بزرگداشت اولین شهید ایرانی در بوسنی + عکس
کد خبر: 3904035
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

بزرگداشت اولین شهید ایرانی در بوسنی + عکس

مراسم بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج رسول حیدری، اولین شهید ایرانی در بوسنی و همرزم بوسنیایی او شهید محمد آودیچ، در منطقه چاتیچی شهر کاکانی بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

بزرگداشت اولین شهید ایرانی در بوسنی + عکسبه گزارش ایکنا از بوسنی، مراسم بزرگداشت شهیدان رسول حیدری از ایران و همرزم وی محمد آودیچ از زاویدویچی بوسنی، که به دست نیروهای متعصب کروات به شهادت رسیدند، روز گذشته، 20 خرداد، در منطقه چاتیچی شهرداری کاکان واقع در 30 کیلومتری شمال سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین، برگزار شد.

این مراسم با حضور محمود حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و جمعی از مقامات محلی بوسنیایی برگزار شد. همچنین در این مراسم یاد و خاطره شهدای ایرانی و بوسنیایی به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی و نیز مجاهد غیور فلسطینی، رمضان عبدالله شلح، گرامی داشته شد.

محمود حیدری، سفیر کشورمان، در این مراسم با یادآوری رشادت‌های شهدای ایران و مدافعان بوسنی گفت: امنیت و آسایش امروز در بوسنی و هرزگوین مرهون فداکاری ایثارگرانی همچون شهید رسول حیدری و دیگر شهدای ایرانی و هزاران شهید مظلوم بوسنیایی است که برای برقراری صلح و عدالت در این کشور جانفشانی کردند. شایسته است در مراسم امسال یادی از سپهبد قاسم سلیمانی کنیم که در راه مبارزه با تروریسم تکفیری سال‌ها مجاهدت کرد و در نهایت به دست سردمداران تروریسم در جهان به شهادت رسید.

حیدری با اشاره به درگذشت مجاهد فلسطینی، رمضان عبدالله شلح ،گفت: وی نیز عمر خود را وقف آرمان آزادی فلسطین کرد و با درگذشت شلح، مقاومت فلسطین شخصیت ارزشمندی را از دست داد که انتظار می‌رود اراده و‌ تلاش‌های همرزمانش این ضایعه را برای ملت فلسطین جبران کند.

حیدری در پایان ابراز امیدواری کرد که درخت دوستی دو‌ ملت ایران و بوسنی، که با خون تعدادی از شهدا آبیاری شده است، همواره مستحکم و با طراوت باقی بماند.

بزرگداشت اولین شهید ایرانی در بوسنی + عکس

در این مراسم سلیمان افندی چلیکوویچ، نماینده جامعه اسلامی و امام مسجد مرکزی شهر کاکانی، نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رسول حیدری و شهید محمد آودیچ، گفت: حضور هر ساله ما در محل شهادت این دو شهید، نماد عملی مخالفت ما با ظلم و بی‌عدالتی است و ادامه راه شهدا در عمل جز با مبارزه در برابر ظلم محقق نخواهد شد.

وی با قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی، افزود: یاد شهدای ایرانی و بوسنیایی را از جمله شهید رسول حیدری، که جان خود را برای برقراری امنیت و عدالت در سرزمین بوسنی و هرزگوین اهدا کرد، گرامی می‌داریم.

حجت‌الاسلام محمدجعفر زارعان، مؤسس کالج فارسی بوسنیایی، نیز با اشاره به اهمیت جایگاه شهدای ایرانی و بوسنیایی، اظهار کرد: قدرت‌هایی که امروز دست به اقدامات ضد بشری می‌زنند و با تبعیض نژادی، مردم سیاهپوست کشور خود را زیر پا له کرده و با قساوت، مقامات رسمی کشورهای دیگر را ترور می‌کنند، همان قدرت‌هایی هستند که در زمان جنگ بوسنی سکوت کردند و اجازه وقوع جنایت‌هایی بی‌شمار و نسل‌کشی را در این سرزمین دادند.

رایزن فرهنگی و جمعی از اعضای سفارت ایران، مدیر مؤسسه علمی پژوهشی ابن سینا، نمایندگان جامعه اسلامی، همرزمان قدیمی دو شهید، نماینده مجلس اسلامی کاکانی، امام اصلی مسجد ویسوکو، رئیس بنیاد شهید کاکانی، معاون شهردار ویسوکو، رئیس بنیاد شهید ویسوکو، فرمانده یگان شهید رسول حیدری در زمان جنگ، نماینده انجمن رزمندگان، امام مسجد اصلی ویسوکو، نماینده مجلس اعلای عراق در بالکان، نماینده انجمن مادران سربرنیتسا، نماینده برخی احزاب سیاسی، مدیران کالج فارسی بوسنیایی، جمعی از خانواده‌های شهدا نیز از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند که با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام این شهیدان ادای احترام کردند.

قرائت بخش‌هایی از کتاب زندگینامه رسول حیدری و محمد آودیچ، قرائت پیام مهدی حیدری، فرزند شهید حیدری، به زبان بوسنیایی توسط مجری برنامه و اجرای تواشیح درباره شهدا از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. این مراسم توسط بنیاد آموزشی فرهنگی «زمان» سارایوو و با مشارکت بنیاد شهید شهرهای کاکان و ویسوکو و انجمن مادران شهدای سربرنیتسا برگزار شد.

شهید رسول حیدری اهل ملایر و محمد آودیچ نیز اهل شهر «زاویدوویچی» بود و این دو مجاهد ایرانی و بوسنیایی ظهر 19 خرداد 1372 در روز عید غدیر در جریان جنگ بوسنی در منطقه کاکانی واقع در 35 کیلومتری شمال سارایوو به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha