شیوه اجرای «مناظره» در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت
کد خبر: 3909152
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

شیوه اجرای «مناظره» در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت

مسئول برگزاری بخش تیمی بیست ‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، گفت: با مشارکت ۱۱۰ تیم در بخش تیمی این دوره از جشنواره، پرونده ثبت نام دانشگاهیان وزارت بهداشت در این بخش بسته شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

به گزارش ایکنا، به نقل از معاونت فرهنگی – دانشجویی وزارت بهداشت، مرضیه اشکرف، مسئول برگزاری بخش تیمی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت درباره بخش تیمی این جشنواره، گفت: هدف از برگزاری مسابقات به صورت تیمی بالابردن روحیه کار تیمی در میان شرکت‌کنندگان است که موجب می‌شود در یک مسیر مشترک به صورت هماهنگ و با هدف موفقیت، کار تعاملی و تیمی را در کنار یکدیگر تمرین کنند.

وی با بیان این که بخش تیمی در این دوره از مسابقات دارای دو رشته «مسابقات تیمی» و «مناظره» است، بیان کرد: امسال برای اولین بار رشته مناظره در بخش تیمی گنجانده‌ شد که با استقبال و شرکت ۳۵ تیم از دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه شده است. این استقبال نشان می‌دهد با وجود شرایط شیوع کرونا و تعطیلی و نیمه فعال بودن دانشگاه‌ها اما رشته‌های تیمی مورد توجه و علاقه جامعه قرآنی علوم پزشکی هستند.

اشکرف ارتقا روحیه و ایجاد مهارت در فعالیت‌های تیمی و مشارکتی را از دیگر اهداف برگزاری مسابقات تیمی عنوان و اظهار کرد: ایجاد بستری مناسب به منظور انس و الفت در راستای افزایش روحیه رقابت سالم در میان متسابقین و ایجاد بستری مناسب برای ایده پردازی و پرورش قوای خلاق دانشگاهیان از دیگر اهداف برگزاری مسابقات تیمی در بخش تیمی جشنواره است.

مسئول برگزاری بخش تیمی بیست ‌و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت در ادامه به کلیات و مراحل برگزاری «مسابقات تیمی» به عنوان یکی از دو رشته بخش تیمی جشنواره اشاره کرد و گفت: این دوره از مسابقات، طی سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی و در دو گروه مجزای دانشجویان، کارکنان و اساتید خانم و آقا برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره از مجموع ۱۱۰ تیم شرکت‌کننده در بخش تیمی، ۷۵ تیم به «مسابقات تیمی» اختصاص دارد که حاصل مشارکت ۳۲ دانشگاه است.

رشته مناظره جدیدترین رشته بخش تیمی

اشکرف استقبال از مسابقات تیمی در بیست ‌و چهارمین دوره از جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت را قابل توجه دانست و افزود: سال گذشته رشته «مسابقات تیمی» مختص دانشجویان و برای اولین بار در جشنواره بیست‌وچهارم گنجانده شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان همراه شد، به همین جهت در جشنواره بیست‌وپنجم امکان ثبت نام و حضور در مسابقات تیمی برای اساتید و کارکنان نیز فراهم آمد تا بتوانیم پاسخ‌گوی علاقه‌مندان به شرکت در این رشته باشیم.

وی به رشته مناظره به عنوان جدیدترین رشته در بخش تیمی اشاره کرد و گفت: در رشته مناظره از بخش تیمی در این دوره از جشنواره ۳۵ تیم چهارنفره از ۲۳ دانشگاه شرکت کرده‌اند، که این مشارکت با توجه به این‌که رشته مناظره تنها اختصاص به دانشجویان دارد و اساتید و کارکنان در این رشته ثبت نام نداشته‌اند، قابل توجه است.

اشکرف التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار را یکی از خط مشی‌های برگزاری رشته مناظره در بخش تیمی جشنواره عنوان کرد و افزود: پرهیز از ورود در نزاع‌های غیر علمی و مجادلات روزمره و مرسوم و اهتمام به روزآمدی و کارایی مباحث، نقل‌ها و منابع از دیگر رویکردهای برگزاری این رشته در بخش تیمی است.

مسئول برگزاری بخش تیمی بیست‌و‌پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت درباره ضوابط اجرایی رشته مناظره نیز گفت: این دوره از مسابقات مختص به دانشجویان در دو گروه مجزا آقایان و بانوان است که در هر گروه باید چهار دانشجو حضور داشته و یک نفر از این جمع به عنوان سرپرست گروه معرفی شود.

وی اضافه کرد: شرکت در تمامی جلسات آموزشی و توجیهی مسابقات مناظره و حضور سرپرست یا یکی از اعضای گروه در مراسم قرعه‌کشی مسابقات الزامی است، محدودیتی برای رشته‌های تحصیلی اعضای گروه‌های شرکت‌کننده وجود ندارد، البته سرپرست تیم موظف است قبل از هر مسابقه و در زمان تعیین شده اسامی دو نفر عضو مناظره‌کننده را به کمیته اجرایی مسابقات اعلام کند.

این فعال قرآنی تصریح کرد: مناظره‌کنندگان باید تلاش کنند تا در فن بیان، خطابه، سخنرانی، به کارگیری اصول منطقی و استدلال دارای توانایی و مهارت بوده و در صحنه به عنوان سخنران حاضر شوند. دو نفر دیگر از اعضای تیم که به عنوان محققان تیم معرفی می‌شوند نیز باید در زمینه تحقیق و پژوهش از معلومات و دانش وسیع‌تری برخوردار بوده و موظفند منابع، اطلاعات و محتوای لازم برای هر مناظره را در اختیار هر گروه قرار دهند.

اشکرف گفت: مناظره‌کنندگان باید از ورود به هرگونه تقابل فردی اجتناب کنند و تنها به بیان شواهد و مدارک مستدل در بحث بپردازند، مناظره‌کنندگان باید واضح، منظم، آرام، منطقی و در زمان مقرر شده به ارائه سخنرانی بپردازند، لازم به ذکر است دو نفر عضو مناظره‌کننده می‌توانند از هر مسابقه به مسابقه دیگر تغییر کنند، اما در طول برگزاری یک مسابقه به هیچ وجه امکان تغییر و تعویض برای مناظره‌کنندگانی که اسامی آنها اعلام شده وجود ندارد. مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی به طور متمرکز برگزار خواهد شد و مرحله مقدماتی مسابقات مناظره همزمان با مرحله مقدماتی مسابقات تیمی برگزار خواهد شد.

مهمترین معیارهای کسب امتیاز در رشته مناظره

این فعال قرآنی به معیارهای داوری رشته مناظره از بخش تیمی اشاره کرد و افزود: رعایت اخلاق مناظره، احترام به آراء و نظرات مخالف، فن بیان و رعایت نکات دستوری، طی کردن فرایند علمی و مستدل از طرح مسئله تا نتیجه‌گیری، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث از جمله معیارهایی است که داوران به آن توجه دارند.

مسئول برگزاری بخش تیمی بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت به نحوه امتیازدهی و مهم‌ترین معیارهای کسب امتیاز در رشته مناظره از بخش تیمی جشنواره قرآن و عترت نیز اشاره کرد و گفت: پس از صدور رأی نهایی از سوی هیئت داوران، هیچ گونه اعتراضی از سوی تیم‌ها پذیرفته نیست. رعایت شرایط و ضوابط مندرج در آئین‌نامه مسابقات، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام تیمی، رعایت اخلاق مناظره علمی و احترام به آرا و نظرات مخالف، طی کردن فرآیندی علمی و مستدل از طرح مسئله تا نتیجه‌گیری، فن بیان و نکات دستوری، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث، استفاده از چارچوب منطقی در بحث و خلاقیت در طرح مسئله، تعاریف و نتیجه‌گیری در طول سخنرانی از جمله این معیارها است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان به شرکت در بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای ثبت نام در این دوره از جشنواره تا پایان شهریورماه سال جاری مهلت دارند تا به پایگاه اطلاع‌رسانی www.quran.behdasht.gov.ir مراجعه و یا با کارشناس واحد قرآن ‌و عترت دانشگاه خود تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha