مادران نقش مربی حفظ قرآن را ایفا نکنند + فیلم
کد خبر: 3888114
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 11

مادران نقش مربی حفظ قرآن را ایفا نکنند + فیلم

مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن با تأکید بر اینکه مادران نباید نقش معلم حفظ را فراهم کنند، گفت: مادران به دلیل مهر مادری نمی‌توانند این کار را انجام دهند، وظیفه مادران فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی است. با وجود مؤسسات و مراکز حضوری و غیرحضوری قرآنی بهتر آن است این وظیفه برعهده متخصصان امر قرار گیرد.

حجت الاسلام علیرضا نجفی

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا نجفی، مسئول مركز آموزش مجازی حفظ قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این حافظ قرآن هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن به سؤال «آیا مادران می‌توانند به عنوان مربی و معلم حفظ قرآن فرزندانشان باشند؟» پاسخ گفته است. وی در بخش اول به سؤال «حفظ را از کجا باید آغاز کرد؟» پاسخ داده است.

«مادر یعنی مادر و منزل یعنی مسکن و محل اسکان و آرامش. به عبارت دیگر مادر، نباید مربی فرزندش باشد، البته مربی به معنای عام(تربیت‌کننده) اشکالی ندارد؛ چرا که وظیفه اصلی مادر، تربیت کردن است، اما به معنای مصطلح که به عنوان مربی حفظ قرآن است و اینکه وظایف یک معلم حفظ را بر عهده گیرد، به هیج عنوان توصیه نمی‌شود.

مادر، منشأ بی‌پایان خیر و محبت است، او باید فضای خانه را قرآنی کند؛ گفتار، منش و عمل خود، همسرش و فرزندانش برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد و با قرآن مؤانست داشته باشند و از شکل‌گیری تناقضات در ذهن فرزندان جلوگیری کنند. باید گفت در حفظ قرآن، سخت‌گیری و قاطعیت است در صورتی که مادر نمی‌تواند به دلیل مهر مادری، این کار را انجام دهد و وظیفه مادر فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی است؛ با وجود مؤسسات و مراکز حضوری و غیرحضوری نیازی نیست که مادران وظیفه آموزش های تخصصی را در خانه برعهده بگیرند.

اینکه فرزند مادام در خانه در امور مستحبی و قرآنی، با مجموعه امر و نهی‌های مادر و سخت‌گیری‌های امر آموزش روبه‌رو شود (آن هم بر سفره‌ای که باید با علاقه بر سر آن نشست و باید عاشق قرآن تربیت شود)، احتمال نتیجه معکوس دارد. تا چه سنی می‌توانیم این کار را برای فرزندانمان انجام دهیم در حالی که حفظ قرآن، کاری مادام العمر است و همیشه باید انجام شود. هنگامی که این کارکردها و وظایف را جابه جا می‌کنیم، فرزندانمان نمی‌توانند تشخیص دهند، حتی می‌گویم مادرانی که خودشان در مراکز آموزشی به عنوان معلم تدریس می‌کنند، فرزندانشان را به عنوان شاگرد در کلاس‌شان قبول نکنند؛ چراکه این خودش دردسرهایی چون حس تبعیض بین شاگردان ایجاد می‌کند.

اجازه دهید فرزندانتان موقع مشکلات به شما پناه ببرند، نه اینکه در امور مستحبی با مجموعه‌ای از امر و نهی‌های شما روبه‌رو شوند. هر فردی در منزل باید وظیفه اصلی خودش را انجام دهد، بنابراین باید طوری رفتار کنیم فرزندان به ما پناه بیاورند و مشکلاتشان را به ما بگویند. چرا نسل جدید از فضای خانه گریزان است، زیرا مادام در فضای خانه با امر و نهی‎هایی روبه‌رو می‌شود و این با آرامش خانواده فاصله دارد. 

برای موفقیت در حفظ قرآن باید در خانه شرایطی را فراهم کنیم که فرزندان با آرامش و طیب خاطر، پای قرآن بنشینند و هر از گاهی از او سؤالی بپرسید و محفوظات آنها را بعضاً دنبال کنید، اما هنگامی که مادر، جای مربی را گرفت، کار خراب می شود.

اگر می‌خواهید فرزندانتان آرامش پیدا کنند، همیشه آنها را تکریم کنید تا عاشق قرآن و اهل بیت(ع) شوند، آن هنگام است که فرزندی تربیت کرده‌اید که همیشه علاقه‌مند به قرآن است و تا پایان عمرش تکالیفش را انجام می‌دهد.» 


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی، ایکنا

انتهای پیام
captcha