کرونا را با توان داخلی مدیریت می‌کنیم / تبدیل واردات اقلام پزشکی به صادرات
کد خبر: 3903471
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
وزیر بهداشت:

کرونا را با توان داخلی مدیریت می‌کنیم / تبدیل واردات اقلام پزشکی به صادرات

وزیر بهداشت با اشاره به توان داخلی کشور در شرایط تحریم‌، گفت: کرونا را با توان داخلی مدیریت کرده‌ایم و از واردکننده اقلام پزشکی به صادرکننده تبدیل شده‌ایم.

به دنیا نشان می‌دهیم کرونا را با توان داخلی مدیریت کردیم/ 44 بیمارستان سال آینده افتتاح می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز 18 خردادماه، در مراسم افتتاح فاز اول نخستین شهرک مواد مؤثره دارویی در خاورمیانه، با بیان اینکه سال ۹۸ سال سخت اما افتخارآفرینی بود، گفت: اولین گام ما در این سال حمایت از تولید داخل و پیشگیری از واردات بی‌رویه دارو و تولید فراورده‌هایی بود که مشابه داخلی داشتند.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی شد، اظهار کرد: این امر در حالی محقق شد که سیلاب سهمگین بهاری در کشور رخ داد، طرح غربالگری فشار خون انجام شد و دو میلیون و 700 هزار نفر نیز نیازمند دارو بودند.
 
نمکی با اشاره به برگزاری مراسم باشکوه اربعین سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته مراسم اربعین با سه و نیم میلیون زائر برگزار شد، امسال هم با پیک‌های کرونا مواجه شدیم. براورد ما این بود که نیازمندی ما به ارز ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، اما با تکیه بر صنعت داخل و پرهیز از واردات بی‌رویه به سمت تولید داخل رفتیم، توجه کنیم که سهم ما از تولید ناخالص داخلی محدود است، این افتخار بزرگی برای صنعت دارویی کشور بود که شاهد کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو بودیم.
 
وی گفت: به عنوان یک کشور تحریم‌زده توانستیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم و‌ در عرض ۶۰ روز از واردکننده اقلام بهداشتی به تولیدکننده و صادرکننده ماسک و اقلام‌ بهداشتی و ونتیلاتور تبدیل شدیم. هدف ما برای سال ۹۹ کاهش ۲۰ درصدی ارزبری است که امیدواریم به این هدف برسیم. یکی‌ از آرزو‌های من از گذشته چه در سمت مدیریت هلدینگ دارویی چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در وزارت بهداشت، تولید مواد اولیه دارویی بود، آرزوی من این بود از تولید مواد اولیه پتروشیمی به مواد اولیه دارویی برسیم.
 
نمکی اظهار کرد: کشوری که بنزین و پتروشیمی دارد و آن را با قیمت ارزان به چین و هند می‌فرستد و با قیمت چندین برابری به کشور برمی‌گردد باید به دنبال استفاده از این ظرفیت باشد و امیدوارم در آینده نزدیک به بزرگترین صادرکننده مواد اولیه دارویی منطقه تبدیل شویم. باید به دانش فنی و ابزار گران‌قدر نیروی انسانی تکیه کنیم و با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان برای همه کشور‌های منطقه و جهان به عنوان تولیدکننده اصلی قلمداد شویم. امسال در موارد متعددی افتتاح‌ خواهیم داشت؛ سال گذشته شش هزار تخت بیمارستانی اضافه و سال قبل هزار تخت ICU با توان تولید داخل افتتاح شد. در سال آینده ۴۴ بیمارستان و هشت هزار تخت بیمارستانی افتتاح خواهد شد، به دنیا نشان خواهیم داد که کرونا را با توان داخل مدیریت کردیم و به عنوان صادرکننده پرقدرت قلمداد می‌شویم.
انتهای پیام
captcha