میراث امام خمینی(ره)؛ آینه 31 سال بعد از رحلت
کد خبر: 3902857
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
تحلیل روز/

میراث امام خمینی(ره)؛ آینه 31 سال بعد از رحلت

خط و مشی امام خمینی(ره) مانند خط و مشی یک انسان عادی نیست که در طول حیاتش کمترین دستاوردی ندارد و دنیا را مثل بسیاری دیگر ترک می‌کند، بلکه ایشان تفکر و انسانیتی از خود بر جای گذاشتند که الگویی برای نسل‌های بعدی شده است تا با تأسی از آن، مسیر و سرنوشت‌شان را مشخص سازند.

گفته می‌شود انسان حتی بعد از رحلتش جاودان می‌ماند؛ چراکه تفکر و انسانیتی که از خود بر جای گذاشته است او را در اذهان و قلوب نسل‌های بعد از خود جاودان نگه می‌دارد، اما کسی که این دنیا را ترک می‌کند و هیچ اثر فکری یا انسانی قابل ‌توجهی از خود بر جای نمی‌گذارد، به معنای واقعی کلمه مرده است.

نمی‌توان جنبش امام خمینی(ره) را جدا از عقل و تفکر دانست. انقلاب‌ها، مبارزات و جنگیدن‌ها علیه ظلم و استبداد قبل از هر چیزی نیازمند تفکر و کلام است. تفکر و کلام به اعتقاد مطلق به آزادی منجر می‌شود و هنگامی‌که انسان آزاده باشد شجاعت، قدرت و دیگر صفات مطلوب را برای موفقیت در رویارویی با ظلم و برپا ساختن انقلاب‌های آزادی‌خواهانه به دست می‌آورد.

در آینه 31 ساله بعد از رحلت امام خمینی(ره) روایت‌ها و بازتاب‌های بیشتری از میراث فکری، عقلی و انسانی ایشان، که مبتنی بر عشق به آزادی و انسانیت و عمل است، وجود دارد.

در واقع، برجسته‌ترین تصویری که در این آینه به وضوح دیده می‌شود اتحاد عقل، کلمه، آزادی، تفکر و انسانیت در شخصیت امام خمینی (قدس) است که اولین گام، تبدیل سفارت رژیم اشغالگر اسرائیل به سفارت فلسطین  و بعد از آن، اعلام روز جهانی قدس بود. این دو گام نگاه کلی امام(ره) به مسائل و قضایای جهان اسلامی را آَشکارا نشان می‌دهد.

اهمیت این دو گام با فشارهای گسترده غرب علیه ایران، محاصره، تحریم و تحریک علیه این کشور اسلامی مشخص شده، اما معروف است که آزاده نمی‌ترسد؛ از این‌ رو ایران به حرکت خود در مسیر دفاع از فلسطین و حقوق ملت فلسطینی همچنان ادامه می‌دهد. بازتاب این رویکرد واضح و آشکار است. در واقع، ایران اصلی‌ترین و نخستین مدافع قضیه فلسطین و فلسطین نیز قطب‌نما، اساس و محور است.

از این انعکاس، انعکاس‌های دیگر نیز بازتاب می‌یابد. با گسترش دایره ظلم، که اصل آن به رژیم اشغالگر اسرائیل برمی‌گردد، دایره تجارب مبتنی بر تفکر و ایدئولوژی امام خمینی(ره) و مکتب ایشان در آزادی، انسانیت، قدرت و ایمان نیز گسترش یافت؛ از لبنان و عراق گرفته تا یمن و بسیاری از کشورهای جهان.

امت اسلام بعد از 31 سال از رحلت امام(ره) همچنان در معرض تحریک‌ها، تحریم‌ها و تهدیدها و تخریب وجهه است. از ایران گرفته تا سوریه و عراق و یمن و نیز هر جریان و مجموعه و هر انسانی که متکی به مکتب ایشان است در این وضعیت قرار دارد. در این میان کشوری که پایه‌های خود را با ایمان و مقاومت بنا کرده همچنان مقاوم می‌ماند. ایران امروز قوی‌تر است و قدرت آن فقط به دلیل قدرت مالی و نظامی نیست، بلکه برگرفته از قدرت علمی، فکری و اجتماعی است که به بر حق بودن خود، آزادی، حاکمیت و استقلال رأی ایمان دارد.

ایران و جریان‌های مقاومت و ملت‌های آزاده همچنان که در دوران حیات امام خمینی(ره) در معرض تلاش‌های پلید برای تخریب چهره‌شان بودند، اکنون نیز هستند، ولی این اقدامات خصمانه رویکرد این محور را تحت تأثیر قرار نداده است.

مبالغه‌گویی نمی‌کنیم وقتی که می‌گوییم دستاوردهای کشورهای منطقه و امت اسلام مدیون تفکر، انسانیت، قدرت و رویکرد امام خمینی(ره) است و این دلیلی قاطع تلقی می‌شود که این تفکر و انسانیت و قدرت بر حق بود؛ به بیانی دیگر، حق می‌ماند و باطل نابود می‌شود.

حسین الموسوی، تحلیلگر و پژوهشگر سیاسی لبنان

منبع: العالم

انتهای پیام
captcha