مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی همدان در مراحل نهایی راه‌اندازی است
کد خبر: 3914539
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی همدان در مراحل نهایی راه‌اندازی است

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد همدان به پروژه راه‌اندازی مرکز جامع درمان ناباروری در همدان اشاره کرد و گفت: این مرکز در مراحل نهایی راه‌اندازی خود است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و سهم بسزایی در تأمین نیازهای درمانی همدان و استان‌های هم‌جوار درزمینه درمان ناباروری خواهد داشت.

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی همدان در مراحل نهایی راه‌اندازی استعلی کلانترنیا، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از همدان، درباره مهم‌ترین دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی واحد سازمانی خود با اتکا به نوآوری، خلاقیت و خودباوری جهادگران واحد در ۴۰ سال گذشته بیان کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی همدان که همسو با دیگر واحدها، سازمان‌ها و مراکز پژوهشی این نهاد به منصه ظهور رسیده، دستیابی به مدیریت مبتنی بر فرآیندها در چارچوب اهداف و برنامه‌های تدوین‌شده که آخرین آن‌ها حرکت در جهت برنامه‌های پنج‌ساله ششم است.
وی افزود: از دیگر نمونه‌های این دستاوردها می‌توان به انجام مسئولیت‌های اجتماعی از طریق ارائه خدمات تخصصی در حوزه درمان ناباروری با پروژه راه‌اندازی مرکز جامع درمان ناباروری اشاره کرد که این مرکز در مراحل نهایی راه‌اندازی خود است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و سهم بسزایی در تأمین نیازهای درمانی همدان و استان‌های هم‌جوار درزمینهٔ درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن خواهد داشت.
کلانترنیا بابیان اینکه توسعه همکاری‌های مشترک با ادارات، سازمان‌ها و نهادها در قالب پروژه‌های بلندمدت از استراتژی‌های مهم جهاد دانشگاهی همدان است، مطرح کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه خوشه سفال و سرامیک لالجین با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان ازاین‌دست فعالیت‌ها است به‌طوری‌که این طرح‌ها درنهایت منجر به تولید فناورانه محصولات موردنیاز بازار خواهد شد که به‌عنوان نمونه می‌توان به تولید لعاب بدون سرب و انواع مواد اولیه برای ساخت بدنه‌های استاندارد سفالی و سرامیکی اشاره کرد.
وی درباره تأثیرگذاری این واحد سازمانی در این ۴۰ سال در سطح استان اظهار کرد: اثربخشی دوره‌های آموزشی تخصصی، تدوین و ارائه سرفصل‌های موردنیاز، گسترش مراکز آموزشی در سطح استان و بهبود مستمر دوره‌های آموزشی تا بدان جا رشد یافته که امروزه بخش وسیعی ازاین‌گونه آموزش‌های تخصصی چه در حوزه فراگیران دولتی و چه آزاد در جهاد دانشگاهی همدان صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان نمونه ارائه آموزش‌های تخصصی پیش از ازدواج و تأثیر آن بر نرخ ازدواج‌های موفق و کاهش آمار طلاق تنها بخشی ازاین‌گونه اثرگذاری‌ها در سطح استان است.

نگاه جهاد دانشگاهی همدان به مسائل روز
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد همدان درباره نحوه ارزیابی واکنش جهاد دانشگاهی نسبت به مسائل روز مانند جهش تولید، نگاه دانش‌بنیان، تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصت، مزیت‌های استانی و ایجاد قطب بومی و... گفت: امروزه با سخت‌تر شدن تحریم‌ها، بازنگری و تحقیق استراتژی‌های مواجهه با شرایط جدید که هرلحظه مؤلفه‌های آن تغییر می‌کند، امری ضروری است. اقتصاد ما در سطح کلان و بنگاه‌های تولیدی در سطح خُرد به‌شدت به تنوع و تکمیل زنجیره‌های تأمین و تولید احتیاج دارد. در این وضعیت، جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن از طریق نگاه دانش‌بنیان به حل مسائل و توجه به مزیت‌های استانی که درنهایت می‌تواند به کارآمدی زیست‌بوم اقتصادی هر منطقه منجر شود، امری حیاتی است.
وی در همین رابطه ادامه داد: جهاد دانشگاهی با دارا بودن حوزه‌های عملکردی متنوع و چالاک و ارزیابی لحظه‌به‌لحظه فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو اقدام به تدوین اهداف یا تحقیق آن‌ها می‌کند و مأموریت‌هایی را برای بهره‌مندی از فرصت‌های پیشرو تعریف می‌کند. این نحوه مواجهه نقطه تمایز این نهاد است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های متمرکز صورت گرفته در سال‌های گذشته این نهاد قادر به ایجاد قطب‌های بومی در همه نقاط کشور شود.
کلانترنیا درباره میزان تعامل واحد سازمانی خود در همکاری با بدنه اجرایی، صنعتی و تحقیقاتی کشور خاطرنشان کرد: پس از نزدیک به چهار دهه تلاش، جهاد دانشگاهی این را به‌خوبی دریافته است که فعالیت جزیره‌ای و به‌دوراز ارزیابی دقیق از نیازهای جامعه از یک‌سو ضمن عدم ارزش‌آفرینی برای آحاد مردم، رشد و بالندگی آن را نیز به خطر می‌اندازد.

برنامه‌های آینده واحد همدان در پاسخگویی به نیازهای استان
وی درباره برنامه‌های آینده واحد سازمانی در پاسخگویی به نیازهای استان یا سطح جامعه در آغاز دهه پنجم جهاد دانشگاهی اعلام کرد: یکی از نیازهای اصلی استان همدان که در سال‌های اخیر به علت عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی فروکش کرده، صادرات محصولات سفال و سرامیکی است. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد جهاد دانشگاهی واحد همدان اهدافی را تدوین کرده که با اجرایی شدن آن فرآیند استانداردسازی محصولات سفال و سرامیک سرعت بیشتری به خود می‌گیرد بنابراین از برنامه‌هایی که در این زمینه در حال انجام است می‌توان به تدوین استانداردهای مواد اولیه و بدنه، راه‌اندازی آزمایشگاه سفال و سرامیک، جذب ایده و به دنبال آن استقرار و حمایت از شرکت‌های پیشرو در این زمینه از طریق راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی صنایع‌دستی و سفال، تدوین رشته فن-هنر سفال و سرامیک، برگزاری تورهای علمی برای تولیدکنندگان سفال و سرامیک به مقصد کشورهای دارای دانش و فناوری بالا در این حوزه به‌منظور انتقال تجربیات و نیز برند سازی برای صادرات محصولات فناورانه تولید اشاره کرد.
کلانترنیا در پایان گفت: در بحث ناباروری آنچه که مسلم است این است که با بالا رفتن سن ازدواج متأسفانه میزان باروری زوجین در حال کاهش است و این موضوع می‌تواند تبدیل به یکی از مسائل و مشکلات خانواده‌ها و جامعه شود که جهاد دانشگاهی با پشتوانه علمی و تخصصی پژوهشگاه رویان و ابن‌سینا و متخصصان بومی استان و حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در جهت پاسخ به نیازهای مردم همدان و همچنین استان‌های هم‌جوار را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام
captcha