده است برای مردم نقل و بیان می‌کند.

وی اظهار کرد: نقالان داستان‌هایی از حماسه‌های قومی، ملی، دینی و واقعه‌های تاریخی، شبه تاریخی و مذهبی را با کلامی سنجیده و آهنگین و بیانی گرم و رسا در میان جمع مردم در فضاهای عمومی یا محافل، نقل و روایت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha