«حدیث عشق»؛ فرصتی برای چیدن میوه‌های دانش قرآن
کد خبر: 3907941
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
معرفی کتب مذهبی/ ۹

«حدیث عشق»؛ فرصتی برای چیدن میوه‌های دانش قرآن

نویسنده کتاب «حدیث عشق» با تاکید بر اینکه آیات انتخاب شده برای این کتاب حاوی مضامین کاربردی سبک زندگی اسلامی است، گفت: تلاش شده تا خواننده کتاب بتواند از میوه‌های دانش قرآن بچیند و آیات نقل شده چراغ هدایت افرادی باشد که در پی بهره‌گیری از سفره دانش قرآنی هستند.

کتاب «حدیث عشق، تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی»، نخستین بار در سال ۸۲ چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت و به تازگی چاپ چهارم این کتاب در ۳۴۴ صفحه و پنج فصل توسط نشر نیوشه شهرکرد در ۵۰۰ شمارگان منتشر شده که عناوین فصل‌های آن به ترتیب «کلیات»، «تاثیر قرآن»، «تاثیر حدیث»، «پیوست» و «کتابنامه و نمونه سوال» می‌باشد.

عباس قنبری عدیوی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی واحد چهارمحال‌وبختیاری و مدرس دانشگاه، نویسنده این کتاب است که نگارش و چاپ بیش از ۳۵ اثر را به‌ویژه در حوزه ادبیات عامه در کارنامه دارد. وی چندین سال کار فیش‌نویسی و تدوین اطلاعات و آماده‌سازی مطالب را انجام داده که حاصل کارش مورد توجه دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، قرآن و حدیث و نیز، خطیبان، سخنوران و علاقمندان قرآن‌پژوهی، تعلیم و تربیت و آموزش و پژوهش دانشگاهی قرار گرفته است.

این کتاب که بر اساس سرفصل‌های رسمی دانشگاهی تنظیم و تدوین شده است توسط بسیاری از اساتید به عنوان منبع دروس دانشگاهی به دانشجویان معرفی می‌شود.

قنبری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به دو بخش اصلی کتاب «حدیث عشق، تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی»، اظهار کرد: یک بخش اصلی کتاب تاثیر قرآن کریم بر ادبیات و آثار ادبی و بخش دوم آن تاثیر احادیث پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بر ادبیات فارسی را مورد بررسی قرار می‌دهد که بر اساس حروف الفبا آمده‌اند.

وی به وجه تمایز این کتاب با آثار موجود دیگر در این موضوع اشاره کرد و گفت: در این کتاب، احادیث از همه چهارده معصوم بزرگوار نقل شده است حال آنکه در سایر آثار شاهد نقل احادیث از برخی امامان به‌ویژه امام علی(ع)، امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و نیز وجود مبارک پیامبر(ص) هستیم.

کتاب «حدیث عشق»؛ فرصتی برای چیدن میوه‌های دانش قرآن

کلیات کتاب «حدیث عشق»

قنبری با بیان اینکه مقدمه کتاب به جایگاه تربیتی قرآن و احادیث در فرهنگ ایرانی - اسلامی می‌پردازد، تصریح کرد: در ادامه مقدمه به جایگاه قرآن در طلوع اسلام و نقش هدایتی این کتاب آسمانی پرداخته می‌شود، در این خصوص باید گفت که صرف تلاوت قرآن معیار دینداری نیست بلکه عمل به قرآن اصل است.

این پژوهشگر بیان کرد: در بخش کلیات، هدف و ضرورت تدوین اثر به بحث گذاشته شده است که بازنمایی آیات و احادیث است، هر فرد می‌تواند آیات و احادیث ارزشمندی که به دستمان رسیده است را با علم و هنر خود به دیگران نشان دهد، هنرمندان با هنر خود اعم از خوشنویسی، تذهیب، معرق و ... این فرازهای ارزشمند را تزیین و به نگاه بینندگان تقدیم می‌کنند. حتی می‌توان از این فرازهای نورانی در نماسازی شهری، ساخت میدان‌ها، ساختمان‌ها، فضاهای تجاری و ... بهره جست.

قنبری با بیان اینکه بخش دیگر کلیات را به آرایه‌های ادبی اختصاص داده است، ادامه داد: قرآن و احادیث مملو از آرایه‌های ادبی مانند تمثیل، اقتباس، تلمیح، تضمین، ترجمه، اشاره و ... هستند که نمونه‌های اشعار شاعران منتخب در ذیل آیات و احادیث برگزیده آمده است.

این مدرس دانشگاه آشنایی با قرآن و حدیث را در بخش کلیات یادآور شد و گفت: در این گفتار به معرفی قرآن به عنوان کتاب وحی پرداخته شده است و ساختار آن اعم از سی‌پاره قرآن، حزب‌ها، آیات مکی و مدنی، اعجاز قرآن و ... پرداخته شده است. همچنین ارکان و انواع حدیث، احادیث قدسی، کتاب‌های اربعه و ... معرفی شده است.

قنبری بیان کرد: یک مبحث کلیات به اهمیت و ضرورت دانش تفسیر و تاویل می‌پردازد که به عنوان یکی از دانش‌های مرتبط با حوزه علوم قرآنی از اهمیت ویژه برخوردار است. جایگاه قراء چهارده‌گانه و چهارده روایت و ... در این گفتار مورد بررسی قرار گرفته است.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه قرآن تنها یک متن ساده نیست‌، ادامه داد: این کتاب آسمانی سراسر اعجاز علمی، تاویل و تفسیر است، لذا در کلیات تلاش شده است به این موضوع اشاره شود.

تاثیر قرآن و حدیث بر ادبیات فارسی

قنبری با اشاره به بخش قرآن کتاب «حدیث عشق»، تصریح کرد: در این بخش، آیات انتخاب شده حاوی آموزه‌های تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی هستند و به مفاهیمی نظیر ادب، چگونه زیستن، با هم بودن، راستگویی و در مجموع، صفات اخلاقی نیکو می‌پردازند.

نویسنده کتاب «حدیث عشق» با تاکید بر اینکه آیات انتخاب شده برای این کتاب حاوی مضامین کاربردی سبک زندگی اسلامی است، گفت: تلاش شده تا خواننده کتاب بتواند از میوه‌های دانش قرآن بچیند و آیات نقل شده چراغ هدایت افرادی باشد که در پی بهره‌گیری از سفره دانش قرآنی هستند.

لزوم معرفی اندیشه‌های رحمانی قرآن به نسل جوان

قنبری با بیان اینکه همه آیات قرآن کریم حاوی درس زندگی هستند، ادامه داد: کتاب «حدیث عشق» تنها به بخشی از آیات پرداخته و هر یک از آیات مسیر زندگی را به خواننده نشان می‌دهد، مثلا اگر فردی به دلیل شرایط اقتصادی موجود مایوس و ناامید شده است، آیات قرآن او را به این نکته توجه می‌دهند که رزق و روزی انسان‌ها با خداوند است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: کتاب «حدیث عشق» پایان مسیر تدوین و نگارش این دست آثار نیست و پژوهشگران با بهره‌گیری از دریای بی‌کران دانش قرآنی می‌توانند تکمیل‌کننده و ادامه‌دهنده باشند.

قنبری با ضروری خواندن معرفی جلوه‌های رحمانی قرآن و احادیث به مردم، گفت: مردم باید به این باور برسند که خدا مهربان و سرچشمه زیبایی‌ها و لطف و رحمت است، نسل امروز نیازمند اندیشه‌های رحمانی قرآن کریم و افکار والای معصومان(ع) است.

پیوست‌های کتاب «حدیث عشق»

این مدرس دانشگاه در خصوص پیوست‌های کتاب «حدیث عشق»، بیان کرد: در این بخش، یک گفتار به جایگاه ثقلین در اندیشه امام خمینی(ره) بر اساس خوانشی از وصیت‌نامه ایشان می‌پردازد. همچنین قرآن، حدیث، عترت و نماز در اندیشه و کلام برخی شاعران متعهد که شعر و کلام را در خدمت مفاهیم قرآن و دین قرار داده‌اند، به بحث گذاشته شده است.

قنبری تصریح کرد: یک گفتار پیوست به کتاب‌شناخت پژوهش اختصاص دارد که کتاب‌هایی در حوزه تاریخ، تفسیر، علوم بلاغت و فرهنگ مطالعات قرآنی معرفی می‌شوند، همچنین پایان‌نامه‌های مرتبط با این مباحث معرفی شده است.

وی گفت: کتاب‌نامه کتاب «حدیث عشق» به عنوان کارمایه و منبع اثر می‌تواند مورد استفاده دانشجویان، طلاب، اساتید و پژوهشگران علوم قرآنی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha