اعتقادی به تمرکزگرایی در فعالیت‌های قرآنی ندارم؛ به سلایق در چارچوب‌ها میدان می‌دهیم
کد خبر: 3902640
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
نویدادهم:

اعتقادی به تمرکزگرایی در فعالیت‌های قرآنی ندارم؛ به سلایق در چارچوب‌ها میدان می‌دهیم

دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن در پاسخ به اینکه آیا فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش متمرکز می‌شود؟ گفت: در بحث اجرا به هیچ وجه به تمرکزگرایی معتقد نیستم، بلکه در چارچوبی معین و با ضابطه‌ای مشخص فعالیت خود را ادامه دهند و باید میدان دهیم که سلایق و ذوق‌های مختلف به عرصه بیایند تا خلاقیت‌ها بروز یابد.

چگونگی فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش؛ اجرای طرح ملی حفظ قرآن با محوریت حفظ جزء سی‌ام، آن هم در زمان ساعت درس قرآن که با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تضاد است؛ متمرکز کردن فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف این وزارت و برنامه‌ریزی برای آموزش کتاب‌های درسی قرآن به معلمان از جمله مواردی است که پیگیر پاسخ آن از مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن، بودیم که در ادامه می‌خوانید؛

ـ در مصاحبه قبلی با شما با تیتر «تحقق‌بخشی سند توسعه آموزش عمومی قرآن هم‌راستا با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» درباره تجدید نظر و ارتقای کیفی همکاری با طرح ملی حفظ قرآن سخن گفتید. تاکنون چه اتفاقی در این روند رخ داده است؟

در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی، تعلیمی و تربیتی تحت تأثیر شرایط کروناست و ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه زیر سؤال رفته است. مشخص نیست که آیا همزمان با آغاز سال تحصیلی(اول مهرماه)، مدرسه‌ها باز می‌شود یا خیر؟ یا چه مدت و چه ساعتی دانش‌آموزان در مدارس هستند؟ و ... به هر حال در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم و پس از آن می‌توان این موارد را مطرح کرد.

ـ بخش‌های مختلف در آموزش و پرورش به فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند. آیا کمیسیون آموزش عمومی برنامه‌ای برای متمرکز کردن فعالیت این بخش‌ها دارد؟

در بحث اجرا به هیچ وجه به تمرکزگرایی معتقد نیستم. باید میدان دهیم تا سلایق و ذوق‌های مختلف به عرصه بیایند و بتوانند تجربه کنند و خلاقیت‌ها بروز یابد. یعنی در بخش‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی با چارچوب معین و با ضابطه مشخص ادامه یابد.

ـ آیا کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور برای آموزش کتاب‌های درسی به معلمان برنامه‌ای دارد؟

بله، برنامه‌ریزی‌ شده است که اطلاع‌رسانی خواهد شد. البته همه اینها متأثر از وضعیت کرونای کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان صورت گرفته است، اما با بحث شیوع ویروس کرونا، این سؤال مطرح می‌شود که آیا تابستان امسال می‌توانیم جلسات حضوری داشته باشیم یا باید غیرحضوری باشد.

ـ طی تماس مخاطبان این خبرگزاری، مطلع شدیم که در مدارس به ویژه مقطع ابتدایی امکاناتی چون لوح‌های فشرده و لوحه آموزشی روخوانی قرآن نیست. آیا کمیسیون برنامه‌ای برای تجهیز این مدارس یا به طور کلی پایشی در این زمینه دارد؟

چنین بازخوردی نداشتیم که مدارس ابتدایی از این تجهیزات بی‌بهره‌اند، اما گاه با مشکلاتی روبه‌رو هستند، نه به این شدت که شما می‌‌گویید.

ـ مطالبه شما به عنوان دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن از مجلس یازدهم چیست؟

براساس مفاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوبات، اگر قرار است قرآن به فرهنگ عمومی کشور تبدیل و فرهنگ عمومی کشور مبتنی بر معارف قرآنی، بازخوانی و بازتولید شود، اقدامات مختلفی از جمله تأمین منابع مالی آن باید انجام شود. بنابراین از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که اعتبار مورد نیاز این اقدام را، که در حال حاضر بستر حقوقی و برنامه‌ای آن فراهم شده است، تأمین کند. به بیان دیگر بستر مالی و نیروی انسانی آن را تأمین کند تا بتوان این کار را انجام داد.

انتهای پیام
captcha