حجاب؛ موضوعی فراتر از یک پوشش
کد خبر: 3910319
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

حجاب؛ موضوعی فراتر از یک پوشش

مدیرکل اوقاف البرز با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب موضوعی فراتر از پوشش است، گفت: نظام تبليغی در تبيين اين موضوع كه حجاب و عفاف مختص عموم جامعه است كوتاهی كرده است.

حجاب؛ موضوعی فراتر از یک پوشش

حجت‌الاسلام علی دشتکی، مدیرکل اوقاف البرز، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: دین اسلام شاکله‌ای ارزشمند از بایدها و نبایدهایی است که توجه به آنها، سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان رقم می‌زند چراکه هنجارهای دین اسلام مباحث منحصر به فردی است که نظام اسلامی را در اوج اقتدار معنوی، اجتماعی و رفتاری قرار می‌دهد.

وی افزود: مقوله «حجاب» و «عفاف» نیز از جمله هنجارهای مهم این دین ارزشی است که رعایت و توجه به آن عفت عمومی و حفظ ارزش‌های والای انسانی را رقم می‌زند. با این وجود، شاهد آن هستیم که این ارزش و مؤلفه شاخص دین مبین اسلام در سال‌های اخیر و تحت هجمه‌های فرهنگی غرب دستخوش تغییراتی شده که ادامه روند آن شاید موجب به حاشیه رفتن این شاکله مهم دینی شود.

دشتکی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب موضوعی فراتر از پوشش است و پوشش ظاهری افراد تنها بخشی از آن است، گفت: عفاف و حجاب در برگيرنده موارد متعددی از جمله عفت در كلام، عفت رفتار، عفت در برخورد و عفت در بحث‌های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و در تمامی اين موارد آموزه‌های قرآنی و سيره اهل بيت(ع) مبنا و محور است.

عفت عمومی فقط مختص بانوان نيست

مدیرکل اوقاف البرز با بيان اينكه نظام تبليغی در تبيين اين موضوع كه حجاب و عفاف مختص عموم جامعه است كوتاهی كرده است، گفت: عفت عمومی فقط مختص بانوان نيست و آقايان هم بايد رعايت عفاف و حجاب مطابق با عرف اجتماعی را مدنظر قرار دهند.

دشتکی با بيان اينكه اگر كسی عفاف و حجاب را تنها مختص بانوان بداند ظلم بزرگی در حق جامعه اسلامی كرده است، افزود: به دليل نقش مهم بانوان در تربيت فردی و اجتماعی جامعه و جايگاه زنان در نگاه اسلامی بر حجاب بانوان تاكيد بيشتری شده است.

وی پرهيز از استفاده ابزاری از بانوان و نهادينه‌شدن آرامش روحی و روانی در جامعه را از بركات حفظ حجاب در جامعه دانست و بیان کرد: رعايت حجاب و عفاف، استحكام بخش كانون خانواده‌ها است و اگر عفت و شرف انسان زير پا گذاشته شود استحكام خانواده‌ها از بين می‌رود.

مدیرکل اوقاف البرز با بیان اینکه «عفت» یکی از بحث‌های جدی در زندگی حضرت زهرا(س) است، تصریح کرد: اگر در زندگی اسلامی الگوی ما حضرت زهرا(س) باشد، باید «عفت» این بزرگوار نیز منشأ همه امور قرار گیرد ضمن اینکه در مسائل دیگر نظیر اقتصاد نیز این حضرت برای زیرساخت اقتصادی جامعه اسلامی خطبه فدک را مطرح کردند.

وی با اشاره به حجاب حضرت فاطمه(س) و لزوم الگوگیری زنان از این مهم تصریح کرد: این بزرگوار حتی در مواجهه با یک نابینا نیز کمال حجاب را مورد توجه قرار داده است.

«عفت» فاطمی تبیین شود

دشتکی با بیان اینکه قبل از هر چیز در جامعه کنونی باید «عفت» فاطمی تبیین شود، عنوان داشت: طبیعی است که اگر به «عفت» توجه شود، چارچوب‌ها و حریم‌ها نیز حفظ خواهد شد که یکی از این چارچوب‌ها و حریم‌ها نیز بحث پوشش و حجاب است.

وی با بیان اینکه پوشش و حجاب جزو اعتقادات و احکام اسلامی است، ابراز کرد: این مهم باید به عنوان یک شاکله مورد توجه قرار بگیرد چون به غیر از اینکه جزو احکام و مبانی اسلامی است از جمله حقوق شهروندی نیز محسوب می‌شود. اگر نوع پوشش متعارف برای مردان و زنان مورد توجه قرار نگیرد طبیعی است که امنیت فکری، ذهنی و روانی و امنیت اجتماعی افراد به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه جدای از بحث اعتقادات مذهبی و مبانی اسلامی، به مقوله حجاب باید به عنوان حقوق شهروندی نگریسته شود، گفت: در هر دین و فکر و اندیشه‌ای این مهم باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

دشتکی با بیان اینکه این هفته باید فرصتی برای تبیین زندگی فاطمی و عفت و حجاب فاطمی باشد، اظهار کرد: این مهم باید از سوی مسئولان امر، رسانه، مراکز و انجمن های مردم نهاد ، خانواده‌ها ، هیئت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی به ویژه در فضای مجازی مورد توجه ویژه‌ای باشد.

وی در ادامه بحث حجاب و عفاف در جامعه اسلامی را بسیار مهم دانست و گفت: تعریف حضرت زهرا(س) از خیر صلاح زن این است که «نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه او مرد نامحرمی را ببیند» که این موضوع برای ما درس است و باید مورد توجه باشد.

دشتکی افزود: اگر تفکرات فاطمی در جامعه بسط و گسترش داده شود طبیعتاً جامعه سالمی خواهیم داشت و به سعادت هدف رهنمون خواهیم شد.

استحکام خانواده و جامعه اسلامی

دشتکی با اشاره به اعتقاد و باور عمومی مردم مسلمان به امور دینی چون حجاب و عفاف ابراز داشت: اگر چه مردم باور قلبی دارند اما شاید غافل باشند و متأثر از رسانه‌ها و تبلیغات غرب عمل کنند، اما با تبیین سیره فاطمی به این باور قطعی خواهند رسید که با پوشش خود هم نظام خانواده مستحکم کرده و هم شخصیت فردی خود را نیز حفظ خواهند کرد.

وی با اشاره به پوشش‌های نامناسب و آرایش‌های نامتعارف برخی زنان در جامعه، گفت: این مقوله موجب انحراف مردان شده و گسست نظام خانواده را در پی خواهد داشت.

مدیر کل اوقاف البرز با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که حجاب محدودیت است، به تعبیر شهید مطهری مبنی بر اینکه «حجاب زن مانند آن است یک مروارید در درون صدف باشد»، تصریح کرد: اگر حجاب نباشد خود شخص در مرحله نخست آسیب می‌بیند.

دشتکی گفت: حتی در مقوله انتخاب همسر نیز دختران ما باید بدانند که مردان در باطن خود همواره به دنبال دختران باحجاب و عفیف هستند. ارتقای سطح عزت زنان در جامعه در گرو التزام به حفظ حجاب و عفاف است و برای داشتن جامعه‌ای منسجم و استوار بايد به بحث حجاب و عفاف توجه جدی كرد.

دشتكی اضافه كرد: حجاب به عنوان يكی از احكام و حدود الهی، منافع مستكبران جهان را به مخاطره انداخته لذا صهيونيسم بين‌الملل و استكبار جهانی با ترويج بی‌بند و باری در جوامع اسلامی به دنبال حفظ منافع مالی و دستيابی به اهداف شوم خود هستند. دشمنان اسلام از تمامی ظرفيت‌های تبليغاتی برای ترويج بی‌بند و باری در بين مسلمانان استفاده می‌كنند و برخی افراد نيز به دليل داشتن اطلاعات سطحی تحت تاثير قرار می‌گيرند.

وی در پایان اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا کلیه برنامه‌های این هفته به صورت مجازی و در کانا‌ل‌های ارتباطی امامزادگان شاخص استان البرز برگزار می‌شود، از جمله این برنامه‌ها بارگذاری محصولات فرهنگی حجاب و عفاف در سایت اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز است.

انتهای پیام
captcha