هدف جنگنده‌های آمریکایی از تعرض به هواپیمای مسافربری ایران چه بود؟ + ویدئوگرافیک
کد خبر: 3912241
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
شبکه العالم بررسی کرد؛

هدف جنگنده‌های آمریکایی از تعرض به هواپیمای مسافربری ایران چه بود؟ + ویدئوگرافیک

در حرکتی که جز تروریسم هوایی توجیه و تفسیری ندارد، جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوریه به هواپیمای مسافربری ایرانی تعرض کرده و باعث ترس و وحشت مسافران شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه خبری العالم، این حرکت تروریستی باید به عنوان تروریسم بین‌المللی محض و جنایتی در حد جنایت علیه بشریت مورد توجه قرار گیرد.

شب گذشته، دوم مرداد یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در مسیر حرکت به سوی لبنان بر فراز منطقه «التنف» در سوریه، مورد تعرض دو فروند جنگنده آمریکایی قرار می‌گیرد و این دو جنگنده به حدی به هواپیمای مسافربری نزدیک می‎شوند که خلبان ناچار به کاهش ناگهانی ارتفاع می‌شود. این حرکت باعث ترس و وحشت شدید مسافران شده و شماری از آنها مجروح می‌شوند.

دولت آمریکا تنها توجیهی که می‌توانست درباره این حرکت تروریستی بیان کند این بود که یک مقام مسئول آن – که خواسته بود هویتش پنهان بماند – به خبرگزاری رویترز گفته بود که یک جنگنده اف 15 آمریکایی وارد میدان دید هواپیمای مسافربری ایرانی شده اما فاصله ایمن را رعایت کرده است.

پس از او، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در اظهاراتی تمسخرآمیز ادعا کرد که این جنگنده به منظور بررسی هویت این هواپیما و اطمینان از امنیت و سلامت نیروهای ائتلاف در پایگاه التنف، به آن نزدیک شده است و پس از شناسایی هویت آن، اجازه ادامه مسیر داده است.

وی این حرکت را حرفه‌ای دانسته و مدعی شده است که این کار بر اساس موازین بین‌المللی صورت گرفته است.

البته این حرکت، حرفه‌ای بود منتها طبق موازین و معیارهای رژیم صهیونیستی. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا که به قتل و کشتار و ترساندن مردم عادی عادت دارد، توصیف اشتباهی به کار برده است؛ هنوز چند روز از آخرین تجاوز این رژیم به فرودگاه بین‌المللی دمشق که به شهادت یکی از رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به نام علی کامل محسن انجامید و دیگر جنایات این رژیم در حمله به منازل مردم عادی نگذشته است.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این جنایت، با همان عقلانیت و متانت همیشگی خود اعلام کرد که جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تحقیقات، اقدامات سیاسی و قانونی لازم به عمل خواهد آمد؛ همچنین تأکید کرد که در یادداشت اعتراضی به سفارت سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن مسئول هر گونه حادثه‌ای است که برای این هواپیما در بازگشت به ایران رخ می‌دهد.

از سوی دیگر مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل هم به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده است که آمریکا مسئول هرگونه حادثه‌ای است که ممکن است برای این هواپیما در بازگشت به ایران رخ دهد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اعلام کرده است که به‌زودی شکوائیه‌ای تحویل شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل خواهد شد و در آن مراتب اعتراض ایران به تعرض دو فروند جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، اعلام خواهد شد.

در حالی که آمریکا سرگرم حرکت تروریستی خود علیه هواپیمای مسافربری ایران بود، مجید تخت روانچی، سفیر دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بین‌الملل با عنوان «خاورمیانه و راه حل سیاسی در سوریه» سخنرانی می‌کرد.

وی در این سخنرانی، تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه سوریه را محکوم کرده و آن را شرم‌آور توصیف کرد. وی تأکید کرد که همه نیروهای اشغال گر در سوریه می بایست قبل از اینکه دولت این کشور رسما اعلام کند، خاک این کشور را ترک می‌کردند.

تخت روانچی همچنین تأکید کرد که «حمله‌های نظامی اسرائیل به سوریه، باعث بی‌ثباتی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور شده است. باید برای نابودی گروه‌های تروریستی در سوریه همکاری کنیم».

این حادثه یادآور جنایت هولناک آمریکا در سال 1988 بر فراز خلیج فارس است. آمریکا در این سال یک فروند هواپیمای مسافربری ایران با بیش از 300 سرنشین را هدف قرار داد. این امر به وضوح نشان می‌دهد که سیاست‌های آمریکا در نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی در مورد حمله به شهروندان عادی و ایجاد ترس و وحشت در میان آنها هیچ تغییری نکرده است.

ویدئو گرافیک این حادثه تروریستی را در زیر ببینید.

انتهای پیام
captcha