ابوالعینین شعیشع، قاری تقلید و ابتکار + تلاوت در مسجدالاقصی
کد خبر: 3906446
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
به مناسبت نهمین سالگرد وفات قاری مسجد «سیده زینب»/

ابوالعینین شعیشع، قاری تقلید و ابتکار + تلاوت در مسجدالاقصی

شیخ ابوالعینین شعیشع، قاری و حافظ نامدار مصری، متولد 12 آگوست 1922 بود. او در قرائت از محمد رفعت تأثیر پذیرفت، اما در عین حال شیوه‌ای خاص در تلاوت داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شیخ ابوالعینین شعیشع در 12 آگوست 1922 در شهر «بیلا» از توابع استان «کفر الشیخ» دیده به جهان گشود. او دوازدهمین پسر خانواده بود و با پیوستن به مکتبخانه شهر بیلا، قرآن را در محضر شیخ «یوسف شتا» فراگرفت و موفق به حفظ کلام وحی در 10 سالگی شد.

او در سال 1936 در حالی که 14 سال داشت و در مراسمی در شهر المنصوره در 27 کیلومتری بیلا قرآن تلاوت می‌کرد به شهرت رسید.

شعیشع در سال 1939 قاری رادیو مصر شد. او از شیخ محمد رفعت تقلید می‌کرد و از او تأثیر پذیرفت. به همین دلیل رادیو با کمک شعیشع به اصلاح و جمع‌آوری جزء‌های پراکنده و معیوب قرآن، که با صدای رفعت ضبط شده بود، پرداخت.

تقلید از محمد رفعت تا سبک خاص در تلاوت

قاری مسجد «سیده زینب(س)» قاهره به تقلید از محمد رفعت بسنده نکرد و در نیمه دهه 40 میلادی شیوه خاصی را در تلاوت در پیش گرفت. او نخستین قاری مصری بود که در مسجدالاقصی قرآن تلاوت کرد.

شعیشع از 1969 قاری مسجد «عمر مکرم» در میدان «التحریر» قاهره و سپس قاری مسجد سیده زینب(س) در سال 1992 شد. او در اوایل دهه 70 میلادی با بزرگان تلاوت مصر برای تأسیس اتحادیه قاریان این کشور تلاش بسیاری کرد و در سال 1988 رئیس این اتحادیه و جانشین عبدالباسط شد و تا زمان وفات در این سِمَت ماند.

ابوالعینین شعیشع، قاری تقلید و ابتکار + تلاوت در مسجدالاقصیاز راست: حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، رئیس سابق نمایندگی ایران در مصر؛ کریم منصوری، قاری ایرانی و ابوالعینین شعیشع، در نمايندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره

عضویت در شورای عالی امور اسلامی مصر، ریاست مرکز بین‌المللی حفظ قرآن، عضویت در کمیته گزینش قاریان رادیو و تلویزیون مصر و کمیته عالی قرآن کریم وزارت و اوقاف این کشور و عضویت در کمیته بازسازی مسجدالاقصی از دیگر مسئولیت‌هایی بود که شعیشع آن‌ها را عهده‌دار شد.

دریافت نشان‌های افتخار و تجلیل در ایران

این قاری مصری نشان دولت مصر را در سال 1989 دریافت کرد و دریافت نشان «رافدین» عراق، نشان «سدر»(درخت سدر) لبنان، نشان شایستگی از سوریه و فلسطین و نشان‌هایی از ترکیه، سومالی، پاکستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای اسلامی را نیز در کارنامه دارد. او در پانزدهمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان رئیس هیئت داوران بود. او در جوار حرم امام رضا(ع) قرآن تلاوت کرد.

شعیشع در آبان‌ماه 87 مهمان ویژه دومين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم دانشجويان مسلمان در ایران، که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشورمان آن را برگزار کرد، بود و طی این رویداد قرآنی در سالن برج میلاد تجلیل شد.

این قاری بنام مصری 9 سال پیش در 23 ژوئن 2011، در حالی که 89 سال داشت، دیده از جهان فروبست. فرازی از تلاوت صوتی شعیشع در مسجدالاقصی در سال 1965 در ادامه می‌آید:

انتهای پیام
captcha