اعلام شرایط برپایی نماز ظهر عاشورا در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3918772
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴

اعلام شرایط برپایی نماز ظهر عاشورا در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها شرایط برگزاری نماز ظهر عاشورا اعلام کرده‌اند که از جمله شرایط چهارگانه اعلام شده، می‌توان به برگزاری نماز در فضای باز و داشتن ماسک از سوی تمامی نمازگزاران اشاره کرد.

اعلام شرایط برپایی نماز ظهر عاشورا در صفحات معارفی رسانه‌هابه گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها در بین خبرهای منتشر شده روز سوم شهریورماه، شرایط برپایی نماز ظهر روز را اطلاع‌رسانی کرده‌اند. در ادامه نگاهی به برخی خبرهای منتشر شده در این صفحات انداخته شده است.

فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز سوم شهریورماه به انعکاس سخنان حجت‌الاسلام «سیدعبدالفتاح نواب»، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سلسله برنامه‌های «در مدرسه عاشورا» پرداخته و آن را با تیتر «راه برون‌رفت از مشکلات امروز توجه به فلسفه و کارکرد عاشورا است» منتشر کرده است. سلسله برنامه در مدرسه عاشورا به مناسبت عزاداری ماه محرم الحرام ویژه زائران ایرانی از طریق سامانه آموزش «زائر» و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

گفت‌وگو با «مهدی قزلی»، نویسنده کتاب «قصه‌های کربلا» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در خبرگزاری فارس است. این نویسنده در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «قصه کربلا» سی و دومین کتابی است که از من منتشر می‌شود، ولی ذوقی که در نوشتن این کتاب داشتم، سر خیلی از کتاب‌ها نداشتم چون روی آن خیلی کار کردم و چیز خوبی از آب درآمد و احساسم نسبت به‌ آن خوب است. از کتاب‌هایم پشیمانی ندارم، از همه کارها راضی هستم و همه آنها مرا جلو انداختند و بزرگ کردند، بزرگ به معنای کامل شدن نه بزرگ بیرونی، احساس خوبی دارم و اگر برگردم، شاید مثلاً به جای «جای پای جلال»، «بوموسی» را در برنامه‌هایم بگذارم، یا مثلا نوشتن از فاجعه منا از آرزوهایم بود، که نوشتنش محقق شد اما توسط یک نویسنده دیگر به نام خانم «کاردانی» با کتاب «خیابان ۲۰۴»، هرچند نویسنده اثر نبودم اما بالا سرکار ایستادم و هماهنگی‌هایی را انجام دادم، خانم کاردانی هم واقعا فعال و پیگیر بود تا در نهایت کار انجام شد. من حسودی نمی‌کنم که چرا نام خانم کاردانی پای آن کتاب است، آرزوی من بود و برآورده شد حالا توسط یک نویسنده دیگر».

«رونمایی از جدیدترین اثر گروه محمد رسول الله(ص) به مناسبت روز کارمند+فیلم»، «امکان پرداخت قسطی بخش دوم هزینه حج تمتع وجود ندارد»، «۳ ابزار شیطانی دشمنان برای مقابله با حرکت امام حسین(ع)»، «برگزاری مسابقه نقاشی کودکانه محرم توسط آستان قدس رضوی»، «عزاداری شیعیان عربستان در قطیف+ فیلم»، «هیأت همدلی| نذر خون در ماه محرم/ ۱۰ پایگاه انتقال خون کنار هیأت‌های مهم تهران»، «از کرسی‌خوانی تا آیین صلات، سنت‌های کهن عزاداری در حرم امام رضا (ع)+تصاویر»،‌ «مقتل‌خوانی| زمانی که حضرت زینب به استقبال شهیدی نیامد + فیلم» و‌ «ترتیل صفحه ۴۶۱ قرآن کریم+فیلم و متن آیات» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صحفه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز سوم شهریورماه است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم همچون دیگر خبرگزاری‌ها بخش قابل توجهی از مطالب منتشر شده امروز را به موضوع محرم و رویدادهای حول این موضوع اختصاص داده است. از جمله این خبرها می‌توان به خبر «شرایط اقامه نماز ظهر عاشورا اعلام شد» اشاره کرد. در این خبر به نقل از «سیدعلی مهدیان»، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد نماز آمده است:‌ «بر اساس پاسخ وزارت بهداشت یکی از شرایط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا این است که نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بلامانع است. دوم، استفاده از ماسک از سوی نمازگزاران و همه افراد شرکت‌کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است. سوم، استفاده از سجاده و مهر شخصی توسط نمازگزاران ضروری است و کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات باید توسط مسئولان برگزاری انجام شود. چهارم، همچنین سطوح مشترک محل‌های برگزاری قبل و بعد از مراسم توسط مسئولان برگزاری گندزدایی شود».

این خبرگزاری همچنین در خبری از سازمان اوقاف و امور خیریه به حمایت این سازمان از روضه‌های خانگی پرداخته است. «رضا معممی‌مقدم» مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد حمایت این سازمان از روضه‌های خانگی با بیان اینکه این طرح با هدف ترویج شعائر حسینی و با شعار «هر خانه، یک هیئت» اجرا شده، گفته است: «این کتیبه دارای تخفیف صددرصدی بوده و درخواست‌کنندگان هزینه 11 هزار تومانی را به شرکت پست پرداخت کردند و این کتیبه برایشان ارسال شده است».

تسنیم در بین خبرهای امروز خود خاطره‌ شنیده نشده حجت‌الاسلام «حسین انصاریان» از «شهید قاسم سلیمانی» را منتشر کرده است. «مداحی محمدحسین پویانفر در شب سوم محرم ۹۹»، «مجموعه پوستر «مریدان حسین» منتشر شد+عکس»،‌ «معرفی دو مقتل خصائص الحسینیه و مُثیر الأحزان + دریافت فایل کتب»، «مداحی سعید حدادیان در روز چهارم محرم ۹۹»، «با کاروان حسینی تا اربعین| زینب(س): به تو غبطه می‏‌خورم عباس (س)»، «تفاوت مودّت و محبت اهل‌بیت(ع) در چیست؟»، «در آستان حسین (ع)| چگونه مانند «حرّ» از خورشید فروزان حسینی بهره ببریم؟»، «گلچین مداحی سیب‌سرخی و هلالی در شب سوم محرم ۹۹»، «کوچه به کوچه عشق تو را جار می‌زنیم+ عکس» و ... از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نشست بررسی «نقش زنان در نهضت امام حسین (ع)؛ با تاکید بر کتاب زنان ائمه معصومین و زنان با ائمه معصومین» به صورت مجازی خبر داده است. این نشست ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه (چهارم شهریورماه) با حضور «مرضیه محمدزاده» توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سرای اهل قلم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاوه بر این خبرگزاری دانشجویان از برپایی آیین‌ عزاداری حسینی در سفارت سابق آمریکا در ایران و نیز امامزاده صالح(ع) تجریش نیز خبر داده است. انتشار گزارش تصویری مراسم عزاداری از شهرهایی همچون مشهد، سمنان، تبریز،‌ شیراز، قزوین و یزد از دیگر مطالب منتشر شده در صحفه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایسنا همچنین گفت‌وگویی با «شهرام اقبال‌زاده» منتقد ادبیات کودک و نوجوان با موضوع وضعیت ادبیات دینی کودکان و نوجوانان انجام داده است. این نویسنده در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «آن‌چه به عنوان ادبیات دینی، چه شعر و چه داستان، در این سال‌ها نوشته شده، از استثناها که بگذریم، بیش از ۹۰ درصدشان، هم به معنویت و اخلاق صدمه زده هم به ادبیات. این کتاب‌ها بچه‌ها را نه فقط نسبت به دین، بلکه از اخلاقیات هم بیزار می‌کند».

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی صفحه قرآن و معارف را با انتشار دو خبر به روزرسانی کرده است. در یکی از این خبرها شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا اطلاع رسانی شده است.

خبرنگار ایرنا در ادامه خبرهای امروز خود گفت‌وگویی با «مرتضی طاهری» ذاکر اهل بیت(ع) انجام داده و آن را با تیتر «حق نداریم جان دیگران را به خطر بیاندازیم» بر روی خروجی قرار داده است. طاهری در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «گاهی می‌گویم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. چون امروز با وجود ویروس کرونا و ایجاد محدودیت هایی برای برگزاری مراسم ماه محرم، می بینیم که روضه های امام حسین (ع) در فضای مجازی هر روز بیشتر گسترش می‌یابد و روضه های خانگی نیز بیشتر از گذشته در خانه ها برپا می شود. بسیاری از مردم نیز داخل خانه یا کوچه و محل خود را سیاهپوش کرده و چراغ عزای حسینی را روشن می کنند».

باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه برنامه‌«عبرت‌های عاشورایی» به تحلیل و بررسی شخصیت «نافع بن هلال» از یاران امام حسین(ع) در کربلا پرداخته است. در بخشی از تحلیل شخصیت این چهره آمده است: «ماجرای شهادت نافع نیز، مانند دیگر رفتار‌های این مردِ بزرگ کربلا، گویای ولایت مداری و عشقش به اهل بیت‌(ع) بود. نافع در نبرد با یزیدیان از ناحیه بازو آسیب دید و به اسارت دشمن درآمد. وقتی او را نزد عمر سعد بردند، به او گفت: «ای نافع! وای بر تو! چرا با خود چنین کردی؟» نافع در پاسخ گفت: «پروردگار من از قصد من آگاه است. به خدا سوگند، من دوازده نفر از شما را کشتم و خودم را ملامت نمی‌کنم، اگر بازوان من سالم بود نمی‌توانستید مرا اسیر کنید»».

«مداحی شب چهارم محرم ۹۹ با نوای مداحان اهل بیت‌(ع) + فیلم»، «قیام عاشورا از منظر اندیشمندان ادیان مختلف/ آزادمردی که در راه اسلام از همه چیزش گذشت»، «عشق و علاقه‌ای که کمرنگ نمی‌شود/ مرثیه‌خوانی برای اسوه صبر در شب چهارم محرم ۹۹»، «شهدایی که امام زمان (عج) آرزوی محشور شدن با آنها را دارد + فیلم»، و «اباعبدالله (ع) بخشنده‌ترین فرد را چه کسی می‌داند؟» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در بخش زیادی از خبرهای صفحه دین و اندیشه امروز را به مباحث عاشورایی اختصاص داده است. از جمله این خبرها می‌توان به خبر مربوط به انتشار کتاب «فضائل اخلاقی ایمانی» اشاره کرد.

ایبنا همچنین از برگزاری نشست نقد و بررسی «نقش آثار علمی در تعالی و تکامل دولت» گزارشی منتشر کرده است. این نشست روز گذشته دوم شهریور به صورت مجازی در سرای اهل قلم برگزار شد. «علیرضا ملایی توانی»، دانشیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست گفته است: «در فضای مردم‌سالارانه که امکان تبادل اندیشه است محیط مناسب وجود دارد و علم به عنوان دانش کارشناسی قرار می‌گیرد اما در فضای استبدادی نهادهای علمی مستقل نخواهیم داشت و نهادهای علمی دست‌آموز حکومت هستند و نه بازکننده افق جدید».

از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران می‌توان به «درباره قیام امام حسین (ع) در کتاب‌ها به پرسش‌های بچه‌ها پاسخ دهیم»، «مقتل‌‌نگاری شیعیان تا پایان قرن هفتم هجری»، «دسته چوبی و پامنبری از آیین‌های سنتی خاص مردم گرگان است»، «عبدالکریم حکمت یغمائی درگذشت» و ... اشاره کرد.

خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی صفحه قران و متون دینی قرار نداده است.

انتهای پیام
captcha