راهکارهای‌ ترویج عفاف و حجاب در جامعه
کد خبر: 3910230
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام عیسی‌زاده تشریح کرد:

راهکارهای‌ ترویج عفاف و حجاب در جامعه

مدیرگروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به تبیین راهکارهای ترویج عفاف و حجاب پرداخت و گفت: انس با قرآن، بیان خاطرات شهدا و مستبصرین، تقویت باورها و اعتقادات دینی و آگاهی‌بخشی از مهمترین آنهاست.

انس با قرآن، بیان خاطرات شهدا و مستبصرین؛ راه‌کارهای‌ ترویج عفاف و حجاب در جامعهحجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، مدیرگروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره رابطه عفاف و حجاب، گفت: عفاف نیروی بازدارنده درونی و حجاب مانع و حافظ بیرونی است که وجود هر یک از آن دو می‌تواند در پدید آمدن و تداوم دیگری نقش داشته باشد. به تعبیر دیگر حجاب نشانه و بازتاب بیرونی عفاف است و به تعبیر آیات 30 سوره نور و 53 احزاب، رعایت حجاب ظاهری می‌تواند سبب طهارت درونی، عفاف، شود.

وی با اشاره به راهکارهای تقویت عفاف و حجاب در جامعه، اظهار کرد: ارتقاى سطح آگاهى‏ یکی از این راه‌هاست؛ ارتقاى شناخت از ارزش و جايگاه حجاب و عفاف، آثار مثبت رعايت آن و پيامد خطرناک بى‌توجهی به آن براى فرد، خانواده، محل کار و جامعه و همچنين پاسخگويى به شبهات مربوطه به این مسئله مى‌‏تواند يکى از راهکارهاى ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد. کم‏تر کسى پيدا مى‏‌شود که اگر بداند به دليل رعايت نکردن حجاب و عفاف خودش، خانواده‌‏، محيط کار و جامعه‌‏‌ دچار پيامدهاى ناهنجارى مى‌‏شود، حاضر شود که توصيه‌‏هاى مربوط به حجاب را مراعات نکند يا اگر کسى بداند که با رعايت کردن ضوابط مربوط به پوشش اسلامى چه آثار و برکات ارزشمندى نصيب او، خانواده و جامعه‌‏اش مى‌‏شود، آن را نپذيرد.

ضرورت آگاهی‌بخشی

مدیرگروه فرهنگنامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: خداوند هنگام توصيه مردان و زنان مؤمن به رعايت حجاب و عفاف، نسبت به آثار رعايت آن اقدام به آگاهى‌بخشى مى‏‌کند و مى‌‏فرمايد که رعايت حجاب و عفاف سبب رستگارى پاکيزگى (جسم و جان) آنها مى‏‌شود.(نور/ 30 و 31) و علاوه براين سبب حفظ و حراست آنها از اذيت ديگران خواهد شد (احزاب/ 59) و در جایی دیگر مى‏‌فرمايد که هر کس حدود الهى را رعايت کند، بداند که بهشت ابدى و فوز عظيم نصيبش خواهد شد (نساء/13) و در نهایت در یک هشداری جدی انسان را از پیامد خطرناک پیروی از فتنه‌های شیطان در باره حجاب و عفاف آگاه می‌سازد(اعراف/27).

وی ادامه داد: در روايتى از رسول خد(ص) خطاب به زنى به نام «حولاء» آمده است که فرمود: «اى حولاء! سوگند به آن خدايى که مرا به پيامبرى و رسالت خويش مبعوث نموده است، همانا پروردگار عالم مرا مقام محمود عطا نمود و بهشت و جهنّم خود را به من نشان داد و من ديدم که اکثر از اهل جهنّم از زنان هستند... اى حولاء، هرزنى که ايمان به خدا و قيامت داشته باشد، نبايد زينت و آرايش خويش را براى غير شوهرش قرار دهد و نبايد در برابر نامحرمان مقنعه و يا روسرى خود را از سرش بردارد ... و هر زنى که خود را براى غير شوهرش آرايش نمايد و مواضع زينت خود را نزد نامحرمان آشکار نمايد، همانا دينش را فاسد نموده و خشم و غضب الهى را براى خود فراهم نموده است»(نورى، 1408ق، ج14، ص243).

رفتارهاى متأثر از باورهاى قلبى

مدیرگروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تقويت و تحکيم ایمان و باورهاى درونى را از دیگر راه‌های تقویت حجاب و عفاف برشمرد و افزود: نوع رفتار و سبک زندگى افراد و جوامع مى‏‌تواند، نشانه و نمايى از سطح ايمان و باورهاى آنان باشد، قرآن در تأييد اين مطلب آورده است: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلَّا نَکِداً» (اعراف/ 58) و سرزمین پاک(حاصلخیز) گیاهش به اذن پروردگارش می‌روید و سرزمینی که پلید شده است گیاهش جز اندکی برنمی‌آید.

وی بیان کرد: اميرمؤمنان على(ع) نيز در اينکه نوع رفتارهاى انسان متأثر از باورهاى قلبى اوست و مى‌‏توان به وسيله سبک و شيوه رفتار به سطح ايمان افراد دست يافت فرموده‏ است: «فبالايمان يُسَّتدلُّ على الصالحاتِ و بالصالحاتِ يُستَدلُّ علَىَ الايمان؛ ايمان را بر کرده‏‌هاى نيک مى‌‏توان دليل گرفت و از کردار نيک هم مى‌‏توان ايمان را تشخيص داد»(شريف رضى، 1379، ص 155).

تأثير باورهاى درونى بر رفتار ظاهرى

عیسی‌زاده تصریح کرد: امام صادق(ع) نيز درباره ارتباط ظاهر و باطن و تأثير باورهاى درونى در رفتار ظاهرى مى‏‌فرمايد: «آلودگى ظاهر، اثر و معلول آلودگى باطن است، کسى که درون خود را تطهير کند، خداوند بيرون او را پاک مى‌‏کند و کسى که در درون، پرواى خدا را داشته باشد، خداوند در آشکار او را رسوا نمى کند، اما کسى که در نهان به خدا خيانت کند، خداوند متعال در آشکار، او را رسوا و بى‌آبرو مى‌‏کند»(مصطفوى، 1360ش، ص 107). مرحوم علامه طباطبائى درباره تأثيرگذارى اعتقادات و باورها در سبک زندگى فرموده است: «اختلاف سبک‌‏ها در جوامع انسانى، ريشه در مذاهب مختلف دارد، و گوناگونى شيوه‌‏هاى زندگى در جوامع بشرى نيز از گوناگونى اصول اعتقادى آنها درباره حقيقت عالم سرچشمه گرفته است». (طباطبايى، 1417ق، ج16، ص200_ 201)

وی افزود: بنابراين اگر متصديان امور در مراکز اداری به دنبال آن هستند تا سبک پوشش و عفاف را در آن محيط به سمت سبک اسلامى سوق دهند بايد در تقويت ايمان و باورهاى درونى نيروها، سرمايه‌‏گذارى کنند و به دنبال راهکارهايى بروند که اجراى آن سبب تقويت و تحکيم باورها مى‏‌شود. از جمله این راهکارها ياد خدا، یاد مرگ و قیامت، موعظه، پرهیز از دنیاگرایی، انس با قرآن و محبت اهل بیت(ع) است.

کارکرد انس با قرآن

عیسی‌زاده به کارکردهای انس با قرآن اشاره و تصریح کرد: قران چراغ فروزانى است که هر کس با او اُنس گيرد از نورانيت آن بهره‏‌مند گرديده و به راه راست هدايت خواهد شد(اسراء/9) همان‌گونه که رسول گرامى اسلام(ص) فرمود: زنگارهاى قلب بوسيله قرآن جلا پيدا مى‏‌کند (ابن ابى جمهور، 1405ق، ج‏1ص 279) و در قرآن نيز آمده است که تلاوت قرآن نزد مؤمنان، سبب افزايش و ازدياد ايمان آنان مى‏‌شود (انفال/ 2) و همچنين قرآن دربردارنده داروى شفابخش قلب‌هاست (يونس/ 57).

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استفاده از خاطرات زنان محجبه تازه مسلمان‌شده را از دیگر راه‌های تقویت عفاف و حجاب برشمرد و افزود: تجربه نشان داده است که اگر فلسفه، آثار و برکات حجاب از سوی بانوان محجّبه تازه مسلمان، گفته شود اثرش چند برابر گفته‌‏هاى برخی از وعاظ است و مسئولين مربوطه در مراکز اداری مى‌‏توانند با دعوت از بانوان محجبه تازه مسلمان به منظور آگاهى‌بخشى نيروها قدم‏‌هاى مؤثرى بردارند.

خاطرات تازه‌مسلمانان از انتخاب حجاب

عیسی‌زاده به بیان خاطره‌ای از «تینا هاوسکى» از آمريکا پرداخت و ادامه داد: ايشان بانويى مسيحى و مقيم کشور آمريکا از خانواده‏اى اصيل در دين مسيحيت بود و به دليل اينکه دین مسيحيت پاسخگوى سؤالاتش نبود، اسلام را انتخاب کرد و با مرد مسلمان ايرانى ازدواج کرد و پس از تولد فرزندشان براى اقامت به شيراز آمدند. هاوسکى حجاب و پوشش را بزرگ‏ترين هديه دين اسلام مى‌‏داند.

وی تصریح کرد: همچنین سارا بوکر آمريکایی در معرفى خود گفته است: «من يک زن آمريکايى هستم که در مرکز آمريکا به دنيا آمده‌‏ام، با علاقه و تعلق خاطر شديد به زرق و برق زندگى در شهرها، در نهايت به فلوريدا و از آنجا به ساحل جنوبى ميامى نقل مکان کردم ... سالها گذشت تا متوجه شدم که هر چه بيشتر در جذابيت زندگى‏‌ام، پيشرفت مى‌‏کنم درجه رضايت شخصى و خوشبختى‌ام اُفت مى‏‌کند، من برده مُد بودم من گروگان ظاهرم بودم ... تا اينکه يک روز من با قرآن، کتابى که در غرب به طور منفى کليشه‌‏اى معرفى شده است برخورد کردم، در ابتدا سبک و نحوه برخورد قرآن مرا تحت تأثير قرار داد و سپس نگاه آن به هستى، زندگى، آفرينش و ارتباط ميان خالق و مخلوق مرا به شگفتى آورد من قرآن را خطاب‌ه‏اى مملو از بصيرت و بينش براى قلب و روح، بدون نياز به هيچ مترجم (مفسر) و کشيشى يافتم و سرانجام من حقيقت را دريافتم».

عیسی‌زاده عمل کردن به توصيه‏‌هاى شهدا‏ را از دیگر راه‌های ترویج عفاف و حجاب برشمرد و اضافه کرد: يکى از راه‌کارهاى ترويج فرهنگ حجاب و عفاف و سوق دادن مراکز اداری به سمت رعايت پوشش اسلامى، انتقال پيام شهيدان به وسيله روش‌‏هاى جذاب در اين اماکن است، زيرا شهيدان محبوبيت ويژه‌‏اى نزد همه اقشار جامعه دارند.

وی با بیان اینکه ترويج فرهنگ غيرت، از جمله راهکارهای ترویج عفاف و حجاب است، اظهار کرد: يکى از راه‌کارهاى نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب، ترويج فرهنگ غيرت در ميان مردان است؛ خداوند به مؤمنان هشدار داده که از حریم خانواده خویش حفاظت کنند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ؛ اى کسانى که ايمان آورده‏‌ايد، خود و خانواده‏ خويش را از آتش دوزخى که هيزمش از مردم و سنگ خار است حفظ کنيد»(تحريم/6). پدران و شوهران عصر ما نیز باید در حفظ عفاف و حجاب خانواده خویش غیرت نشان دهند و گرنه مصداق این سخنان رسول خدا(ص) خواهند شد که فرمود: «خداوند بينى هر يک از مؤمنانى را که غيرت نمى‌‏ورزند به خاک مى‏‌مالد» (برقى 1371ق، ج‏1: 115). 

انتهای پیام
captcha