مثنوی؛ اثر قرآنی ماندگار مولانا
کد خبر: 3907759
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
پایگاه خبری مصر نوشت:

مثنوی؛ اثر قرآنی ماندگار مولانا

پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر در گزارشی ضمن معرفی دیوان مثنوی مولانا جلال‌الدین بلخی، آن را اثری ماندگار دانسته که اشعارش متجلی‌ آیات قرآن است.

به گزارش ایکنا الیوم السابع نوشت: یکی از آثار تاریخی مورد پسند جوانان و بزرگان، دیوان مثنوی مولانا جلال‌الدین رومی است. این کتاب براساس رتبه‌بندی کتابخانه جهانی «بوکلوبن»(انجمن کتاب نروژ) در سال 2002 در زمره 100 اثر ادبی برتر در طول تاریخ قرار گرفت.

این پایگاه مصری ادامه داد: مثنوی دیوان شعری به زبان فارسی است که از شهرت ادبی فراوانی دارد و به زبان‌های مختلف ترجمه شده و کتب و پژوهش‌های ادبی و انتقادی زیادی درباره آن نگاشته شده است.

الیوم السابع آورده است: مثنوی یکی از مهم‌ترین کتب عرفانی و تأثیرگذارترین آثار است، به نحوی که آیات قرآن در آن متجلی شده و بسیاری از نقادان و ادبا آن را بزرگ‌ترین قصیده عرفانی در ادبیات می‌دانند. این کتاب 25 هزار و 632 بیت دارد و شش جلد است و در آن 424 داستان درباره سختی‌های انسان برای رسیدن به عشق تمام و کمال خود یعنی خداوند آمده است.

الیوم السابع در ادامه نوشت: جلال‌الدین رومی شاعری عارف بود و دیباچه شعری او چنان زیباست که شرق‌شناسان او را بزرگ‌ترین شاعر عرفانی در همه دوره‌ها دانسته‌اند و عجیب نیست که او را بزرگ‌ترین شاعر «عشق الهی» بدانیم.

جلال‌الدین رومی تألیفاتی از خود به یادگار گذاشت که سبب غنای کتابخانه بشریت شد و دیوان شمس‌ تبریزی، مثنوی معنوی و رباعیات از آثار منظوم و مکتوبات (مجموعه نامه‌های صد و پنجاهگانه مولانا) و مجالس سبعه(مجموعه مواعظ و مجالس مولانا) از آثار منثور اوست.

این خورشید معنوی و عرفانی سرانجام در سال 1273 میلادی به رفیق اعلی پیوست.

انتهای پیام
captcha