طرح مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم در 3 محور / تعیین قوانینی برای نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی در جامعه
کد خبر: 3902750
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
سیدعلی سرابی بیان کرد:

طرح مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم در 3 محور / تعیین قوانینی برای نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی در جامعه

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم در سه محور قابل طرح است،‌ گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات، نهادینه کردن ارزش‌ها و سبک زندگی قرآنی یا به تعبیر قرآن، حیات طیبه در جامعه از طرق مختلف شمرده می‌شود.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد مطالبات جامعه قرآنی از مجلس یازدهم گفت: در سطح جامعه و به طور خاص در سطح جامعه قرآنی مطالبات و خواسته‌ها و ایده‌هایی در ارتباط با توسعه فرهنگ قرآنی هست. البته این مطالبات از تمام قوا و دستگاه‌های مختلف نظام وجود دارد، اما با توجه به اینکه مجلس، جایگاه ویژه‌ای دارد و به مسائل مختلف کشور برنامه‌ریز و آینده‌نگر است، این مطالبات جدی‌ترند.

مهم‌ترین مطالبات قرآنی از مجلس یازدهم 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه‌ مهم‌ترین مطالبات جامعه قرآنی، التزام مجلس و نمایندگان محترم به قرآن، دستورات آن و پرداختن به خود مطالبات قرآن و اسلام است، افزود: عدالت‌محوری، انصاف در تصمیم‌گیری‌ها، پرهیز از اشرافی‌گری و مال‌اندوزی، رعایت مصالح جامعه اسلامی و وحدت کلمه که همواره مورد تأکید حضرت امام(ره) بوده و پیروی از ولایت فقیه از مهم‌ترین مطالبات است. علاوه بر اینها، مهم‌ترین مطالبه مردم، که آن را در کلام مقام معظم رهبری نیز بارها شنیده‌ایم، همان است که در قرآن به عنوان مقاومت و نپذیرفتن سلطه کفار و بیگانگان بیان شده است.

سرابی تصریح کرد: ‌طبعاً جامعه قرآنی به مجلس فعلی، که با شعارهای انقلابی روی کار آمده است، حساسیت بیشتری دارد و توقع می‌رود این دوره از مجلس سعه صدر بیشتری برای شنیدن مطالبات مردمی داشته باشد. در ادوار گذشته گاهی وقت‌ها شاهد بوده‌ایم که جامعه قرآنی مطالباتی داشته است و برخی مواقع به عنوان بخشی از جامعه قرآنی خواسته‌ایم مطالبی را به گوش نمایندگان برسانیم که گاهی مورد استقبال قرار گرفته و گاه نیز استقبالی از سوی نمایندگان مشاهده نشده است.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی بیان کرد: به ویژه از نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت حضور دارند، توقع می‌رود که مطالبات مردمی و حرف‌های جامعه قرآنی را بیشتر مورد توجه قرار دهند. گاهی فقط نظرات خاصی شنیده می‌شود، در حالی که نمایندگان مردم باید تمام نظرات را بشنوند تا بتوانند مصلحت مردم، نظام و کشور را شناسایی کنند و به تصویب برسانند.

برخورد انفعالی مجلس در نهادینه کردن ارزش‌ها

وی یکی دیگر از محورهای مطالبه از مجلس یازدهم را برنامه‌ریزی برای نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی بیان کرد و افزود: مجلس در این زمینه به ویژه در ادوار اخیر برخورد انفعالی داشته، یعنی خود را با برنامه‌هایی که از طرف دولت یا دیگران اعلام می‌شده منطبق کرده است، برای مثال بودجه‌ای که برای تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص داده می‌شود شامل یک رقمی در بودجه کل کشور است و معمولاً این عدد با نیازهای جامعه و برنامه‌های پیش‌بینی شده نامتناسب تلقی می‌شود. در موقع تصویب قانون بودجه، معمولاً مجلس مقداری وضعیت این عدد را بهتر می‌کند، اما گاهی وقت‌ها حتی همان عدد و رقمی که خود دولت اعلام کرده نیز تخصیص داده نمی‌شد و این بی‌اعتنایی کامل بود.

سرابی با تأکید بر اینکه اگر در این زمینه پیگیری‌ای هم از سوی مجلس صورت می‌‌گرفت، چندان مثمرثمر نبوده است، گفت: با توجه به شرایطی که سال گذشته وجود داشت، رقم بسیار اندکی، که اصلاً در شأن قرآن نیست، در قانون بودجه پیش‌بینی شد و به تصویب رسید. این همان انفعالی است که به آن اشاره شد. مجلس باید در چنین مسائلی به ویژه در زمینه فرهنگی، که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، ورود جدی‌ و بهتری داشته باشد، نه اینکه برخورد انفعالی داشته باشد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: اینکه مجلس به انتظار بنشیند تا دولت یا نهادی دیگر پیشنهادی را ارائه دهد، چندان مناسب نیست. اگر همین پیشنهادها هم کارشناسی شده باشند، باز هم مطلوب است، اما گاهی همین پیشنهادها چندان کارشناسی شده نیست. مجلس اگر به ارزش‌هایی همچون فرهنگ انفاق،‌ قرض‌الحسنه، صداقت، عدالت‌محوری، پرهیز از اشرافی‌گری و خرده‌فرهنگ‌هایی از این دست که در قرآن کریم فراوان است بپردازد و آنها را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دهد، اقدام مناسبی خواهد بود. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال به دستوراتی از قرآن که راهبردی هستند اشاره کردند. سبک زندگی در کشور ما با توجه به فرمایش ایشان همین دستوراتی‌اند که در قرآن کریم آمده است. لذا توقع از فراکسیون قرآن و عترت و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این است که برای تحقق ارزش‌های قرآنی، برنامه‌ریزی کنند. اگر لازم است کارگروه‌هایی را متشکل از صاحب‌نظران قرآنی ساماندهی و با این امر فعالانه برخورد کنند. امروزه شاهد تعداد زیاد فعالان قرآنی، مؤسسات، دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی هستیم که همه این‌ها می‌توانند بازوان اجرایی خوبی برای تحقق برنامه‌ها باشند.

تأکید بر تصویب قوانین پشتیبان 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سومین محور مطالبات از مجلس یازدهم اشاره کرد و با تأکید بر اینکه قانون‌گذاری و تهیه طرح‌ها و قوانین پشتیبان برای فعالیت‌های قرآنی می‌تواند یکی دیگر از محورهای مطالبات باشد، گفت: برخی از این قوانین در دوره‌های مختلف در نظر گرفته شده است، برای مثال سال‌ها قبل در مجلس قوانینی در مورد تحصیل یا اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم یا برخورداری مؤسسات فرهنگی از معافیت‌های مالیاتی و پرداخت هزینه سنگین آب و برق و ... به تصویب رسید، اما در حال حاضر برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌های کلانی که تنظیم شده است، نیازمند پشتیبانی‌های قانونی بیشتری هستیم، یعنی باید در مواردی قانون کمک‌‌کننده باشد. در حالی که شاهدیم در موضوع تخصیص بودجه‌ و کمک در هزینه‌های آب، برق و گاز مؤسسات قرآنی، قانون به درستی اجرا نمی‌شود و دلیل آن هم نقص قوانین است. خلأهای قانونی دیگری نیز وجود دارد که مجلس باید شناسایی کند و به آنها بپردازد.

سرابی با اشاره به اینکه این نیازها قبلاً از سوی کارشناسان امور قرآنی تهیه شده است، تصریح کرد: باید کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت فعال شوند تا این نیازها در این دوره برطرف شود و این امر اهتمام ویژه نمایندگان محترم را می‌طلبد تا قوانین پشتیبان، به ویژه برای بخش مردمی که نیاز به حمایت بیشتری دارند و ظرفیت زیادی هم دارند، تهیه شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن در پایان در مورد عملکرد فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی طی سال‌های اخیر گفت: به صورت کلی از دوستان در فراکسیون قرآن و عترت قدردانی می‌کنیم؛ چرا که اصل تشکیل و فعالیت این فراکسیون قابل تقدیر و تشکر است. با وجود این حضور فعال فراکسیون قرآن و عترت در ادوار مختلف همراه با افت و خیزهایی بوده است. در یک دورانی اگرچه شخص‌محور بوده اما فعال بوده است و در دورانی هم با وجود انجام برخی اقدامات، آنگونه که توقع می‌رفته فعال نبوده است. امیدواریم در این دوره که بسیاری از نمایندگان با شعارهای ارزشی و انقلابی روی کار آمده‌اند، این فراکسیون را فعال‌تر ببینیم و در قیاس با گذشته جامع‌نگرتر و فعال‌تر باشد و منشأ برکاتی شود.

انتهای پیام
captcha