اعمال ماه ذی‌القعده / دستورالعمل خاص پیامبر(ص) برای توبه
کد خبر: 3906162
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

اعمال ماه ذی‌القعده / دستورالعمل خاص پیامبر(ص) برای توبه

فردا اولین روز از ماه حرام ذی‌القعده است. روزه، توصیه‌شده‌ترین عمل این روز است و برای تمام روزهای این ماه اعمال مستحبی از جمله ذکر صلوات و «الحمدلله رب العالمین» توصیه شده است.

به گزارش ایکنا، فردا سه‌شنبه سوم تیرماه، مصادف با اولین روز ماه ‌ذی‌القعده و روز میلاد پربرکت حضرت معصومه(س) است.

ذی‌القعده اولین ماه از ماه‌های حرام است که نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان نیز به آن توجه شده است. براساس روایات حضرت موسی(ع) در اول ذی‌القعده به کوه طور رفت و تا انتهای دهه اول ذی‌الحجه در آنجا ‌ماند و خداوند  حکمت را از قلب این حضرت بر زبانش جاری کرد. در این ماه شروع جنگ حتی با دشمنان اسلام حرام است مگر اینکه آنها جنگ را به مسلمانان تحمیل کنند.

سید بن طاووس در فضیلت این ماه می گوید: ماه ذی القعده ماهی است که به هنگام شدت و گرفتاری، زمان خوبی برای دعاست و برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است.

روزه گرفتن در اولین روز ماه ذی‌القعده ثواب بسیاری دارد و بسیار توصیه شده است. خواندن نماز حضرت فاطمه(س) و اقامه دو رکعت نماز پیش از زوال که در هر رکعت حمد یک مرتبه و هر یک از توحید و آیة‌الکرسی و قدر 10 مرتبه از دیگر اعمال توصیه شده در روز اول این ماه شریف است.

دستورالعمل پیامبر اسلام(ص) برای توبه در این ماه

در این ماه، روزی پیامبر اكرم(ص) از منزل خارج شدند و فرمودند: «ای مردم! چه كسی می‌خواهد توبه كند؟» همه پاسخ مثبت دادند. آنگاه فرمود: «غسل كنید، وضو بگیرید و چهار ركعت نماز بخوانید. در هر ركعت یک بار سوره حمد، سه بار سوره اخلاص و یک بار هم سوره فلق و ناس بخوانید. پس از اتمام نماز، 70 مرتبه استغفار كنید و سپس بگویید: لا حول و لاقوة الا بالله العلی العظیم و بعد از آن، این دعا را بخوانید: «یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا انت» سپس فرمود: «كسی كه این عمل را به جا آورد از آسمان به او ندا می‌رسد: ای بنده خدا، توبه‌ات پذیرفته شد و گناهانت بخشوده گشت، كردارت را از سر بگیر...».

اعمال مستحبی فراوانی برای ماه ذی‌القعده توصیه شده است از جمله:

هر روز 100 بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.
هر روز 360 مرتبه «الحمد لله رب العالمین» گفته شود.
هر روز 70 مرتبه استغفرالله، 70 مرتبه اتوب الی الله، 100 مرتبه سبحان الله، 100 بار الحمدلله، 100 مرتبه لا اله الا الله، 100 مرتبه الله اكبر، 100 مرتبه لا اله الا الله الملك الحق المبین، 100 مرتبه لاحول ولاقوة الا بالله گفته شود.  
نماز جعفر طیار حداقل هفته‌ای یک بار خوانده شود.
بر نماز شب و نوافل یومیه مداومت شود.
بعد از هر نماز «آیة الكرسی.» تلاوت شود.
هر شب و روز جمعه هزار بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.
خواندن تعقیبات نماز كه امام صادق(ع) در این باره فرموده است: عمل به این کار در جلب روزی از مسافرت‌های تجارتی مؤثرتر است.
ذکر تسبیح حضرت زهرا(س) كه بسیار تأكید شده است.

برای آشنایی بیشتر با سایر اعمال مستحبی این ماه به کتاب مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.

انتهای پیام
captcha