هنر در وادی عشق الهی / وقتی صراط مستقیم ترسیم می‌شود
کد خبر: 3903297
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

هنر در وادی عشق الهی / وقتی صراط مستقیم ترسیم می‌شود

امیر نحوی، طراح نرم‌افزارهای قرآنی، از عاشق‌پیشگان وادی عشق الهی است که از همان کودکی با درخشیدن نور قرآن بر قلبش، مسیر زندگی برایش طراحی شد و خود نیز به کار طراحی در وادی قرآن پرداخت.

نقش قرآن بر تار و پودی از عشقجبران‌ خلیل‌ جبران‌ در کتاب‌ «پیامبر» می‌نویسد: «کار با عشق‌ آن‌ است‌ که‌ پارچه‌ای‌ را با تار و پود قلب‌ خود ببافی‌ بدان‌ امید که‌ معشوق‌ تو آن‌ را بر تن‌ خواهد کرد… اگر نمی‌توانی‌ با عشق‌ کار کنی‌ بهتر است‌ کار خود را ترک‌ کنی‌ و بر دروازه‌ معبد بنشینی‌ و صدقات‌ کسانی‌ را که‌ با عشق‌ کار می‌کنند، بپذیری…» براستی هرکجا که عشق‌ ساکن‌ شود تمام ناممکن‌ها را ممکن خواهد کرد و در هر کار خوب‌ و ماندنی جهان‌، ردپای‌ عشق‌ را می‌توان به وضوح دید.

امیر نحوی، یکی از عاشق‌پیشگان وادی عشق الهی است که از همان کودکی با درخشیدن نور قرآن بر قلبش، مسیر زندگی برایش طراحی شد و خود نیز به کار طراحی در وادی قرآن پرداخت. هرچند تاکنون در این راه سختی‌های بسیاری کشیده است، اما خستگی‌ناپذیر به راه خود ادامه داده و می‌دهد.

نحوی، از طراحان قرآن با قطع‌های مختلف در استان کردستان در سال 1361 در یک خانواده مذهبی در روستای عیسی‌آباد از منطقه کلاترزان متولد شده است. از سال 90 فعالیت‌های قرآنی خود را شروع کرد و به دلیل نبود ارگان مشخص در حوزه قرآنی و طراحی نرم‌افزار به سختی این کار را تاکنون ادامه داده است. دفتر کارش مغازه کوچکی در پاساژ عزتی سنندج، مملو از سادگی و بی‌آلایشی است که یک سیستم با دو قفسه کتاب تمام تجهیزات آن را تشکیل می‌دهد و در کنار کتاب‌های قرآنی، کتاب‌های دیگری که صفحه آرایی شده بودند، دیده می‌شود. ایکنای کردستان، گفت‌وگویی با این فعال قرآنی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

آغاز طراحی نرم‌افزار قرآنی

امیر نحوی، طراح نرم‌افزار قرآنی که به همراه امین اسدی و عزیز فتحی اقدام به تأسیس مؤسسه آموزش قرآن «قلم روشنایی» کرده است، اظهار کرد: از سال 90 طراحی نرم‌افزار قرآنی را به صورت خودجوش و با استفاده از تجربه افراد دیگر آغاز کردم که در این راستا اقدام به ضبط صدای قاریان سنندجی برای تبدیل آن به نرم‌افزار کردم.

وی افزود: در سال‌های 93 و 94 که قصد داشتم، صدای امین اسدی، از قاریان برجسته سنندجی (نفر دوم مسابقات هند در سال 92 و نفر اول مسابقات امارات در سال 98) را به نرم‌افزار تبدیل کنم، نیاز به استودیو داشتم و به دلیل نبود استودیو خانه خود را استودیو کردم و کار ضبط 10جزء قرآن را در آنجا انجام دادیم. به دلیل اینکه خانه کیفیت ضبط صدای مطلوب و مورد نظر را نداشت؛ لذا استاد امین اسدی، در حیاط منزلش یک اتاق درست کرد و سیستم ضبط صدا و تجهیزات مورد نیاز را در آنجا قرار داد که تاکنون 2 دوره ترتیل قرآن را ضبط کرده و دور سوم نیز در حال ضبط است.

نحوی تصریح کرد: ترتیل‌های استاد اسدی را برای استفاده از نرم‌افزار در شش هزار و 236 آیه به صورت آیه آیه از هم جدا و آماده کرده‌ام و نرم‌افزار نیز در مرحله کار گرافیک و برنامه‌نویسی است.

طراحی قرآنی ترجمه زیر  عثمان طه                                                                                

نحوی در کنار این کار شاخص خود به اذن خداوند متعال در سال 94 کار طراحی قرآن ترجمه زیر عثمان طه را انجام داده است که در این زمینه اظهار کرد: کار طراحی در قطع تمام رحلی، وزیری، جیبی کیفی و جیبی قاب‌دار در حال حاضر پایان یافته است و تاکنون 8 هزار جلد در قطع وزیری و 3 هزار جلد در قطع رحلی، 2 هزار جلد در قطع جیبی قاب‌دار و 2 هزار جلد جیبی کیفی با ترجمه استاد محمد بهاءالدین حسینی (صاحب تفسیر 4 جلدی فرقان) چاپ شده است. این طراح قرآنی نزدیک از چهار سال از عمر بارکت خود را صرف انجام این کار کرده است و توانسته قرآن 15 خطی عثمان طه را در 15 و  13 خط به صورت ترجمه زیر آماده کند. 

ایده‌هایی ناب از جنس تار و پود عشق/ برای تیتر فردا صبح ارسال میشود با تشکر

وی در پرونده‌کاری خود طراحی قرآن 30 جزء ترجمه کنار دو رنگ به زبان کُردی به سفارش ابراهیم مردوخی و یک قرآن دو رنگ و ترجمه کنار به سفارش عبدالعزیز سلیمی را نیز دارد و عنوان کرد که این قرآن نیز در 10 هزار جلد چاپ و بین مردم توزیع شد.

چاپ عم‌جزء به صورت  جدول تجویدی و ترجمه فارسی

این طراح قرآنی، کار طراحی عم جزء تجویدی که تجوید آن از استاد عزیز فتحی به صورت جدول زیر آیات با ترجمه فارسی استاد محمد بهاءالدین حسینی قرار گرفته را نیز انجام داده است که به دلیل استقبال مخاطبان و تسهیل روخوانی کودکان بسیار کاربردی بوده و تاکنون 25 هزار جلد آن چاپ و توزیع شده است.

وی قرآن 30 جزء دیگری با خط عثمان طه در 15 خط و عم جزء دیگری تألیف عبداللطیف کهنه‌پوشی به صورت جدول زیر را به سفارش انتشارات زریبار مریوان طراحی کرده که انتشارات مجوز یکی از آن‌ها را از دارالقرآن دریافت کرده و عم جزء در مرحله دریافت مجوز است.

ایده‌هایی ناب از جنس تار و پود عشق/ برای تیتر فردا صبح ارسال میشود با تشکر

خستگی‌ناپذیر در راه عشق

وی با اشاره به طراحی یک عم جزء به خط عثمان طه و ترجمه دکتر مصطفی خرمدل و تجوید استاد سیدعباس حسینی را در شش هزار جلد چاپ کرده است، بیان کرد: کار طراحی‌ این قرآن‌ها را بدون حمایت هیچ ارگان و یا سازمان و فرد خاصی و به صورت فردی انجام داده‌ام.

نحوی که 24 ساعات شبانه‌روز خود را فقط با عشق خداوند به طراحی‌‌های مختلف قرآن اختصاص داده است و در این راستا خستگی‌ناپذیر طراحی‌هایی از قرآن داشته است که در صورت حمایت ارگان‌های ذیربط می‌تواند در سطح کشور مطرح و نمونه شود.

وی به دریافت مجوز از سازمان دارالقرآن کریم برای تمام طراحی‌های خود اشاره کرد و با قدردانی از زحمات مسئولان این امر گفت: دارالقرآن کریم برای صدور مجوز و ویراستاری کارهای قرآنی بسیار ریزبین بوده و کوچکترین مشکلات کار را می‌بینند و به آن توجه دارند که این امر جای قدردانی و تشکر را دارد.

نحوی به چگونگی قرار گرفتن خود در وادی قرآن اشاره و بیان کرد: در یک خانواده روحانی متولد شده‌ام و پدرم ملااحمد نحوی و پدربزرگم ملاعلی نحوی و ملاعبدالقادر نحوی جد بزرگ ما عمر با برکت خود را در راه ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی و دینی مردم استان صرف کرده‌اند و همین امر موجب شد که از دوران کودکی من نیز به یادگیری درس طلبگی مبادرت بورزم.

وی افزود: سال 67 در کلاس اول ابتدایی،  نزد پدرم  یادگیری قرآن را شروع کردم و همین امر موجب شد که از همان دوران کودکی نور قرآن با من همراه باشد و امروز با مددگرفتن از خداوند متعال بتوانم نرم‌افزارهای قرآنی را طراحی کنم. اگر مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن سخنان ما داشته باشند، باید گفت در صورت حمایت آن‌ها دیگر برای تأمین مایحتاج زندگی مجبور به انجام کارهای ویراستاری کتاب‌های دیگر نداشته و به راحتی می‌توانم با کمک اساتید تجوید و صوت قاریان به طراحی قرآن‌های مختلف و نرم‌افزارهای قرآنی بپردازیم که در این صورت می‌توانم طراحی‌هایی کشوری از قرآن داشته باشم و انتظارات مردم را نیز برآورده کنم.

ویراستاری دانشنامه حفظ قرآن

یکی دیگر از موفقیت‌های امیر نحوی، ویراستاری دانشنامه حفظ قرآن بوده که کتاب سال ایران شده است. وی با ابراز گلایه نسبت به عدم اطلاع‌رسانی و توجه به این امر بیان کرد: در صداوسیما و رسانه‌های دیگر هیچ اسمی از این موفقیت برده نشده است.

این طراح نرم‌افزار قرآنی در ادامه گفت: دانشنامه حفظ قرآن تألیف استاد عزیز فتحی، از معلمان قرآن سنندجی بوده است که در سال 94 کتاب منتخب نمایشگاه کتاب تهران و سال 95 کتاب سال ایران شد. در این کتاب شش روش پیشرفته حفظ قرآن وجود دارد و 1000 جلد آن را با هزینه شخصی چاپ کرده‌ایم و تاکنون 30 جلد آن باقی مانده است. این سؤال را از ادارات ذی‌ربط دارم که چگونه کتابی که کتاب سال ایران بوده تاکنون تعدادی از آن به فروش نرسیده است.

ایده‌هایی ناب از جنس تار و پود عشق/ برای تیتر فردا صبح ارسال میشود با تشکر

وی یکی دیگر از نکته‌های جالب در این طراحی قرآن را فایل‌های وکتور بیان کرد و ادامه می‌‌دهد: از قابلیت‌های این فایل این است که بزرگ‌نمایی بر روی این گونه فایل‌ها بدون افت کیفیت یا به اصطلاحی بدون رنجه شدن تصویر و همچنین بزرگ کردن فایل بدون افت کیفیت خواهد بود.

این طراح نرم‌افزار قرآنی با اشاره به اینکه مجوز انتشارات نحوی را نیز دارم، افزود: در زمینه طراحی نرم‌افزارهای قرآنی هیچ آموزشی را از فردی ندیده‌ام و طرح‌هایم را با کمک خداوند متعال و تلاش‌های شبانه روزی خود  انجام داده‌ام.

نحوی با اعلام اینکه تاکنون چندین بار به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان مراجعه کرده‌ و طرح ارائه داده‌ایم، گفت: تاکنون هیچ جوابی داده نشده است و هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است.

طراحی جعبه حفظ قرآن

وی به طراحی یک جعبه حفظ قرآن و دریافت مجوز از دارالقرآن کریم اشاره کرد و افزود: ابعاد این جعبه حفظ قرآن نیم متر در 70 سانتیمتر بوده که با MDF ساخته شده است و حفظ قرآن را برای کودکان تسهیل می‌کند، اما به دلیل گران بودن قطعات آن امکان چاپ بیشتر را نداریم و برای کاهش قیمت تمام شده باید این جعبه در کارخانه قالب گیری شود و از روی قالب به صورت پلاستیک به تعداد افزون ساخته شود که برای ساخت این قالب تلاش‌های زیادی کردم اما به دلیل نبود منابع مالی این کار ارزشمند چندین سال است که متوقف شده است. 

این طراح نرم‌افزار قرآنی با انتقاد از فعالیت مؤسسات قرآنی استان کردستان اعلام کرد: یکی از نقاط ضعف ما در استان کردستان این است که مؤسسات قرآنی با هم همکاری ندارند.

وی به طراحی کتاب تفسیر موضوعی قرآن به صورت لغوی و آیه‌ای به عنوان یکی دیگر از تولیدات مؤسسه قرآنی خود اشاره کرد و یادآور شد: رونق و توسعه فعالیت‌های قرآنی و تولیدات قرآنی ما منوط به حمایت و پشتیبانی مسئولان است.

مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم در هر عصر و زمانی در اولویت امور تک‌تک افراد جامعه قرار دارد و هر کس به توان خود می‌تواند گامی مؤثر در وادی مقدس قرآن بردارد، اما امروزه نادیده گرفتن امور قرآنی و عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به فعالان قرآنی که از دل و جان خود برای قرآن مایه گذاشته‌اند، می‌تواند زمینه‌ساز مهجوریت بیشتر قرآن و گسترش هرچه بیشتر آسیب‌های اجتماعی و عواقب جبران‌ناپذیری برای فعالان قرآنی شود.

انتهای پیام
captcha