تجلی نور در مشق عشق / وقتی هنر با آموزه‌های دینی همراه می‌شود
کد خبر: 3905191
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

تجلی نور در مشق عشق / وقتی هنر با آموزه‌های دینی همراه می‌شود

فهیمه كنعانی، بانوی حافظ و مربی قرآن شهرستان فسا یک جلد كلام‌الله مجید را با خط نستعلیق كتابت كرده است. در این گزارش پای سخنان او می‌نشینیم تا اطلاعات بیشتری از این هنرمند قرآنی كسب كنیم.

هنر، ابزاری برای انتقال فرهنگ، عقیده، ارزش و آرمان‌های یک ملت است و در این رهگذر دارای جایگاه رفیعی است كه باید همواره مورد توجه سایرین به خصوص حكومت‌ها قرار گیرد. این ابزار خارق‌العاده از ابتدای خلقت همواره وجود داشته و هنرمندان بسیاری با خلق آثار شگفت‌انگیز نامشان در تاریخ ماندگار شده است، اما هنر وقتی با آموزه‌های دینی آمیخته شود، مسلماً ماندگارتر و اثرگذارتر خواهد بود.

هنر خوشنویسی در میان ایرانیان دارای قدمتی دیرینه است و همواره در طول تاریخ هنرمندان بسیاری در این عرصه درخشیده‌اند. فهیمه كنعانی، بانوی 44 ساله‌ای از شهرستان فسا استان فارس است كه بیش از 20 سال در عرصه هنر خوشنویسی فعالیت كرده است، اما با توجه به علاقه وافر به مضامین قرآنی هنر خود را به سمت كتابت آیات وحی سوق داد و یک جلد كلام‌الله مجید را با خط نستعلیق كتابت كرده است. خبرنگار ایکنا فارس، گفت‌و‌گویی با این بانوی هنرمند داشته است که در ادامه می‌خوانید:

ایكنا ـ خودتان را معرفی كنید و از فعالیت‌های قرآنی و هنری بگویید

فهیمه كنعانی متولد سال 1355 شهرستان فسا و دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی هستم، متأهل بوده و دارای دو فرزند یک دختر 22 ساله و پسر 13 ساله هستم. از كودكی به دلیل اینكه در خانواده مذهبی به دنیا آمده‌ام علاقه وافری به قرآن كریم داشتم. هم‌اكنون نیز مربی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و مؤسسه بیت‌الاحزان در فسا هستم و در رشته‌های حفظ، تجوید، صوت، لحن و مفاهیم قرآن كریم تدریس می‌كنم و تقریباً 3 جزء قرآن كریم را حفظ هستم. از همان دوران ابتدایی تا زمان دیپلم همواره در رشته قرائت مسابقات قرآن دانش‌آموزی شركت و رتبه‌های استانی و کشوری كسب کردم.

ایكنا ـ چگونه به هنر خوشنویسی روی آوردید و آن را با قرآن تلفیق كردید؟

از زمانی كه دانش‌آموز بودم علاوه بر فعالیت‌های قرآنی به كلاس خوشنویسی رفتم و در نزد اساتید این عرصه تلمذ كردم تا به مرحله ممتاز رسیدم و دوست داشتم كه هنر خوشنویسی را به سمت این كتاب آسمانی سوق دهم. این مسئله را با خانواده مطرح كردم و همسرم در این زمینه مرا بسیار تشویق كرد تا كتابت آیات وحی را شروع كنم. می‌ترسیدم كه مبادا از عهده این كار ارزشمند برنیایم؛ بنابراین با هیچكس جز خانواده‌ام مسئله را در میان نگذاشتم و حتی اوایل یک وقفه یک ماهه در كار پیش آمد، اما بعد از آن بسیار محكم و قاطع روزانه 5 تا 7 ساعت برای كتابت قرآن وقت گذاشتم.

كتابت قرآن را از رمضان سال 1432 هجری قمری یعنی سال 1390 شمسی آغاز كردم كه این كار 3 سال طول كشید و در نهایت در شعبان سال 1435 هجری قمری به پایان رسید.

ایكنا ـ خط انتخابی شما در کتابت چیست؟

قرآن را به خط نستعلیق كتابت كرده‌ام چرا که خط اول من نستعلیق است و بعد از آن هم در برخی موارد با خط نسخ كتابت آیات می‌كنم. زمانی كه كل قرآن را با خط نستعلیق كتابت كردم، نخستین زن در استان فارس و دومین نفر در کشور بودم كه این كار را انجام داد.

کتابت این قرآن بر روی كاغذ A3 و 4 صفحه اول آن تهذیب استاد محسن سنجانی است. کتاب 509 صفحه و 9 كیلو و 300 گرم وزن دارد و پس از پایان كتابت از سوی 3 استاد قرآنی شهرستان فسا بازخوانی شد تا اشكالات اعرابی برطرف شود.

بانویی كه هنرش را با قرآن درآمیخت / هیچ‌گاه هزینه‌ای برای قرآن دریافت نمی‌كنم

ایكنا ـ آیا برای چاپ قرآن تلاش کردید؟

چون كاغذ تهذیب را از شخص دیگری گرفته بودم و در این كاغذها نوشته شده است كه حق چاپ و نشر برای آنان محفوظ است؛ لذا دیگر نمی‌توانستم قرآن را چاپ كنم البته از اول هم به این نیت نبودم.

ایكنا ـ اكنون قرآن در كجا نگه‌داری می‌شود؟

در حال حاضر قرآن در منزل شخصیم نگهداری می‌شود و البته یک سال در موزه فرهنگ فسا قرار داشت. موزه‌های حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حرم مطهر امام رضا(ع) هم برای نگهداری این قرآن اعلام آمادگی كردند، اما چون اولین تجربه‌ام بود، ترجیح دادم در نزد خود نگه‌دارم و از بركت و نور آن در زندگی بهره جویم.

ایكنا ـ آیا کتابت را ادامه می‌دهید؟

بسیار علاقه دارم تا بار دیگر قرآن را كتابت كنم و تصمیم گرفتم از اول مهرماه این كار را با همان خط نستعلیق آغاز كنم، البته كار كتابت قرآن با قلم بسیار سخت است. حتی در كتابت قرآن اول در سوره توبه 3 یا 4 بار مجبور شدم كاغذ را عوض كنم زیرا مورد تأییدم نبود و یا اینكه اعراب اشتباهی گذاشته شده بود كه این كار را در هنگام بازخوانی انجام دادم.

ایكنا ـ درخواستی از مسئولان برای حمایت دارید؟

درخواست خاصی ندارم زیرا انتظاری از كسی ندارم البته انجمن خوشنویسان حتی انجمن شیراز از من حمایت كرده است.

ایكنا ـ از روزهای كتابت قرآن بگویید

برای كتابت قرآن باید همواره وضو داشت و این كار در روحیه خود و خانواده‌ام تأثیر مثبت داشته است و اصولاً گام نهادن در راه قرآن توفیق است. همسرم همراه بسیار خوبی است به‌عنوان مثال همیشه تدریس قرآن می‌كنم و حتی دانش‌آموزان را به منزل آورده و به‌صورت رایگان به آنان آموزش می‌دهم، همسرم همواره تأكید می‌كند كه هیچ‌گاه برای كار قرآنی پولی دریافت نكنم.

ایكنا ـ آیا از توجه رسانه‌ها به این كار راضی هستید؟

رسانه‌ها استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و حتی درباره معرفی کار در شبكه فارس و شبكه قرآن برنامه‌ای پخش شد و روزنامه‌‌ها و سایر رسانه‌ها هم در این عرصه اطلاع‌رسانی كرده‌اند.

ایكنا ـ فرزندانتان راه شما را ادامه می‌دهند؟

فرزندان خود را بسیار تشویق كردم تا در راه قرآن قدم بگذارند و بسیار هم به این كار علاقه‌مند هستند به‌طوری كه جلسات قرآن را خانوادگی برگزار می‌كنیم. از بین فرزندانم، پسرم بسیار علاقه دارد تا در عرصه فعالیت‌های قرآنی بدرخشد و به‌همین دلیل هم در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و مداحی شركت كرده است و رتبه‌های خوبی را كسب می‌كند.

ایكنا ـ و كلام آخر...

قرآن سراسر نور است و هر كس به سوی آن گام بردارد مسلماً نور آن بر زندگیش می‌تابد و این مسئله را بارها در زندگی خود دیده‌ام و امیدوارم تا زنده هستم با تمام توان در این راه قدم بردارم.

انتهای پیام
captcha