زنان پس از انقلاب حقوق از دست رفته خود را پس گرفتند
کد خبر: 3903186
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
رایزن فرهنگی ایران در لبنان:

زنان پس از انقلاب حقوق از دست رفته خود را پس گرفتند

رایزن فرهنگی ایران در لبنان در وبینار «خانواده در اندیشه امام خمینی» بیروت اظهار کرد: دیدگاه امام با بسیاری از افراد که حضور زنان را در میادین مختلف مجاز نمی‌دانستند متفاوت بود و همین نگاه باعث شد که زنان پس از پیروزی انقلاب بتوانند حقوق از دست رفته خود را پس بگیرند.

به گزارش ایکنا از لبنان، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان،‌ در وبینار «خانواده در اندیشه امام خمینی» که دیروز، 16 خرداد، با همکاری ایکنا در بیروت برگزار شد، سخنرانی کرد. متن سخنرانی وی بدین شرح است: این سخن امام خمینی که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» بهترین جمله‌ای است که می‌توان از آن دیدگاه وی را درباره نقش زن و اهمیت تربیت در جامعه برداشت کرد. ما تصویری از زن را در دوران جاهلیت قدیم دیدیم که چیزی غیر از حقارت برای این انسان و نگاهی پست نیست. همچنین تصویری از زن را در دوران جدید دیدیم و در الگوی غربی استعماری و پس از آن در لیبرالیسم، دیدگاهی را دست‌کم شبیه همان دیدگاه جاهلیت، تحقیر زن و اهانت به کرامتی که خداوند به او عنایت کرده است شاهد بوده‌ایم.

این خلأ تاریخی در درک شخصیت زن و توانایی‌ها و نقش او در زندگی و جامعه باعث نشده است که حاکمان ستمگر و مستکبر، که زن را مربی و آموزگار تأثیرگذار در خانه و جامعه یافتند، وی را با غل و زنجیر جهل، ظلم، سرکوب و خفه کردن و کشتن به اسارت ببرند و گاهی نیز با زنجیرهای آزادی مسموم، که تنها جسد زن را آزاد می‌کند، وی را به اسارت بردند. بنابراین عقل وی همچنان در پس پرده فریب و نیرنگ کالا نشان دادن زن و نگاه مادی به این موجود مقدس قرار دارد.

اگر آغاز نهضت و اصلاحات را در نگاه علما و دانشمندانی مانند شهید مرتضی مطهری و علی شریعتی ببینیم و از دریچه نگاه آنها به زن مسلمان‌ فاطمه‌گونه بنگریم،‌ شاهد قیام بزرگی خواهیم بود که پس از انقلاب امام خمینی طی چند دهه پیش روی داد.

ضرورت زدودن غبار از اعتقادات پوسیده

زن ایرانی قابلیت‌های خود را در میادین علم،‌ عمل، هنر و فقه در کنار نقش اصلی خود، تربیت فرزند، نشان داده است. دیدگاه امام خمینی درباره بسیاری از افراد دیگر درباره زن، که مشارکت آنان با مردان در همه میادین را به دلیل وجود برخی موانع یا از باب حیا جایز نمی‌دانند، متفاوت است.

امام نظر خود را ارائه داد و پرده فهم نادرست از اسلام را از میان برداشت و فرمود: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.» جمهوری اسلامی ایران نیز ثمره این عبارت و فلسفه‌ای را که عدالت، گذشت و اسلام بیان می‌کند برداشت کرد و درک آن، تأمل و زدودن غبار از اعتقادات پوسیده را می‌طلبد. این همان دیدگاهی است که امام خامنه‌ای در حرکت خود ادامه داده‌اند و آن را تکمیل و بارها زنان را برای به دست آوردن مهمترین مناصب سیاسی، نظامی و قضایی تشویق کردند. زنان پس از پیروزی انقلاب بسیاری از حقوق از دست رفته خود را در طول دوران‌های مختلف پس گرفتند و به این ترتیب صلابت را به بنیان خانواده با محوریت مادر بازگرداندند.

اهمیت خودسازی حاکمان

امام خمینی، امامی فقیه، عارف و متبحر در مفاهیم اولیه انسانی بود. وی کودکان را مظهری از مظاهر اولیه انسان می‌دانست و تصویری شفاف از فطرت اولیه را در آنان می‌دید. بر همین اساس در بازی با کودکان مشارکت می‌کرد و با آنان هم صحبت می‌شد. رفتار امام با کودکان فقط یک رفتار پسندیده نبود، بلکه بازتاب کاملی از فلسفه و دیدگاه وی به تربیت و رشد آنها بود. وی معتقد بود که تربیت باید با ایجاد الگو در زندگی افراد آغاز شود. الگو، مادر یا پدر است و می‌تواند حاکم، سیاستمدار یا روحانی نیز باشد.

بذر اصلاح نسل‌ها در جوامع از خودسازی حاکم، روحانی و فقیه آغاز می‌شود و بر همین اساس ملت نیز دنباله‌رو آن حاکم، روحانی و فقیه خواهد بود. امام به کودکان و زنان از بعد ادراک و فهم این نیروی عظیم در تاریخ بیداری نزدیک بود.

زمانی که، در دیدگاه امام که مطابق با دیدگاه اسلام است، با تأمل بنگریم، درخواهیم یافت که شعارهای آزادی و لیبرالیسم نوین حتی به اندازه سرانگشتی با دوران جاهلیت و تاریخچه زنده به گور کردن دختران تفاوتی ندارد.

انتهای پیام
captcha