عید قربان؛ تجلی تسلیم و تعبد در برابر خداوند متعال
کد خبر: 3913709
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

عید قربان؛ تجلی تسلیم و تعبد در برابر خداوند متعال

عید قربان عید بندگی عید تقرب به خداوند متعال به خاطر تسلیم و تعبد در ذبح آنچه که نفس انسان به آن تمایل دارد است. عید قربان؛ تجلی تسلیم و تعبد در برابر خداوند متعال است.

عید قربان؛ تجلی تسلیم و تعبد در برابر خداوند متعال

عید قربان در زمره اعیاد بزرگ مسلمانان است روزی است که حضرت ابراهیم با قربانی کردن فرزندش اسماعیل به فرمایش خداوند از این آزمایش سربلند شدند.

حجت‌الاسلام محمد حسن رستمیان مدیر حوزه علمیه استان سمنان در این خصوص  یادداشتی در اختیار ایکنا سمنان، قرار داده که در ادامه می‌خوانیم:

«عید قربان عید بندگی عید تقرب به خداوند متعال به خاطر تسلیم و تعبد در ذبح آنچه که نفس انسان به آن تمایل دارد است. عید قربان؛ تجلی تسلیم و تعبد در برابر خداوند متعال. عید قربان ماجرای ابراهیم خلیل الله است که بعد از سالیان انتظار فرزند، خداوند فرزندی به او عنایت می‌کند که عاطفه پدری و اقتضای دلبستگی به او را دارد که همین موجب آزمایش الهی می‌شود که بین اراده و خواست خداوند و آنچه وجود انسان آن را می‌خواهد کدام را برگزیند خواست و تمایلات خود را یا خواست خداوند را.

ماجرای عید قربان تجلی تسلیم اسماعیل است که به پدر خطاب می‌کند پدرجان آنچه که دستور داده شده به تو انجام بده ان‌شالله مرا از صابران خواهی یافت. عید قربان ماجرای صبر مادری است که در دامن پاک خود اسماعیل را در فضای سختی‌ها با تحمل سختی‌ها پروریده است. عیدی است که تقابل با دشمن آشکار انسان و راندن او از میدان عبودیت و بندگی حق است. این روز با گذشت هزاران سال به عنوان یکی از روزهای الهی و ایام‌الله درسی برای گذشتن از خویش جهت رسیدن به معشوق برای همه بشریت خواهد بود. در عبارت تکبیرات عید قربان جمله‌ای است که به خداوند عرض می‌کنیم سپاس خدایی که ما را می‌آزماید و ما را در معرض آزمایش قرار می‌دهد آری عید قربان میدان آزمایش انسان است تا جوهره خود را در این آزمون نشان بدهد.

امروزه شاهد یکی ازآزمونها در فضای جامعه هستیم کرونا از حیث اینکه یک آزمون الهی است؛ اما در این میدان کرامت و از خود گذشتگی ایثار امت مسلمان را به رخ جهانیان کشید در همه جای دنیا برای رعایت پروتکلهای بهداشتی جریمه تعیین می‌کنند اما در ایران مردم با عقلانیت و با اشاره مسئولین به ویژه مقام معظم رهبری مسائل بهداشتی را رعایت کردند.

البته یک نکته در آزمونهای الهی وجود دارد که امام سجاد در دعای 48 صحیفه سجادیه آن را آموزش داده که از خداوند بخواهیم تا آزمایشهای او بر اساس ظرفیت ما باشد امام در فرازی از این دعا به خداوند عرض می‌فرماید: خدایا مرا آزمایش نکن از آزمایشهایی که پشت یک آزمایش دیگر باشد در حالی که ضعف مرا می‌بینی و کمی چاره‌سازی مرا شاهد هستی و می‌بینی چگونه به درگاه تو تضرع کنم. آری از خداوند بخواهیم آزمونهای الهی هم به اندازه ظرفیت ما باشد. در میدان آزمایش عید قربان اعمال و کارهایی به عنوان اینکه این روز را گرامی بداریم برای ما مقرر شده مانند احیای شب عید قربان که مانند شبهای احیا ماه مبارک رمضان و شب قدر است. زیارت امام حسین (ع) زیرا امام همه هستی‌اش را بر اساس اعتلای دین و بقای دین تقدیم خدا کرد این روز نماز مستحبی دارد البته در عصر ظهور که شاهد حضور و ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستیم این نماز واجب است اما در زمان غیبت به عنوان یک نماز مستحب خوانده می‌شود.

قربانی کردن از سنتهای موکد در روز عید است که در این راستا فلسفه قربانی این است تا فقرا نصیبی از این ذبح و قربانی ببرند».

انتهای پیام
captcha