جهاددانشگاهی مبدأ توسعه‌‌یافتگی کشور با ایجاد زیست‌بوم مؤثر در توسعه‌ علمی
کد خبر: 3914351
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
قرنفلی مطرح کرد؛

جهاددانشگاهی مبدأ توسعه‌‌یافتگی کشور با ایجاد زیست‌بوم مؤثر در توسعه‌ علمی

عضو هیئت امنای جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد منشأ توسعه‌یافتگی در سطح کشور بوده است، گفت: یکی از دستاوردهای آن بالا بردن اعتمادبه‌نفس نیروهای علمی برای ورود به تحقیقات کاربردی و توسعه‌ علمی کشور محسوب می‌شود.

محسن قرنفلی، عضو هیئت امنا، هیئت علمی و مشاور رئیس جهاددانشگاهی است که از اولین روزهای تشکیل این نهاد در آن حضور دارد. وی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه پس از انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی با دو مأموریت فرهنگی و تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای به مسیر خود ادامه داد، اعتقاد دارد: ایجاد زیست‌بوم مناسب برای توسعه‌ علمی کشور از جمله اقداماتی بود که جهاددانشگاهی عهده‌دار شد و به ‌خوبی آن را انجام داد و قطعاً این نقش در پیشرفت علمی کشور تأثیرگذار بوده و هست. در ادامه، متن گفت‌وگو با محسن قرنفلی از نظر می‌گذرد.

ایکنا ـ از نحوه و علت ورود خود به جهاددانشگاهی بگویید.

تقریباً از ابتدای تشکیل این نهاد در این مجموعه حضور دارم. سال ۱۳۵۹ در دانشگاه صنعتی شریف دانشجوی کارشناسی ارشد بودم که متوجه شدم چنین نهادی شکل‌گرفته و به آن پیوستیم؛ بعد از آن فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی خود را آغاز کردم.

جهاددانشگاهی مولود انقلاب فرهنگی در کشور است که سال ۱۳۵۹ تأسیس شد و مأموریت داشت که با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به مدیریت دانشگاه‌ها کمک کند. طی سال‌هایی که دانشگاه‌ها تعطیل بود، جهاددانشگاهی این مأموریت را به‌ خوبی انجام داد و به‌ خوبی توانست از ظرفیت‌های آزادشده‌ دانشجویی اعم از اساتید و دانشجویان استفاده کند. پس‌ از آن نیز برای دفاع از کشور در حوزه‌های تحقیقاتی و تکنولوژیک فعالیتش را آغاز کرد.

بعد از گذشت چند سال که دانشگاه‌ها بازگشایی شد، مأموریت جهاددانشگاهی به پایان رسید و از آنجا که یک‌ نهاد تأثیرگذار تلقی می‌شد و ارزیابی مدیریت عالی کشور از فعالیت‌های آن مثبت بود، تصمیم گرفته شد که این مجموعه به فعالیت خود با مأموریتی جدید ادامه دهد. این نهاد مأمور شد که به‌ عنوان رابط ظرفیت‌های دانشگاهی را به نیازهای کشور متصل کند و از همان سال‌ها دو فعالیت را آغاز کرد. ابتدا برای ورود به مقوله‌ تحقیقات شروع به سازمان‌دهی کرد؛ سپس از ظرفیت‌های دانشگاهی برای کمک و رفع نیازهای تخصصی کشور استفاده کرد. از این تاریخ به بعد با دو مأموریت فرهنگی و تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای به مسیر خود ادامه داد. طی سال‌های جنگ این مجموعه ظرفیت‌های خود را بر فعالیت‌های صنایع نظامی کشور متمرکز کرد که بسیار مؤثر واقع شد و پس از جنگ نیز این ظرفیت‌ها برای امور عمرانی، صنعتی و ارتقای صنعت کشور به کار گرفته شد.

ایکنا ـ دستاوردهایی را که جهاددانشگاهی طی 40 سال فعالیت کسب کرده است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر به سال‌های اوایل انقلاب بنگریم، فاصله‌ علم و فناوری در کشور با کشورهای توسعه‌یافته بسیار زیاد و میزان وابستگی در عرصه‌های علمی و فناوری فراوان بود. یکی از دستاوردهای جهاددانشگاهی این بود که در فضای علمی و دانشگاهی کشور اعتمادبه‌نفس و روحیه‌ای قوی ایجاد کرد تا اساتید و نیروهای علمی این جسارت را پیدا کنند که بتوانند به مسائل تحقیقات کاربردی و توسعه‌ی علمی کشور بپردازند. امروز بعد از چهار دهه شاهد رخدادهای بسیار خجسته و گران‌قدری در عرصه‌های علمی و فناوری کشور در جهاددانشگاهی هستیم. همچنین، ایجاد زیست‌بوم مناسب برای توسعه‌ علمی کشور از جمله اقداماتی بود که جهاددانشگاهی عهده‌دار شد و به‌ خوبی آن را انجام داد و قطعاً این نقش در پیشرفت علمی کشور تأثیرگذار بوده و هست.

ایکنا ـ تأثیرگذاری و جریان سازی فعالیت‌های مختلف جهاددانشگاهی به چه شکل بوده است؟

جهاددانشگاهی در حوزه‌‌ فرهنگی چند اقدام بسیار تأثیرگذار کشوری داشته است؛ همچنین تحولی که در فضای رسانه‌ای ایجاد شد، بسیار بسزا و نقطه عطفی در تاریخ رسانه‌ای کشور است. فعالیت‌های فرهنگی دیگری نیز انجام شد که تأثیرگذار بود و امروز نیز شاهد نتایج این دستاوردها هستیم.

این نهاد در حوزه پژوهش نیز در بخش‌های مختلف فعالیت داشته است. در هر یک از حوزه‌های پزشکی، مهندسی، کشاورزی و علوم زمین نیز اگر به ‌صورت جزئی نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این نهاد منشأ فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح کشور شده و توانسته مبدأ توسعه‌یافتگی باشد که از جمله می‌توان به مسئله سلول‌های بنیادی شبیه‌سازی و تولید داروهای پیشرفته اشاره کرد که گام‌های بسیار خوبی در حوزه پزشکی بود. در حوزه مهندسی نیز فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را انجام داده است. از آنجا ‌که صنعت کشور ما به دلیل تحریم و وابستگی‌ها، گرفتار مشکلات فنی شده است، با فعالیت‌های جهاددانشگاهی بسیاری از این مسائل مرتفع شد؛ آغازگر همه این فعالیت‌ها در جهت رشد و پیشرفت کشور و مقابله با تحریم‌ها جهاددانشگاهی بود. در واقع توانایی حرکت را ایجاد کرد و به دنبال آن سایر سازمان‌ها نیز همراهی کردند و توانستیم به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنیم.

براساس آماری که معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اعلام کرده است، چندین هزار فعالیت پژوهشی تاکنون از سوی جهاددانشگاهی انجام‌شده که این نشان می‌دهد کار قابل‌توجهی در عرصه علمی و صنعتی کشور و رفع مشکلات این حوزه صورت گرفته است.

یکی از دلایلی که جهاددانشگاهی به سمت فعالیت‌های کاربردی کشیده شد، ترکیب بودجه‌ای این نهاد انقلابی است، زیرا به ‌گونه‌ای است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های آن از سوی دولت تأمین می‌شود و مابقی هزینه‌ها یعنی ۷۰ درصد باید از محل درآمدهای  آن تأمین شود. بدین منظور جهاددانشگاهی از بدو تشکیل مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفت که بتواند بخش‌هایی از نیازهای مالی خود را تأمین کند و همین امر به ما کمک کرد تا به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست ‌یابیم و این تفاوت اصلی ما با بخش‌های دولتی است؛ این موضوع باعث شد تا بتوانیم اعتماد بخش‌های مختلف جامعه را نیز به دست آوریم.

ایکنا ـ رسالت بزرگ فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی را چه می‌دانید؟

جهاددانشگاهی همواره یک‌ نهاد فرهنگی بوده و هست؛ این رسالت تمام این مجموعه را در کنار هم نگاه داشت و باعث شد نوعی صمیمیت در این مجموعه جاری شود. همچنین باعث ایجاد هم‌افزایی در میان کارکنان جهاددانشگاهی و افزایش بهره‌وری آن شد و ما ارزیابی فعالیتهای خودمان را با تأثیرگذاری از جامعه دنبال کنیم. این موارد کمک کرد تا یکپارچگی و نیروی پرقدرت انگیزشی در آن موج بزند. این نهاد طی 40 سال خدمت با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است که می‌تواند بسیاری از سازمان‌ها را با شکست مواجه کند، اما ایستادگی این مجموعه به دلیل عشق و وابستگی اعضا به اهداف این نهاد انقلابی بوده است.

ایکنا ـ از طرح‌هایی که در جهاددانشگاهی ارائه کردید برایمان بگویید؟

طی ۴۰ سال فعالیت در جهاددانشگاهی، طرح‌های بسیاری داشتم که اکثر این طرح‌ها و پروژه‌ها در زمان هشت سال دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفت. آن زمان که در جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بودم طرح‌های نظامی بسیاری را ارائه کردم که برخی از آنها به ثمر رسید و نتیجه آن را نیز در جبهه‌های جنگ شاهد بودیم. بعد از جنگ نیز در بخش‌های مدیریتی و پژوهشی جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت شدم.

 

انتهای پیام
captcha