دلایل عدم برگزاری مجازی آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
کد خبر: 3910420
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

دلایل عدم برگزاری مجازی آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن

مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن دلایل عدم برگزاری آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن در فضای مجازی و به صورت آنلاین را تشریح کرد.

محمد رمضانی‌فرد مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، در رابطه با عدم برگزاری مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم به صورت مجازی و آنلاین اظهار کرد: برگزاری این آزمون به دو دلیل عمده امکان‌پذیر نیست. دلیل اول، سخت‌افزاری است، زیرا امکانات لازم به منظور برگزاری این آزمون برای 10 هزار نفر در سطح کشور و در زمان مشخص در سازمان وجود ندارد. 

وی افزود: البته سازمان سنجش نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند و از نظر سخت‌افزاری امکان برگزاری یک کنکور سه ساعته را در کشور ندارد و ما نیز در مجموعه سازمان دارالقرآن با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم.

کمبود امکانات و ماهیت آزمون حفظ

مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه این مشکل صرفاً مربوط به سازمان دارالقرآن نیست و اساساً کشور ما این امکان را ندارد که چنین آزمون بزرگی را به صورت آنلاین برگزار کند، تصریح کرد: کشور چین از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکی از قدرت‌های بزرگ دنیاست، اما همگان مشاهده کردند که طی دو هفته گذشته بزرگترین آزمون حضوری دنیا متشکل از چندین میلیون نفر در این کشور برگزار شد. دلیل بعدی، که به نظر بنده از اولی خیلی مهم‌تر است، جنس آزمون است. این مرحله از آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در دو بخش حفظ و ترجمه و مفاهیم خلاصه می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش حفظ، که میزان تسلط شرکت‌کنندگان بر روی حُسن حفظ به صورت کتبی سنجیده می‌شود، از هر جزء یک سؤال حفظ و چهار سؤال مفاهیم پرسیده می‌شود و به جهت اینکه همه افراد اصالتاً قرآن کریم را حفظ هستند و دسترسی سریع و ساده به منابع آموزشی همان قرآن مجید و ترجمه دارند، این امکان وجود ندارد که از دقت کامل در سنجش محفوظات افراد اطمینان داشته باشیم. همچنین، به دلیل اینکه پس از برگزاری این مرحله از آزمون و طبق قانون میزان تسلط حفاظ به ترجمه و مفاهیم در مراحل بعدی آزمون سنجیده نمی‌شود، باید این مرحله از آزمون حضوری باشد تا امکان دسترسی افراد به منابع نیز وجود نداشته باشد.

دسترسی سریع به منابع در آزمون غیرحضوری

رمضانی‌فرد بیان کرد: همچنین در بخش ترجمه و مفاهیم نیز موضوع قابل توجه این است که همه عزیزان حافظ هستند و هنگامی که ما سؤالی را از بخش ترجمه یک سوره مطرح می‌کنیم، امکان دسترسی افراد به ترجمه‌ها بسیار ساده است؛ برای مثال در نرم‌افزاری مانند جامع‌التفاسیر فرد حافظ می‌تواند با جست‌وجوی یک کلمه آیه مورد نظر را پیدا کند و ترجمه آن را در اختیار داشته باشد و به همین دلیل امکان برگزاری غیرحضوری این بخش از آزمون نیز متأسفانه فراهم نیست.

مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در پایان سخنان خود تصریح کرد: در مجموع امکان برگزاری مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم را به صورت غیرحضوری و آنلاین، همان طور که برای دیگر آزمون‌های ملی صدق می‌کند، نداریم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
اشرفی
|
United States of America
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۵:۱۱
1
1
اگر لطف کنید آزمون رو از عید قربان تغییر دهید تا جامعه اهل سنت بتوانند بدون دغدغه در ازمون شرکت کنند ممنون میشیم
captcha