رسانه دینی ابزار تفکر و تربیت است
کد خبر: 3913349
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴

رسانه دینی ابزار تفکر و تربیت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رسانه دینی، ابزار تفکر و تربیت است، گفت: رسانه‌ دینی تربیت محور است نه شخصیت محور، ابزار تفکر است نه ابزار غفلت مردم و غذای روح آدمی را در فرآیندهای تدریجی به او ارائه می‌دهد.

رسانه دینی ابزار تفکر و تربیت استحجت‌الاسلام عباس مولوی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: رسانه‌های دینی، تربیت محور و ابزار تفکر هستند.
مدیر حوزه علمیه نهاوند با اشاره به اینکه رسالت رسانه‌های دینی، ابزار تفکر در انسان است، گفت: رسانه‌های دینی تربیت محور است نه شخصیت محور، ابزار تفکر است نه ابزار غفلت مردم و غذای روح آدمی را در فرایندهای تدریجی به او ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: در دوران قبل از ظهور رسانه‌های ارتباطی نوین، رسانه‌هایی وجود داشت که همان کارکرد رسانه‌های نوین یعنی آموزش، اطلاع رسانی، تبلیغ، ارشاد، سرگرمی، انتقال پیام، تشویق، اقناع و متقاعدسازی مخاطبان را به عهده داشت.
مولوی اضافه کرد: از جمله رسانه‌های دینی سنتی، مسجد و منبر است که در طول تاریخ اسلام همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی و بسیج اجتماعی نقش آفرین بوده است.
مدیر حوزه علمیه نهاوند گفت: در آن زمان اهمیت و اعتبار مسجد برای حکومت در منبر تجسّم می‌یافت و مسجد و مصلی‌های اقامه نماز جمعه و جماعات به طور عام و منبر محلی برای ارائه و تبیین اعلان‌های رسمی و تحلیل مهم‌ترین تحولات سیاسی و اجتماعی روز بود.
وی ادامه داد: برای نشان دادن جایگاه رسانه به سخنی از مرحوم علامه شرف‌الدین اشاره می‌‌کنیم که فرمود «منتشر نمی‌شود هدایت مگر از همان طریقی که گمراهی منتشر می‌شود».
مولوی با اشاره به اینکه مدرسه، منبر، مسجد، فضای مجازی و ... هریک به نوعی یک رسانه محسوب می‌شود، گفت: امروز دشمن برای نابودی انقلاب و نظام از هر ابزاری استفاده می‌کند حال چرا ما از ابزار قدرتمندی همچون رسانه برای تقویت و تبلیغ دین استفاده نکنیم.
این مدرس حوزه با بیان اینکه باید از همه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دینی برای انتقال پیام دین استفاده شود، گفت: فعالیت رسانه به ویژه رسانه‌های دینی نیازمند برخورداری از دو ابزار مهم یعنی «سواد رسانه‌ای» و «سواد دینی» است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت در رسانه‌های دینی سواد می‌خواهد، گفت: فرد فعال در حوزه رسانه باید مخاطب و رسانه را بشناسد، وقتی فردی نسبت به این دو سواد داشته باشد بدون شک محتوایی تولید خواهد کرد که در راستای آرمان‌های نظام و انقلاب باشد.
مولوی تصریح کرد: در اسلام یکی از وظایف پیامبر(ص) تبلیغ و رساندن پیام خداوند به مردم بود، قرآن کریم به عنوان کتاب ناطق، برنامه روشن برای هدایت انسان و یکی از مهم ترین رسانه‌ها در دین مبین اسلام است.
این مبلغ دین گفت: امروزه شاهد شبهه افکنی‌های بسیاری از سوی دشمنان اسلام هستیم، کسانی که به دنبال فعالیت در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دینی هستند باید دارای سواد دینی و رسانه‌ای باشند تا در کنار پاسخ به شبهات به دام تهاجمات دشمن نیفتند.
وی گفت: متأسفانه امروزه یکی از مشکلات مطرح در حوزه رسانه‌های دینی، عدم حضور افرادی با سواد دینی بالا است. تنها انعکاس برخی اخبار دینی توسط یک رسانه آن را به عنوان یک رسانه دینی در جامعه مطرح نمی‌کند بلکه شرط دیگر داشتن افراد با سواد و کارشناسان واقعی دین است.
مولوی یادآور شد: وقتی فردی دارای سواد رسانه ای بوده و شناخت کاملی از دین داشته باشد دیگر هرچیز نادرستی را که توسط معاندان به عنوان دین به مردم معرفی و قالب می‌شود نپذیرفته و حتی به روشنگری آن موضوع نیز خواهد پرداخت.
مدیر حوزه علمیه نهاوند گفت: این مهم به عهده حوزه‌های علمیه به عنوان متولیان حوزه دین است، حوزه‌های علمیه موظف‌اند افرادی با سواد دینی بالا تربیت کرده و این افراد را به حضور در رسانه‌های دینی معرفی کرده و یا خود از این ظرفیت برای تبلیغ دین استفاده کنند.
وی گفت: در حال حاضر ملت ما و به طور ویژه جوانان مورد تهاجم همه جانبه از سوی دشمن هستند، دشمن از هر ابزاری استفاده می‌کند تا نسل جوان را با دین بیگانه کند که این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
مولوی ادامه داد: رسانه‌های دینی باید بیش از پیش فعال بوده و با استفاده از ابزار‌های نوین هنری و متناسب با ذائقه جوان امروز در جهت پاسخ به شبهات و تبلیغ و تبیین دین و تقویت باورهای دینی نسل جوان قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha