ثبت‌نام مدارس ترجیحاً غیرحضوری است / اولویت؛ سلامت دانش‌آموزان
کد خبر: 3901895
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
حکیم‌زاده:

ثبت‌نام مدارس ترجیحاً غیرحضوری است / اولویت؛ سلامت دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، اولویت در مرحله ثبت‌نام دانش‌آموزان، سلامتی آنان است، گفت: ثبت‌نام فرایندی تربیتی است نه اداری. لذا برگزاری هر نوع آزمون از سوی مدارس ممنوع است و همکاران باید به گونه‌ای عمل کنند که تا پایان مردادماه روند ثبت‌نام به پایان برسد.

رضوان حکیم زاده

به گزارش ایکنا، نشست خبری معاون آموزش ابتدایی و مسئول ستاد ثبت‌نام سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ امروز شنبه، ۱۰ خردادماه، با حضور رضوان حکیم‌زاده در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این نشست با تأکید بر اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی روندها مانند گذشته پیش می‌رود، اظهار کرد: به همین منظور جلسات ستاد ثبت‌نام سال تحصیلی آینده برگزار و در پی آن ۲۳ اردیبهشت، دستورالعمل ثبت‌نام به مدارس ابلاغ شد. همچنین معاونان آموزش استان‌ها به عنوان مسئولان ستاد انتخاب شدند. این دستورالعمل با توجه به شرایط بحران کرونا تنظیم شده است. در این دستورالعمل تأکید شده که ثبت‌نام صرفاً یک فرایند اداری نیست؛ بلکه یک رویکرد تربیتی مخصوصا برای نوآموزان و دانش‌آموزان اول ابتدایی است. لذا برگزاری هر نوع آزمون برای پیش دبستانی و اول ابتدایی و پایه هفتم ممنوع است. به این ترتیب اول‌ خرداد‌ماه آغاز فرایند ثبت‌نام بود و با توجه به شرایط کنونی امسال پیش‌بینی می‌شود با استفاده از بستر فناوری ثبت‌نام به صورت همزمان کلاس‌ها در بستر سامانه شاد تکمیل شود. به ستادهای ثبت‌نام مدارس در استان‌ها اعلام و تأکید شده هر چه بیشتر از سامانه‌ها استفاده کنند و حضور خانواده‌ها در مدارس جهت ثبت‌نام کمتر شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: ضرورت دارد تمامی دانش‌آموزان در طرح سنجش اولیه شرکت کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی زمان آغاز سنجش را ابتدای مرداد‌ماه اعلام کرد؛ قبل از انجام این طرح ثبت‌نام نوآموزان صورت خواهد گرفت. همچنین توجه به حسن خلق و صبوری مسئولان ثبت‌نام در مدارس و مناطق در دستور کار است و مقرر شده از ظرفیت سامانه شاد استفاده ‌و از مراجعه حضوری جلوگیری شود. بهره‌برداری از دستورالعمل بهداشتی مورد تأکید قرار گرفته و زمان‌بندی ثبت‌نام در دستور کار قرار دارد تا اضطراب والدین کاهش یابد. همچنین تدابیری در راستای هدایت تحصیلی الکترونیک انجام شده است.

برگزاری آزمون ممنوع است

وی بیان کرد: هرگونه قرارداد مدارس با مؤسسات دولتی ‌و غیردولتی در زمینه برگزاری آزمون ممنوع است. همچنین هرگونه مصاحبه و برگزاری آزمون در پایه هفتم ممنوع است، هیچ‌یک از مدارس دولتی و غیردولتی حق ندارند برای‌ پذیرش نوآموزان یا دانش‌آموزان آزمون برگزار کنند. مدارس هیئت امنایی به جز خدماتی که با مشارکت اولیا تعیین می‌شود، هیچ شهریه‌ای نباید دریافت کنند. اختصاص مهلت ثبت‌نام بیش از حد معمول در اختیار دانش‌آموزان عشایر قرار دارد. آغاز فرایند ثبت‌نام و تشکیل ستاد از اول خرداد آغاز و تا پایان مردادماه ادامه دارد؛ مدارس باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود در سال آینده حدود یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز ابتدایی ثبت‌نام کنند که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد چهار درصدی خواهیم داشت. همچنین پیش‌بینی‌شده یک میلیون و ۴۷۸ هزار پایه اولی شش سال تمام ثبت‌نام کنند که نسبت به سال گذشته ۴.۷ رشد را شاهد خواهیم بود. با توافقی که با سازمان آموزش کودکان استثنایی داشتیم، مقرر شده سنجش کودکان دبستان به ۶۰ درصد افزایش یابد. امیدواریم بتوانیم سنجش و غربالگری را از کلاس اول به پیش‌دبستانی منتقل کنیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه معاونت آموزش ابتدایی استان‌ها و ستاد ارزیابی عملکرد رسیدگی به شکایات مسئولیت رسیدگی به شکایات مربوط به ثبت‌نام را برعهده دارد، گفت: والدین در صورت داشتن هر گونه شکایتی پیرامون ثبت‌نام می‌توانند به سامانه این اداره مراجعه و روند رسیدگی به شکایات خود را پیگیری کنند. امیدواریم امسال علی‌رغم شرایط ناشی از شیوع کرونا، با رعایت اولویت سلامتی دانش‌آموزان همکاران به گونه‌ای عمل کنند تا پایان مردادماه روند ثبت‌نام به پایان برسد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای کلاس‌بندی را مدنظر قرار گیرد و نیز امیدواریم با هماهنگی با ستاد کرونا همانند سال‌های‌ گذشته فرایند ثبت‌نام‌ را در زمان مقرر به پایان برسانیم.

حکیم‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نقش وزارت آموزش و پرورش در جریان قتل رومینا و نیز مقابله با خشونت‌های خانگی و آموزش مهارت‌های زندگی چیست، با اذعان به اینکه این پرسش مربوط به حوزه معاونت سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است و در حیطه مسئولیت بنده نیست، به صورت اجمالی درباره طرح خشونت‌زدایی، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طرح خشونت‌زدایی نهایی شد و با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش تأکید داشتند که معاونت‌ها بسته خاص تحولی تدوین کنند و راهکارهای سند تحول را به شکل ملموس و قابل اندازه‌گیری اجرا کنند، طرح «خوانا» به منظور ایجاد محیط امن روانی و عاطفی برای دانش‌آموزان تدوین شد. معتقدیم اگر بتوانیم از کودکی و پیش دبستانی بحث احترام به خود و تعامل مبتنی بر کرامت انسانی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، دیگر شاهد این اتفاقات تلخ نخواهیم بود. شاید بتوان گفت نقش آموزش و پرورش در این قضایا پیش‌بینی رخدادهاست.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه در دستورالعمل بازگشایی مدارس تأکید کرده‌ایم همه محتواها باید آموزش داده شود، گفت: همه دانش‌‌آموزان باید تحت پوشش قرار گیرند. مدارس موظف‌اند تا ۲۷ خردادماه، در راستای اتمام محتوای باقی‌مانده اقدام کند. بر این اساس، هر زمانی که معلم با تأیید شورای مدرسه به این نتیجه برسد که فرایند یادگیری کامل شده است، دانش‌آموز می‌تواند نتیجه این یادگیری توصیفی را به صورت کارنامه دریافت کند و هر زمان دانش‌آموز نتیجه ارزیابی خود را دریافت کند، می‌تواند برای‌ثبت‌نام پایه بعدی اقدام کند.

فعالیت یک روز در میان مدارس تخلف محسوب می‌شود

حکیم‌زاده بیان کرد: برای اینکه زمان ثبت‌نام را از دست ندهیم، در نظر داریم فرایند ثبت‌نام به صورت ترکیبی انجام شود، این رویکرد به این معنا نیست که تعداد کمتری از دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنیم. می‌توانیم با تکیه بر یادگیری معکوس حضور دانش‌آموزان را زمان‌بندی کنیم، برای مثال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۱۰ نفر را در کلاس درس داشته باشیم و با استفاده از بستر مجازی تمهیداتی برای رفع اشکال و پیش‌رفتن آموزش‌ها در نظر گیریم.

وی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: مطابق سال گذشته پیگیری‌های خود را انجام داده و تأکید کردیم مدیران مدارس در صورتی که دانش‌آموزی از سال گذشته در مدرسه بوده و امسال حضور نداشته باشد، وضعیت تحصیل دانش‌آموز را پیگیری کنند.

معاون آموزش ابتدایی همچنین با بیان اینکه آموزش و پرورش دو برنامه با توجه به تداوم کرونا یا از بین رفتن آن با ذکر جزئیات تدوین کرده است، گفت: اگر مدرسه‌ای اعلام کند دانش‌آموزان به صورت یک روز در میان در مدرسه حضور پیدا کنند، خلاف قوانین است و والدین لازم است چنین تخلفاتی را در سامانه مربوطه در پرتال وزارت آموزش و پرورش ثبت‌ کنند.

انتهای پیام
captcha