نگاهی به برنامه‌های مناسبتی مرکز اسلامی مسکو در فضای مجازی
کد خبر: 3903251
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

نگاهی به برنامه‌های مناسبتی مرکز اسلامی مسکو در فضای مجازی

مرکز اسلامی مسکو به مناسبت ماه رمضان، روز قدس و رحلت امام خمینی(ره) در فضای مجازی به اجرای برنامه‌های متعددی پرداخت که برگزاری سه نشست و دو کنفرانس بین‌المللی با موضوع «امام خمینی و انقلاب اسلامی در رسانه‌های دنیای اسلام و جهان» از آن جمله بود.

به گزارش ایکنا از روسیه؛ در پی شیوع بیماری کرونا و با ممنوعیت تجمعات، مساجد در سراسر کشور روسیه بسته شدند و مسلمانان آداب ماه رمضان را در خانه به ‌جا آوردند. اما این به آن معنا نیست که آنها با دیگر اعضای جامعه ارتباط نداشتند؛ مسلمانان این کشور سعی دارند عدم امکان برگزاری مراسم در مساجد را با استفاده از برنامه‌های آنلاین جبران و ارتباط اعضای جامعه را با هم برقرار کنند.

در همین راستا برنامه‌های ماه رمضان مرکز اسلامی مسکو همه روزه و بدون وقفه از طریق کانال یوتیوب به نشانی «ICRUS» برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه در تمام جلسات تصمیم‌گیری به مناسبت ایام ماه رمضان، روز قدس و رحلت امام خمینی (ره) حضوری فعال داشت.

ساخت کلیپ‌های متناسب با افطار

از جمله برنامه‌های مختلف دینی و مذهبی برگزار شده از سوی مرکز اسلامی مسکو در ماه رمضان می‌توان به ترجمه و زیرنویس سخنرانی کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه به مناسبت آغاز رمضان، سخنرانی‌های دینی و مذهبی به زبان‌های آذری و روسی و ساخت و ترجمه کلیپ‌های متناسب با افطار اشاره کرد.

همچنین از همان ابتدای ماه رمضان آمادگی برای برگزاری هر چه بهتر برگزار کردن روز قدس در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگی مرکز اسلامی مسکو، «هفته قدس» در فضای مجازی جایگزین «روز قدس» شد.

نشست مجازی «قدس؛ از مقاومت تا رفع اشغال»

نشست «قدس؛ از مقاومت تا رفع اشغال» از مهمترین برنامه‌هایی بود که به مناسبت روز قدس در مسکو اجرا شد. این نشست با حضور سفرای کشورهای اسلامی مقیم روسیه، سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته مذهبی و سیاسی روسی در آستانه روز جهانی قدس از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

سفرای فلسطین، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، سرگئی بابورین، سیاستمدار و رئیس مرکز اورشلیم برای آزادی قدس، نفیق الله حضرت عشیروف، مفتی و رئیس اداره دینی بخش آسیایی مسلمانان روسیه در این نشست تخصصی مجازی، مقاومت را تنها راه پیروزی فلسطینیان و آزادی قدس شریف از سلطه رژیم صهیونیستی برشمردند. 

شرکت‌کنندگان در این نشست، همچنین طرح موسوم به معامله قرن را طرحی شکست خورده و غیرقابل اجرا اعلام و تأکید کردند: سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینیان است و طرح‌های بی‌اساسی همچون معامله قرن تنها روی کاغذ و در اوهام صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها باقی خواهد ماند.

سه نشست و دو کنفرانس با موضوع امام(ره)

همچنین به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران،‌ سه نشست و دو کنفرانس بین‌المللی با موضوع «امام خمینی و انقلاب اسلامی در رسانه‌های دنیای اسلام و جهان» با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی و خارجی برگزار شد. برنامه‌هایی که با مدیریت مرکز اسلامی برگزار شد، از طریق سایت‌های محور مقاومت، گیپر سیلکا، انقلاب اسلامی(ایران-۱۹۷۹) ، کانال ICRUS به زبان روسی باز نشر شدند.

نشانی سایت‌هایی که در برگزاری هر چه بهتر مراسم ماه رمضان، هفته قدس و سی ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی با مرکز اسلامی مسکو همکاری مستمر داشتند، بدین شرح است:

1.mihwar.ru

2.Giperssilka.ru

3.iran1979.ru

4.icrus / youtube

برای بسیاری از مسلمانان ندیدن دوستان و خانواده طی ماه رمضان دشوار بود، اما باید در نظر داشت رمضان زمانی برای تجدید قوای روحی و خویشتن‌داری نیز هست. در شرایط کرونایی که بسیاری مجبور بودند بیشتر اوقات را تنها بمانند این امکان را داشتند در آرامش عبادت کنند.

هر چند در رمضان امسال، ارتباطات نزدیک مردم با یکدیگر کمتر شد، اما در ازای آن، معنویت این ماه توانست با تأمل و عبادت در  آرامش فردی، عمیق‌تر شود.

انتهای پیام
captcha