موزه «بلال حبشی»؛ گنجینه میراث اسلامی در اتیوپی + عکس
کد خبر: 3905551
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

موزه «بلال حبشی»؛ گنجینه میراث اسلامی در اتیوپی + عکس

اتیوپی به لطف پیشینه غنی اسلامی خود گنجینه بزرگی از قدیمی‌ترین آثار و بناهای اسلامی را در خود جای داده که برخی از آنها در موزه «بلال حبشی» در پایتخت این کشور به نمایش گذاشته شده است.

موزه «بلال حبشی»، گنجینه میراث اسلامی در اتیوپی + عکسبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری العین، اهالی سرزمین اتیوپی که با نام قدیمی حبشه شناخته می‌شود، از جمله نخستین کسانی بودند که با پذیرش جمعی از اصحاب رسول خدا، به اسلام گرویدند.
 
از همین رو این کشور، بسیاری از بناها و آثار تاریخی را که مظهر میراث اسلامی است، در خود جای داده که برخی از آنها در موزه بلال در «آدیس آبابا» پایتخت این کشور به نمایش گذاشته شده است. این موزه را انجمن بلال که در این منطقه به «أدر» معروف است، تأسیس کرده است.
 
انجمن بلال از سال 2000 میلادی در زمینه برنامه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و موفق شده است این موزه اسلامی را در کنار یک کتابخانه فرهنگی در محله «مکانیسا» در مرکز آدیس آبابا احداث کند.
به گفته مدیر این مجموعه، هدف از تأسیس موزه بلال که نخستین موزه از نوع خود در آدیس آبابا به حساب می‌آید، این است که میراث اسلامی این کشور را در یک مکان واحد جمع‌آوری و حفظ و سپس آن را به جهانیان معرفی کند.
 
حسن کاو، استاد دانشگاه آدیس آبابا و ایده پرداز تأسیس موزه بلال گفت: هدف از تأسیس این موزه آشنا ساختن اتیوپیایی‌ها با ارزش میراث اسلامی کهن این کشور و بناهای اسلامی و همچنین معرفی جایگاه اتیوپی از نظر تاریخ و میراث اسلامی به دیگران است.
 
كاو كه پژوهشگر دست‌نوشته‌های اسلامی است افزود هدف این موزه تغییر شیوه تفكر در مورد میراث اسلامی اتیوپی و برجسته كردن آن به روشی واقعی و زیبا است. وی افزود: ما در اینجا مشغول جمع‌آوری آثار اسلامی از منابع واقعی آنها هستیم تا آنها را در اختیار مردم آدیس آبابا قرار دهیم.
 
كاو همچنین تصریح كرد: اين موزه قصد دارد جامعه اتيوپی را از ميراث اسلامی، تاريخ و شکوه پدران خود و آثار علمی و معماری آنها آگاه کند.
 
موزه بلال حبشی که با کمک های داوطلبانه و اهدای آثار تاریخی از سوی مردم شکل گرفته است، از 4 سالن اصلی تشکیل شده که شامل مجموعه‌ای از آثار معماری از مساجد و مقبره‌های تاریخی مخصوص مسلمانان و بخشی مخصوص تصاویر بزرگان دینی و شیوخ، رهبران، امرا و سلاطین قبایل است.
 
همچنین سالنی مخصوص قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی و تألیفات اسلامی اتیوپی وجود دارد و یک غرفه برای ابزارهای مورد استفاده مسلمانان از ظروف، وسایل مخصوص نماز، لباس‌های سنتی و سایر ابزارهای مرتبط با اسلام و مسلمانان در اتیوپی در این موزه وجود دارد.
انتهای پیام
captcha