چشم‌خوانی در روند حفظ قرآن چگونه و چه زمانی انجام شود
کد خبر: 3909387
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

چشم‌خوانی در روند حفظ قرآن چگونه و چه زمانی انجام شود

حجت‌الاسلام نجفی، مدرس و حافظ کل قرآن، گفت: یکی از کارهای بسیار مهمی که هر حافظ قرآن پس از مرور آیات باید انجام دهد، چشم‌خوانی است، زیرا علاوه بر تقویت حافظه تصویری موجب می‌شود که حافظ متوجه اشتباهاتش شود.

چِشم‌خوانی قرآن در روند حفظ کی و چگونه باید انجام شود + صوت

یکی از مواردی که به حافظان قرآن برای نگهداری محفوظاتشان تأکید می‌شود، چِشم‌خوانی است. حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا نجفی، حافظ و مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره علت تأکید بر انجام منظم این تمرین و اینکه چشم‌خوانی چگونه باید انجام شود؟ گفت: حافظان قرآن هر صفحه‌ای که از حفظ می‌خوانند باید از روی قرآن نیز نگاه کنند تا متوجه اشتباهات‌شان شوند تا هم به اصلاح آن بپردازند و هم حافظه تصویری‎شان تقویت شود. این کار باید همراه با مرور انجام شود و نه با مباحثه.

مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان با بیان اینکه چشم‎خوانی آیات باید پس از مرور انجام شود، اضافه کرد: حتی پیش از مرور نیز نباید این امر انجام شود، چون تصاویر آیات در حافظه کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد و هنگامی که آیات را از حفظ می‌خوانید عملاً فایده‌ای ندارد. بنابر این طبق برنامه، پس از انجام مرور آن هم با صدای آشکار و رسا، سپس به صفحه تلاوت شده نگاه ‌کنید. مصحفی برای حفظ مناسب است که به خط عثمان طه(15 خطی) و بدون ترجمه و حاشیه و در اندازه رقعی و وزیری باشد نه قرآن با ترجمه یا قرآن‌هایی که در گوشی و تبلت است.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید بر اینکه حافظان از طریق چِشم‌خوانی آیات باید به جایگاه خود کلمه در صفحات نگاه ‌کنند، بیان کرد: در این مورد نیاز به خواندن مجزا نیست، بلکه غرض ثبت موقعیت کلمات در ذهن و تثبیت آن است و در چشم‌خوانی برای صفحه ممکن است از 40 تا 60 ثانیه زمان بگذارید تا آرام آرام صفحه در ذهن اسکن شود. این روش، فوق‌العاده برای حافظه تصویری مؤثر است، چرا که موجب می‌شود حافظان بعدها در حفظشان کمتر دچار مشکل شوند.

نجفی با اشاره به اینکه حافظ قرآن به فردی گفته می‌شود که هنگامی که از حفظ، قرآن را می‌خواند، انگار از روی آن قرائت می‌کند، افزود: این مهم مستلزم آن است که علاوه بر مسائلی که در حافظه تصویری گفتیم، یک حافظ، چشم‎خوانی را حتما انجام دهد، حتی در آیاتی که خیلی مسلط هست. متأسفانه برخی از حفاظ می‌گویند آیاتی که مسلط هستیم، چشم‌خوانی نیاز ندارد، در صورتی که حتما باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم اینجاست که چه زمانی برگردیم و به صفحه نگاه کنیم، اظهار کرد: این موضوع برخی از اوقات به حافظه کوتاه‌مدت بازمی‌گردد و برخی از اوقات به آن جزئی که مرور می‌شود. بنابراین زمانی که حافظ به صفحه برمی‌گردد، متوجه اشتباهاتش می‌شود. فایده اصلی چشم‌خوانی علاوه بر حافظه تصویری این است که متوجه اشتباهاتمان می‌شویم و آنها را رفع می‌کنیم.

کد

انتهای پیام
captcha