3 گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور
کد خبر: 4170669
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
یادداشت

3 گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور

رضا نباتی از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن در پی انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی طی هفته‌های اخیر، یادداشتی را با عنوان «سه گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور» در اختیار ایکنا قرار داده است.

یادداشت واردهرضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در پی انتقال شواری توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی، یادداشتی را با عنوان «سه گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور» در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

متن این یادداشت بدین شرح است؛

شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از این توفیق خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم را پیدا نکرد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور را به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار کرد.

از شورای جدید توسعه فرهنگ قرآنی کشور انتظار می‌رود بر اساس سخن حکیمانه «ثبت الارض، ثم انقش» حُسن نیت و عزم جزم خود را در جبران گذشته نه چندان رضایت‌بخش در سه گام اساسی به همگان و به جامعه قرآنی کشور نشان دهد:

  • گام اول «استقرار «مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کریم»»

طبق اولين اقدام ملی از اولين راهبرد ملی «سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كريم كشور» كميسيون آموزش عمومی قرآن بايد مركز مستقل باشد.

راهبرد ملی ۱:

استقرار نظام راهبری و مدیریت کلان فعالیت‌های آموزش عمومی قرآن

اقدام­ ملی:

۱. ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون زیر نظر وزیر آموزش و پرورش و شناسایی و تأمین نیروی انسانی کارآمد لازم برای مرکز، از درون این وزارت جهت ایفای نقش راهبری اجرای سند (سال ۱۳۹۷)

با توجه به جابه‌جايی شورای توسعه، فرصت مغتنمی است تا موضوع استقلال «مركز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن» مجدانه پيگيری و محقق شود.

اینکه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم با امکانات و اختیاراتش توسط بخشی از یک وزارت محدود شود، خلاف سند راهبردی و به ضرر آموزش عمومی قرآن کشور است؛ به ویژه در شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

  • گام دوم «تعیین تکلیف صدها میلیارد تومان اعتبارات آموزش عمومی قرآن کریم به ویژه در وزارت آموزش و پرورش».

به گفته مکرر متولیان همین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات آموزش عمومی قرآن کریم به وزارت آموزش و پرورش تخصیص یافته است. این در حالی است که حتی یک ریال از این اعتبارات در بخش آموزش عمومی قرآن این وزارت، هزینه نشده است. باید تکلیف وضعیت قبل روشن و وضعیت اعتبارات آموزش عمومی قرآن کریم شفاف سازی شود.

  • گام سوم «به ترک فعل‌های کمیسیون فعلی، مصادره اعتبارات و قوانین به نفع جریان‌های خاص، تخطی از قوانین و مصوبات و ... رسیدگی و پایان داده شود».

در طول سال‌های گذشته به دلایل مشخص، مأموریت دستگاه‌ها و نهادها در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم، نه تنها تقویت و حمایت نشد، بلکه به تدریج با فشار و دخالت‌هایی از مأموریت ذاتی منحرف شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۲ - ۱۵:۳۵
0
0
تکبیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۳ - ۰۹:۳۶
0
0
اميد است آقاي قمي رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي به اين سه نكته مهم عنايت داشته و پاسخگو باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۳ - ۱۰:۰۰
0
0
شفاف سازي گذشته اين شورا حرف حقي است.
captcha