بیست وهشتمین سالگرد شهید ایرانی در بوسنی/ توزیع زندگینامه رسول حیدری + عکس
کد خبر: 3976844
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
با حضور سفیر ایران برگزار شد؛

بیست وهشتمین سالگرد شهید ایرانی در بوسنی/ توزیع زندگینامه رسول حیدری + عکس

بیست وهشتمین سالگرد شهادت حاج رسول حیدری از شهدای ایرانی دوران جنگ بوسنی وهرزگوین با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و مقامات محلی در محل شهادت وی در این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ رضا قلیچ‌ خان، سفیر کشورمان طی سخنانی در این مراسم تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی وهرزگوین در کنار مردم بوسنی بوده و همواره از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده است و در این مسیر چشم داشتی نیز نداشته است.

قلیچ خان افزود: تداوم برگزاری مستمر مراسم سالگرد برای شهید حیدری با حضور دوستان بوسنیایی او طی بیست و هشت سال گذشته، نشان دهنده قدرشناسی مردم بوسنی از حمایت همه جانبه ایران و تأکیدی است بر اینکه راه و یاد شهدا هرگز فراموش نخواهد شد.

بنا به اعلام سفارت ایران در سارایوو در ادامه، پیام مهدی حیدری فرزند شهید رسول حیدری به مناسبت این مراسم قرائت شد و حجت‌الاسلام ا‌کبر عیدی، مؤسس بنیاد ملاصدرا با یادآوری جایگاه رفیع شهدا از نگاه آیات و روایت، سخنانی در خصوص اهمیت و لزوم حفظ یاد و خاطره شهدا بیان کرد.

منیرا سوباشیچ، رئیس انجمن مادران سربرنیتسا نیز با اشاره به نقش شهدا در جلوگیری از جنایات بیشتر در بوسنی گفت: ما امروز به فرزندانمان عشق و محبت یاد داده؛ ولی هرگز اجازه نمی‌دهیم که نسل‌کشی انجام شده در کشورمان فراموش شود، زیرا دیگر نمی‌خواهیم شاهد تکرار چنین فجایعی باشیم.

افندی سناد کوبیلیتسا، امام جمعه و جماعت شهر کاکانی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ بوسنی وهرزگوین گفت:  هدف همه شهیدان این مرز و بوم، دفاع از کشور بوسنی و‌هرزگوین بود و ما وظیفه داریم راه آنها را ادامه دهیم و آنها همواره باید الگوی ما باشند.

در ادامه مراسم بخشی از کتاب زندگینامه شهید رسول که به زبان بوسنیایی انتشار یافته قرائت و چند سرود بوسنیایی در مدح شهیدان اجرا شد.  

در پایان مراسم مقامات ایرانی و بوسنیایی حاضر در مراسم با اهدای گل به مقام والای این شهید و همکار وی شهید محمد آودیچ ادای احترام کردند.

در این مراسم تعدادی از دوستان شهید از شهرهای سارایوو، زنیتسا، کاکانی، ویسوکو، ایلیاش، کاچونی و کونیتس، نماینده امور جانبازان ورزمندگان شهرداری کاکانی، امام جماعت شهر کاکانی، رئیس و نمایندگان انجمن مادران سربرنیتسا و ژپا وانجمن مادران پودرینیا وبراتوناتس، دانش‌آموزان کالج‌ فارسی-بوسنیایی، تعدادی از خانواده‌های شهدای کاکانی و ویسوکو و دیپلمات‌ها و ایرانیان مقیم بوسنی و هرزگوین نیز حضور داشتند و در پایان مراسم کتاب زندگی نامه شهید رسول به میهمانان اهدا شد.

شهید رسول حیدری مسئول مرکز کمک‌های بشر دوستانه در بخش مرکزی بوسنی در خرداد ۱۳۷۲ به همراه شهید محمد آودیچ از شهروندان بوسنیایی در مسیر سارایوو در نزدیکی شهر کاکانی به فیض شهادت نائل آمد.

انتهای پیام
captcha