سرمایه‌گذاری در سینما باید شفاف و قانونی باشد
کد خبر: 3912508
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

سرمایه‌گذاری در سینما باید شفاف و قانونی باشد

رضا منتظری با اشاره به اینکه سینمای ایران تحت نظارت دقیق قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: سازمان سینمایی باید از طریق مجاری قانونی، شرایط و قوانین شفافی را برای سرمایه‌گذاری در سینما تدوین کند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه سینما معیار با موضوع بررسی سرمایه‌گذاری در سینمای ایران و پول‌های مشکوک، در ارتباط تلفنی با سیدرضا منتظری، کارشناس رسانه و منتقد سینما از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

رضا منتظری در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» گفت: متأسفانه پولشویی در سینمای ایران وجود دارد.

وی افزود: از نظر حقوقی هر نوع عمل یا اقدام برای مخفی کردن و تغییر ظاهر هویت پولِ نامشروع «پولشویی» نام می‌گیرد و این پول‌ها از منابع نامرئی سرچشمه می‌گیرند.

این کارشناس سینما ادامه داد: پولشویی زمانی واقع می‌شود که درآمدهای ثبت شده توجیه قانونی نداشته باشند یا از مسیر غیر‌قانونی کسب شده باشند.

وی با اشاره به اینکه سینما در وابستگی به پول و سرمایه پیش می‌رود، عنوان کرد: وجود حجمی از پول در این صنعت باعث می‌شود تا بستری برای پولشویی باشد.

رضا منتظری اضافه کرد: ابزارهای دقیق نظارتی در اکثر کشورها باعث می‌شوند تا پولشویی در چرخه سینما نقش مهمی را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سینمای ایران تحت نظارت دقیق قرار نمی‌گیرد، توضیح داد: سینمای ایران حتی در دوران پیش از انقلاب اسلامی نیز درگیر پولشویی بوده است و افراد وابسته به دربار در پولشویی‌های سینما دست داشتند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌های سینمایی با سرمایه‌هایی بسیار عجیب و نجومی تولید می‌شوند، عنوان کرد: در بسیاری از مواقع می‌بینیم که سرمایه‌گذار الزامی به بازگشت سرمایه‌ خود نمی‌گذارد.

وی افزود: در چند سال اخیر برخی از فیلم‌های سینمایی با حضور ستارگان گران‌قیمت تولید شده‌اند و در نهایت به فروش منطقی دست پیدا نکرده‌اند.

رضا منتظری ادامه داد: وقتی که یک تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار ضرر می‌کند، چطور می‌تواند به ساخت و تولید فیلم جدید فکر کند؟

وی خاطر نشان کرد: سینمای ایران و شبکه‌ نمایش خانگی درگیر پولشویی هستند.

این کارشناس سینما تأکید داشت: فضای مالیِ سینما مورد نظارت قرار نمی‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود تا افراد سودجو از این فرصت برای پولشویی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ورود و خروج سرمایه در سینمای ایران برابر نیست، تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد فعال در حوزه سینما چهره موجهی ندارند و امروزه به عنوان یک فعالِ فرهنگی به مردم معرفی شده‌اند.

به گفته منتظری، سرمایه‌گذاری در سینما باید شفاف و قانونی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه سرمایه‌گذاری در سینمای ایران شکلی شفاف، مشخص و قانونی ندارد و ما برخی اوقات شاهد بودیم که اسم سرمایه‌گذار در فیلم به شکلی دروغین آمده است.

این منتقد سینما اضافه کرد: سازمان سینمایی باید از طریق مجاری قانونی، شرایط و قوانین شفافی را برای سرمایه‌گذاری در سینما تدوین کند.

وی ادامه داد: امروزه هر کسی که از گرد راه می‌رسد، به سینما ورود پیدا می‌کند و به سرمایه‌گذاری‌های کلان روی می‌آورد.

انتهای پیام
captcha