تداوم اعتراض مسلمانان سریلانکا به سوزاندن اجساد قربانیان کرونا
کد خبر: 3906652
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴

تداوم اعتراض مسلمانان سریلانکا به سوزاندن اجساد قربانیان کرونا

دولت سریلانکا از شرایط بحرانی کرونا برای تبعیض علیه مسلمانان سوء استفاده و مسلمانان را وادار می‌کند که اجساد قربانیان را بسوزانند؛‌ واقعیتی تلخ که همچنان با اعتراض جامعه اسلامی این کشور روبه‌روست.

به گزارش ایکنا به نقل از مشاهد۲۴، خانواده‌های مسلمان در سریلانکا می‌گویند که مقامات کشورشان آنها را وادار می‌کنند اجساد افراد متوفی مبتلا به ویروس کرونا را بسوزانند. با این حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که دفن  اجساد قربانیان مشکلی را از نظر گسترش این ویروس ایجاد نمی‌کند. این خانواده‌ها تصریح کردند که این بخشی از سلسله تلاش‌های گروه قوم‌گرای «سینهالی» برای ارعاب و وحشت‌افکنی بین مسلمانان است. سینهالی‌ها اکثریت جمعیت کشور سریلانکا را تشکیل می‌دهند.

محمد شفیق، یکی از مسلمانان این کشور، تصریح کرد: همسرم «فاطمه رینوزا» ۴۴ ساله و مادر سه فرزند است؛ او پس از اینکه مشکوک به ابتلا به کرونا بود، وارد بیمارستان شد. مقامات در ابتدا جلوی منزلمان ایستاده بودند و ارتش و نیروهای پلیس ما را هنگام ورود به بیمارستان محاصره کردند. من و خانواده‌ام را یک شبانه‌روز بازداشت و بعد با تأکید بر اینکه دو هفته باید در خانه قرنطینه شویم آزاد کردند. همسرم فاطمه تنها در بیمارستان درگذشت. علی، پسر بزرگم، مجبور شد برای شناسایی جسد مادرش به بیمارستان مراجعه کند، ولی به او گفتند که جسد را تحویل نخواهند داد. به پسرم گفتند که برای انجام آزمایش بیشتر باید قسمت‌هایی از اعضای بدن را قطع کنند؛ همسرم بر اثر کرونا درگذشت، چرا باید این کار را کنند؟

علی گفت: علی‌رغم اینکه دین اسلام برای حفظ حرمت متوفیان، سوزاندن جسد را ممنوع کرده است، ولی او را مجبور کردند که فرم‌های مجوز سوزاندن جسد را امضا کند.

خانواده شفیق تنها یکی از خانواده‌های اقلیت مسلمان در سریلانکاست که دولت را به سوء استفاده از ویروس کرونا برای تبعیض علیه آنها متهم می‌کنند. در همين راستا مقامات سریلانکا از یازده قربانی بر اثر کرونا خبر داده و تصریح کردند که اجساد این قربانیان از جمله مسلمانان سوزانده شده است.

علی‌رغم اینکه آمار قربانیان در سریلانکا پایین و ۱۱ نفر بوده است، برخی رسانه‌های اجتماعی این کشور از زمانی که نخستین فرد مسلمان جان خود را بر اثر کرونا از دست داد، در تلاش‌اند که مسلمانان را مقصر انتشار ویروس کرونا جلوه دهند. تمام اجساد این قربانیان از جمله مسلمانان سوزانده شد.

به گفته «علی زاهر مولانا»، وزیر پیشین و کاندیدای انتخابات عمومی سريلانكا، از میان ۱۸۲ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی، سریلانکا تنها کشوری است که اجساد قربانیان کرونا را می‌سوزاند. جامعه مسلمان سریلانکا در حالی به تصمیم دولت برای سوزاندن اجساد تن می‌دهد که شواهد و اسناد علمی دال بر اینکه دفن اجساد برای سلامت عمومی مضر است ارائه شود.  

برخی مقامات سریلانکایی بر این باورند که دولت تصمیم خود را در چارچوب «برنامه سیاسی تاریک»، که باعث تقسیم قومی کشور می‌شود، اتخاذ کرده است، در حالی که طبق آیین مقدس اسلام، فرد مسلمان، چه زنده و چه مرده، حرمت و عزت خود را داراست؛ خداوند متعال در قرآن كريم می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ؛ و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم»(اسراء/ آیه ۷۰)؛ دفن مسلمان به روش شرعی در قبر طبق فرمايش پیامبر اسلام(ص) برای حفظ کرامت انسانی اوست. سوزاندن جسد مسلمان جایز نیست و این سنت با شریعت والامرتبه اسلام مطابقت ندارد.

انتهای پیام
captcha