حمایت 2,5 میلیارد تومانی از 1411 طرح قرآنی در استان‌ها
کد خبر: 3902605
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
حجت‌الاسلام خسروی بیان کرد:

حمایت 2,5 میلیارد تومانی از 1411 طرح قرآنی در استان‌ها

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح اقدامات این اداره کل در سال 98 گفت: در راستای کمک به اجرای طرح‌های برنامه‌محور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به صورت استانی از ۱۴۱۱ طرح با اعتبار بالغ بر دو میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان حمایت می‌شود.

حمایت دو نیم میلیاردی از 1411 طرح قرآنی در استان‌ها

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های سال ۹۸ این اداره کل را تشریح کرد.

وی فعالیت‌های این اداره کل را در سه محور امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت، آموزش و حمایت برشمرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۵۹۰ پروانه فعالیت تمدید و به منظور پویایی و تسریع در روند بررسی‌های اولیه در استان‌ها گروه‌های تخصصی مصاحبه و ارزیابی در قالب ۳۴ گروه راه‌اندازی شد.

خسروی از برگزاری ۱۵ جلسه هیئت رسیدگی و همچنین ۴۵ مورد موافقت اصولی و ۵۴ مورد پروانه فعالیت جدید در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و فعالیت‌های گسترده هیئت رسیدگی به موسسات، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های نسبتاً خوبی مصوب شد و امیدواریم در سال جدید این روند با شتاب بیشتری پیگیری و عملیاتی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ۸۵ پرونده واصله به هیئت رسیدگی اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه صدور مجوز موسسات در قالب کارگاه‌های تخصصی با محوریت تولید فیلم‌های آموزشی ویژه شاگردان، برگزاری سه دوره توجیهی ویژه کارشناسان استان‌ها و برپایی دوره توانمندسازی مدیران موسسات فرهنگی قرآن و عترت به صورت مجازی و حضوری از دیگر برنامه‌های این واحد برای ارتقا و توانمندسازی موسسات فرهنگی قرآن و عترت بوده است.

وی همچنین به برگزاری موفق هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در بهمن ماه ۹۸ و شرکت بیش از ۱۲۰ هزار نفر داوطلب در سه بخش مفاهیم قرآن کریم، معارف اهل بیت(ع) و حفظ قرآن کریم به صورت کتبی و الکترونیک اشاره کرد و گفت: با توجه به اجرای موفق آزمون‌های سراسری قرآن و عترت، درصدد طراحی و تدوین طرح دوره تربیت مربی در رشته‌های مفاهیم قرآن کریم، معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در سطح کشور با هدف ارتقا سطح دانش و توانمندسازی مربیان این سه حوزه هستیم که این طرح در هفت منطقه کشور (به صورت منطقه‌ای) در دو فاز آماده شده و در یک فاز، چهار استان و فاز دیگر سه استان را در بر می‌گیرد.

خسروی به موفقیت نسبی این اداره کل در بحث پژوهش و اجرای فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری جلسات کارشناسی نیز اشاره کرد و گفت: بررسی و ارزیابی طرح‌های محتوایی و آموزشی شامل ۵۰ طرح آموزشی و ۳۰ طرح پژوهشی از سوی موسسات، برگزاری جلسات گفت‌وگو و تبادل نظر با صاحب‌نظران و خبرگان و بهره‌مندی از اندیشه آنها در خصوص اولویت‌های پژوهشی معاونت قرآن و عترت و ارزیابی و بررسی نیازهای پژوهشی و اجرایی معاونت از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای اثربخشی تولیدات و فعالیت‌های قرآنی از جمله این فعالیت‌های بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: این نشست‌ها در محورهایی همچون «واکاوی زیباشناسی مصحف‌نگاری ایرانی ـ اسلامی از قرآن‌های خطی تا قرآن‌های چاپ معاصر»، «بهره‌مندی نویسندگان و تصویرسازان حوزه کودک از منابع دینی» و «آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان» برگزار شده است.

وی همچنین از تشکیل شورای صدور مجوز و نظارت بر ترجمه‌های قرآن با حضور چند نفر از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه در سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: بیش از ۳۰ اثر رسیده در حوزه ترجمه در این شورا در سال ۹۸ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و تاکنون سه جلسه تخصصی جهت شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی کودک و نوجوان به صورت میان‌رشته‌ای با حضور متخصصان حوزه‌های مختلف برگزار شده است.

خسروی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حمایت گسترده از فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: این حمایت‌ها در راستای کمک به اجرای طرح‌های برنامه‌محور موسسات قرآنی و با اعتباری بیش از ۲۶۰ میلیون تومان در سال ۹۸ صورت گرفت که از این مبلغ ۱۳۷ میلیون تومان تحقق یافت و ۱۲۴ میلیون تومان دیگر در دست اقدامات بعدی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: در راستای کمک به اجرای طرح‌های برنامه‌محور موسسات فرهنگی قرآن و عترت به صورت استانی، از ۱۴۱۱ طرح با اعتبار بالغ بر دو میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان حمایت به عمل آمد. همچنین از اجرای دوره‌های آموزش مفاهیم و معارف قرآن و اهل بیت(ع) با رویکرد ترویج سبک زندگی اسلامی در موسسات با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و نیز از قبولی بیش از هفت هزار نفر در آزمون‌ها حمایت به عمل آمد. کمک 100 میلیون تومانی به تربیت قاریان متخلق و ممتاز نوجوان با هدف الگوسازی طرح ملی تلاوت، حمایت از توانمندسازی مدیران موسسات قرآن و عترت با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان، حمایت از تولید آثار آموزشی - تربیتی قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان در قالب ماهنامه شبنم با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان و با انتشار ۱۰ شماره بخش دیگری از حمایت‌های صورت گرفته بوده است.

خسروی در پایان به حمایت ویژه از دوره تربیت حافظان قرآن کریم با محوریت تدبر در موسسات مردمی اشاره کرد و گفت: حمایت از اجرای دوره‌های آموزش حفظ قرآن با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای 13 هزار 322 نفر قرآن‌آموز و تجلیل از قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان فراگیری نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برتر و پژوهشگران حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان از دیگر برنامه‌های حمایتی این اداره کل در سال 98 بوده است.

انتهای پیام
captcha