تعریف دو پروژه مطالعاتی در باب نظام‌سازی و تولید محتوای قرآنی
کد خبر: 3919298
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تعریف دو پروژه مطالعاتی در باب نظام‌سازی و تولید محتوای قرآنی

اگر از اخبار برپایی مسابقات و پویش‌های مرتبط با ایام محرم که از سوی رسانه‌های قرآنی برگزار می‌شود، بگذریم، مهمترین رویداد این هفته برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم بود که اعضای آن، خواستار تعریف دو پروژه مطالعاتی در باب نظام‌سازی و تولید محتوای قرآنی شدند.

رویداد قرآنی

به گزارش ایکنا، در هفته اول شهریورماه، در میان خبرهای قرآنی، رونمایی از دو اثر جدید گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ع)، اعلام برگزاری احیای مجازی قرآن در شب عاشورا با تلاوت قاریان بین‌المللی، تمدید مهلت ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآنی کارگران کشور، برپایی جلسه فوق‌العاده کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و... را شاهد بودیم. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای این هفته خواهیم داشت.

ادامه مسابقه «نفس‌های طلایی»

تاکنون هفت دوره از برگزاری مسابقه «نفس‌های طلایی» شبکه رادیویی قرآن که کاری از گروه تلاوت این شبکه رادیویی است، گذشته است و اسامی نفرات برتر دوره هفتم این مسابقه نیز ۱۵ شهریورماه در برنامه محله تلاوت و نیز سایت رادیو قرآن اعلام خواهد شد. اما با توجه به ایام محرم و صفر و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، سری جدید این برنامه پس از این ایام پخش می‌شود.

تجلیل آستان قدس رضوی از فعالیت‌های شبکه قرآن

در آغازین روزهای ماه محرم و در حاشیه مراسم تعویض پرچم و اذن عزا حرم مطهر رضوی به پاس تلاش‌های جهادگرانه خادمان شورای معارف سیما و شبکه قرآن در ایام شیوع کرونا و بسته بودن اماکن مذهبی، از فعالیت‌های آنها تشکر و قدردانی شد.

رونمایی از دو اثر جدید گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ع)

جمعه/// جلسه فوق‌العاده کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و رنگ و بوی محرمی برنامه‌ها

گروه هم‌خوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ همزمان با هفته دولت، دو اثر با موضوع «کارکنان دولت» و «کارمند تراز انقلاب اسلامی» را منتشر کرد. این اثر به همت بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و در اماکنی همچون مجلس شورای اسلامی، گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و مزار شهیدان رجایی و باهنر تصویربرداری شده است.

ارائه گوشه‌ای از فعالیت دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد

برنامه افق رادیو قرآن طی این هفته با موضوع هفته دولت پخش شد. در ابتدای این برنامه گزارشی کوتاهی از فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ارائه شد و در کنار آن نیز گوشه‌ای از فعالیت‌های دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج این معاونت ارائه شد.

برنامه‌ریزی برای حمایت از هزار موسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا، تقویت ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر، بهبود محیط کسب و کار فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی برای عموم مردم، گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان، شفاف‌‌سازی فرهنگی، ارتقای محتوایی تولیدات فرهنگی‌، انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور، هوشمند‌سازی مدیریت فرهنگی، گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه دین و انقلاب اسلامی از جمله کلان برنامه‌هایی بود که طی این برنامه به آنها اشاره شد.

تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون تبلیغی و ترویجی قرآن

جلسه فوق‌العاده کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با دستور اصلی بحث و تبادل نظر درباره اولویت‌های قرآنی تا پایان کار دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .

لزوم بازنگری نگرش مدیران به فعالیت‌های قرآنی، چرایی محدود شدن فعالیت‌های قرآنی به چند عنوان برنامه، تعریف طرح‌های ملی زودبازده، نیازمند بررسی و بازنگری در ساختار و محتواهای قرآنی، اهمیت روش در برابر محتوا و ساختار، ناتوانی دستگاه‌ها در حرکت منطبق با برنامه، تعریف دو پروژه مطالعاتی در باب نظام‌سازی و تولید محتوا و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن پرداخته شد.

جمعه/// جلسه فوق‌العاده کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و رنگ و بوی محرمی برنامه‌ها

تمدید مهلت ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآنی کارگران

ثبت‌نام هفدهمین دوره آموزش کوتاه‌مدت علوم قرآن ویژه کارگران سراسر کشور در سال ۹۹ تمدید شد. این دوره‌های آموزشی به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی، صوت و لحن، حفظ، ترجمه، مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن کریم، داستان‌های پیامبران(ع)، مهارت‌های زندگی با محوریت قرآن و مربی‌گری مهد و پیش‌دبستانی (دوره قرآنی) کاملاً مجازی برگزار می‌شود.

بخش معارفی شانزدهمین جشنواره قرآن دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

اولین مرحله آزمون کتبی رشته‌های معارف شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه با حضور ۱۰ هزار دانشجو در رشته‌های آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با صحیفه سجادیه، آشنایی با نهج‌البلاغه، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، پرسمان معارفی­، احکام و آشنایی با سیره معصومین(علیهم السلام)، آشنایی با احادیث اهل­ بیت­(علیهم السلام) و حفظ موضوعی قرآن­ کریم و حدود هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان و مدرسان این دانشگاه در چهار رشته آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، حفظ موضوعی قرآن­، سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و سیره معصومین(ع) به صورت غیر­ حضوری در سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری عزاداری در فرهنگ‌سرای قرآن

مراسم عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) با مشارکت هیئت دانش‌آموزی منتظران ظهور، هیئت محبان‌الائمه(ع) و مجموعه تربیتی ـ فرهنگی رأیت‌الزهرا(س) طی دهه نخست محرم به منظور حفظ و ترویج فرهنگ دینی، انتقال پیام عاشورا و تبیین علل قیام امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی در حیاط فرهنگ‌سرای قرآن در حال برگزاری است.

برگزاری پویش مردمی «با قرآن - با حسین»

همزمان با آغاز ماه عزای سید و سالار شهیدان، پویش مردمی #باقرآن ‌_باحسین، همچون سال گذشته از سوی شبکه قرآن و معارف سیما با هدف انس بیشتر مردم با قرآن برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این پویش عهد می‌بندند تا با تأسی به سیدالشهدا(ع) روزانه یک صفحه از کلام‌الله مجید را قرائت کرده و ثواب آن را به روح آن حضرت و شهدای کربلا هدیه دهند.  طرح سامانه آنلاین ختم قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir از اول محرم فعال شده است و مخاطبان می‌توانند از این طریق در طرح ختم قرآن کریم مشارکت کنند.

تجلیل وزیر ارشاد از مدیران سابق معاونت قرآن

سیزدهمین جلسه شورای مدیران معاونت قرآنی وزارت ارشاد همزمان با هفته دولت با حضور مدیران این معاونت برگزار شد. در بخشی از این جلسه با اهدای لوح سپاس از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی و اصغر امیرنیا، مدیران سابق دفتر آموزش و تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت تجلیل شد.

 

پایان اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴

طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴ که تابستان سال جاری (از 31 خردادماه)با محوریت قرآن، خانواده و آرامش برگزار شد، با افزایش مخاطبان خود نسبت به سال گذشته به پایان رسید.

این طرح که به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و چهارمین سالروز نزول قرآن کریم به این نام‌نامگذاری شده است، هر هفته یک موضوع مطرح و هفت آیه مرتبط با آن به مخاطبان ارائه ‌شد و در نهایت نیز این طرح در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پایان یافت.

طرح 1454 با هدف اشاعه فرهنگ قرآنی و مهارت‌آموزی و آشنایی مردم با مفاهیم قرآنی با محوریت خانواده و با هماهنگی نهادهای قرانی برگزار شد، آیات قرآن کریم حول محور قرآن، خانواده و آرامش به صورت روزانه از شبکه‌های مختلف سیما از جمله شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، کودک، آموزش، شبکه رادیویی قرآن و ۱۰ شبکه رادیویی قرآنی، مراکز استان‌ها و فضای مجازی پخش شد و ضمن تبیین مفاهیم این آیات، حفظ موضوعی نیز در دستور کار این طرح قرآنی قرار داشت.

آغاز مسابقه سراسری حفظ و مفاهیم ۱۴۵۴

مسابقه سراسری آنلاین حفظ و مفاهیم طرح ملی ـ قرآنی ۱۴۵۴با محوریت قرآن، خانواده و آرامش و تفسیر کاربردی ۶۳ آیه از قرآن  برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی qurantv.ir ضمن دریافت کتاب طرح، در این مسابقه شرکت کنند.

احیای مجازی قرآن در شب عاشورا

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، ویژه‌برنامه احیای مجازی قرآن، هشتم شهریورماه همزمان با شب عاشورای حسینی، با هدف گسترش فرهنگ‌سازی در باب انس با قرآن در شب عاشورا و ایجاد سبکی جدید در جلسه‌داری مجازی قرآن در دوران شیوع بیماری کرونا به همت ایکنا برگزار می‌شود.

در این برنامه که از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز می‌شود، عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، از قاریان و پیشکسوتان قرآنی کشور به بیان نکات قرآنی می‌پردازند و در ادامه، قاریان بین‌المللی، عبدالفتاح طاروطی، سیدجواد حسینی، وحید نظریان و قاسم مقدمی، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت خواهند کرد.

علاقه‌مندان و همراهان رسانه قرآن می‌توانند از طریق صفحه اصلی سایت iqna و صفحه اینستاگرام به نشانی iqnanews نظاره‌گر احیای مجازی قرآن در شب عاشورا باشند.

انتهای پیام
captcha