خانواده؛ اولین و مطمئن‌ترین مأمن برای دختران
کد خبر: 3906360
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

خانواده؛ اولین و مطمئن‌ترین مأمن برای دختران

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اولین و مطمئن‌ترین مکانی که می‌تواند نیازهای فیزیولوژیکی، عاطفی، امنیتی، علمی و ... فرزندان و طور ویژه دختران را به طور سالم تأمین کند، خانواده است.

خانواده اولین و مطمئن‌ترین مأمنی که آرامش را برای دختران تأمین می‌کندحجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: جایگاه حضرت معصومه(س) و دختر در اسلام، جایگاه والایی است.
این مدرس حوزه افزود: جایگاه والای حضرت معصومه(س) را می‌توان از میان روایاتی که از ائمه اطهار در مورد ایشان نقل شده است به خوبی درک کرد.
وی اضافه کرد: امام صادق(ع)، در روایتی می‌فرمایند «خداوند حرمی دارد که آن «مکه» است، پیامبر (ص) نیز حرمی دارد که «مدینه» است، امیرمؤمنان (ع) هم حرمی دارد که «کوفه» است و ما امامان هم حرمی داریم که «شهر قم» است.»
عیوضی با اشاره به اینکه این روایت نشان از جایگاه والای حضرت معصومه(س) و به‌تبع جایگاه دختر دارد، ابراز کرد: جایگاه این بانوی اسلامی به قدری بالا است که امام صادق(ع)، حرم همه معصومین و ائمه اطهار را حرم ایشان عنوان می‌کند.
وی ابراز کرد: رسول اکرم(ص)نیز در روایتی می‌فرمایند «دختران چقدر خوبند، مهربان و نرم‌خو هستند، مددکار و آماده به کار هستند، انیس انسان و با برکت هستند و علاقه‌مند به پاکیزگی هستند».
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه چنین صفاتی برای زنان لازم است، گفت: پیامبر(ص) در این روایت، روحیات دختران را بیان می‌کند، شخصی که خود بنیان‌گذار مکتب اسلام است نظر خود را چه زیبا در خصوص زنان و دختران بیان می‌کند و بدون شک نظر ایشان، نظر اسلام است.
عیوضی ادامه داد: رسول اکرم(ص)، در روایت دیگری می‌فرمایند «خدا به دختران نسبت به پسران مهربان‌تر است و کسی که باعث خشنودی دختران شود، خداوند در قیامت او را خوشحال می‌کند».
وی عنوان کرد: طبق روایات عنوان شده، جایگاه دختر جایگاه بالایی است که خداوند و رسول او به این جایگاه عنایت ویژه‌ای دارند، خداوند در آیه 49 سوره شوری نیز دختر را به عنوان یک «هدیه» عنوان می‌کند.
این مشاور خانواده ادامه داد: در این راستا، هم هدیه دهنده و هدیه گیرنده و هم خود هدیه، از ارزش بالایی برخوردار است، در روایات تعابیر دیگری همچون ریحانه، حسنه و قواریر (بلور) برای دختران عنوان شده است که همگی نشان از جایگاه ارزشمند دختر دارد.

عیوضی ادامه داد: حضرت معصومه(س)، دختر، خواهر و عمه امام معصوم است که این نیز نشان از جایگاه بلندقدر ایشان و اتصال حضرت از چند سو به مقام والای امام دارد.
وی با اشاره به اینکه جمله «پدر به فدای تو شود» تنها توسط رسول اکرم(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) عنوان شده است، ادامه داد: امام کاظم(ع) نیز دومین معصومی هستند که این جمله برای دختر خویش یعنی حضرت معصومه(س) استفاده نموده‌ است.

توجه به نیاز؛ یکی از اصول فرزند پروری
وی با اشاره به اینکه خلأ و آسیب‌های فرزندان امروز به خانواده و سبک فرزند پروری باز می‌گردد، بیان کرد: طبق گفته روانشناسان مطرح، انگیزه افراد برای انجام یک رفتار، «نیاز» آنها است، به عبارتی نیاز، انگیزه‌ساز رفتار در انسان است.
عیوضی ادامه داد: اولین و مطمئن‌ترین مکانی که می‌تواند نیازهای فیزیولوژیکی، عاطفی، امنیتی، علمی و ... فرزندان و طور ویژه دختران را به طور سالم تأمین کند، خانواده است.
وی گفت: اگر در خانواده نیازهای عاطفی و احساسی فرزندان ما و به طور خاص، دختران توسط والدین تأمین شود ظرفیت وجودی آنان همانند لیوان پر از آب، لبریز خواهد شد که در چنین شرایطی دختران دیگر هیچ گاه در خود کمبودی احساس نخواهند کرد تا آن خلأ را در شرایطی دیگر و به روش نادرست پر کند.
عیوضی با اشاره به اینکه اگر به نیاز عاطفی و احساسی دختران در خانواده توجه نشود، برای تأمین این نیاز به هر ریسمانی چنگ خواهد زد، گفت: دختران و پسرانی که افسار گسیخته با یکدیگر ارتباط می‌گیرند به نوعی عاطفه و محبت را از دیگران گدایی می‌کنند.
این کارشناس دینی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت ابراز محبت و توجه به سبک فرزند پروری در پر‌کردن خلأ و کمبود‌های فرزندان و به طور ویژه، دختران نقش بسیار مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی امروزه بر سبک زندگی خانواده و فرزندان تأثیر گذاشته است، گفت: آنچه در برخورد با فضای مجازی مهم است بدانیم فضای مجازی جزئی از برنامه‌های ماست و یا آنکه ما طبق برنامه‌های فضای مجازی در حال زندگی هستیم.
عیوضی ابراز کرد: اگر فضای مجازی در راستای زندگی و در مسیر درست استفاده شود می‌توان گفت که فضای مجازی جزئی از زندگی فرد است چرا که این فضا توسط خود او قابل کنترل و مدیریت است.
این استاد حوزه ادامه داد: اما زمانی که زندگی طبق برنامه‌های فضای مجازی پیش رود می‌توان گفت این فضای مجازی است که برای زندگی انسان تصمیم و همه برنامه‌های او را کنترل می‌کند.
وی اظهار کرد: متأسفانه در فضای مجازی، سبک جدیدی از زندگی برای انسان شکل می‌گیرد که علت این امر به نمایش و حضور شخصیت‌های ایده‌ال هر فرد در این فضا است.
عیوضی ادامه داد: برای هر انسانی دو شخصیت وجود دارد، نخست شخصیت واقعی فرد، یعنی آنچه که از یک انسان در وجود خارجی او دیده می‌شود، اما شخصیت دوم، شخصیت ذهنی یا ایده‌آل اوست، این شخصیت همان چیزی است که انسان از خود در ذهن تصور و آرزو دارد.

امروز خلأهای موجود در زندگی در فضای مجازی دنبال می‌شود
این مبلغ دین با اشاره به اینکه هر انسانی که وارد فضای مجازی می‌شود با آن شخصیت ایده‌آل و یا غیر واقعی خود وارد می‌شود، گفت: 99 درصد مردم با شخصیت ایده‌آل و ذهنی در فضای مجازی فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان ما در فضای مجازی نیز همگی با شخصیت ایده‌آل خود فعال هستند، گفت: پس یکی از دلایلی که موجب شده تا این فضا برای فرزندان و حتی خانواده‌ها، جذاب اما مخرب باشد، حضور غیر واقعی افراد در این فضا است.
عیوضی خاطر نشان کرد: در دسترس بودن این فضا آن هم با هر آنچه که انسان در محیط واقعی نسبت به آن احساس خلا و کمبود دارد از دیگر عللی است که موجب جذب و گول زدن خانواده‌های امروز شده است.

فضای مجازی زندگی امروز ما را مدیریت می‌کند
وی افزود: در توضیح بیشتر این موضوع می‌توان گفت که انسان، کمبودها و نیاز‌های عاطفی خود را که نتوانسته در خانواده تأمین کند به دنبال رفع آن نیاز‌ها در فضای مجازی همواره در دسترس، است.
عیوضی گفت: با ورود فرد به فضای مجازی که نوعی فضای توهمی است (افراد با شخصیت ذهنی خود در این فضا حضور دارند نه آن چهره و شخصیت واقعی)، انسان از دنیا و زندگی واقعی خود دور می‌شود.

این مدرس حوزه گفت: دور شدن از زندگی واقعی، موجب از دست دادن فرصت‌های طلایی فرد می‌شود بنابراین می‌توان گفت بزرگ‌ترین اتفاق ناخوشایند و خطای بزرگی که در این فضا برای انسان رخ می‌دهد، «ارائه برنامه توسط فضای مجازی به انسان و تغییر سبک زندگی اوست».

آسیب‌های استفاده نادرست از فضای مجازی برای دختران
وی ادامه داد: فرد در این فضا به جای آنکه تلاش کند تا به واقعیت‌های زندگی خود دست یابد سعی در پر کردن وقت خود با زندگی خیالی دارد، بنابراین او خواسته یا ناخواسته فرصت‌های طلایی زندگی خویش را از دست می‌دهد که به تبع موجب کاهش کیفیت زندگی او در آینده خواهد شد.
عیوضی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب فضای مجازی شامل دختران می‌شود، افزود: دختری که می‌خواهد در آینده مادر باشد، عواطف و احساسات خود را در فضایی غیرواقعی آن هم در زمان‌های طلایی زندگی خود خرج افرادی می‌کند که شاید بتوان گفت اصلا آنها را نمی‌شناسد.
وی ادامه داد: حضور طولانی مدت یک دختر جوان در فضای خیالی مجازی، فرصت‌های طلایی زندگی او را گرفته و موجب افزایش سن او و به تبع کاهش شور عشق در او می‌شود که این مهم نیز در زندگی آینده او و در ارتباط با فرزندان و همسرش موجب دردسر ساز خواهد شد.
عیوضی ادامه داد: افسردگی و شکست عشقی برای دختران و پسران، از بین رفتن عشق پاک و معصومانه، احتمال خیانت، لغزش و بازگشت به ارتباطات قبلی خود با جنس مخالف، مقایسه همسر کنونی خود با دوست جنس مخالف خود در دوران مجردی، تنفر از جنس مخالف و دوری از ازدواج برای همیشه از دیگر آثار و پیامدهای منفی فضای مجازی در زندگی‌های امروزی است.
این مدرس دانشگاه گفت: دختران به دلیل صداقت و روح لطیف خود زودتر از پسران به جنس مخالف وابسته شده و به دنبال ازدواج هستند اما پسران در یک ارتباط دیرتر عاشق شده و بیشتر به مسائل جنسی و سوء استفاده از دختران هستند.
وی با اشاره به اینکه دخترانی در این فضا قربانی می‌شوند همچون رومینا اشرفی، پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت کنونی داشت و گفت: در مرحله نخست باید علت حضور افراد در فضای مجازی مشخص شود به گونه‌ای که فرد به این سوال که در فضای مجازی به دنبال چه چیزی در است و یا چه چیزی در این فضا برای او جذاب است پاسخ دهد، افرادی که بدون علت بیشتر وقت خود را در فضای مجازی طی می‌کند در زندگی خود با نوعی کمبود و خلأ روبرو هستند.
وی گفت: به عبارتی افراد باید ابتدا مشکلات و نیازهای واقعی خود شناخته و به آن پاسخ دهند سپس در مرحله دوم سواد رسانه‌ای خود را در استفاده و حضور در چنین فضاهایی که غیر واقعی است ارتقا بخشند تا دچار مشکل و آسیب نشوند.

انتهای پیام
captcha