زهد واقعی انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند
کد خبر: 3921259
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
خطیب حرم مطهر رضوی:

زهد واقعی انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد سیدآبادی با بیان اینکه زهد با ریاضت و دنیاگریزی متفاوت است، اظهار کرد: زهد واقعی انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد سیدآبادی، کارشناس دینی در سلسله جلسات تبلیغی ــ مذهبی حرم مطهر رضوی که 15 شهریورماه پس از نماز مغرب‌و‌عشاء در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد،‌ گفت: زهد در اسلام به معنای دنیاگریزی و عدم استفاده از نعمت‌های الهی نیست.

وی تصریح کرد: بسیاری فکر می‌کنند زندگی زاهدانه به این معنا است که انسان خود را از نعمت‌های حلال الهی محروم کند. در صورتی که در اسلام، زهد معنایی فراتر از این دارد و به این معنا است که انسان از نعمت‌هایی که خداوند به او ارزانی داشته در راه عمل به دستورات الهی استفاده کند.

این کارشناس دینی افزود: کسی که کار می‌کند تا درآمد داشته باشد و به‌وسیله آن درآمد وسایل زندگی راحت را برای خانواده خود فراهم کند، با استفاده از آن درآمد در راه خدا انفاق کند و یا صله ارحام و دیگر امور خداپسندانه را انجام دهد، نیز یک زاهد است چراکه هدف او از کسب درآمد جلب رضایت خداوند است.

وی اظهار کرد: زهد به معنای ترک دنیا و دل بریدن از دنیا نیست بلکه زهد این است که انسان دنیا و مادیات دنیوی را هدف و غایت زندگی خود قرار ندهد. انسان زاهد در هر حالی چه از امکانات مادی برخوردار باشد و چه از نظر مادی در مضیقه باشد شاکر خداوند است چراکه دنیا هدف او نیست.

سیدآبادی بیان کرد: طبق آیات قرآنی کسی که از اقبال و ادبار دنیا متأثر نشود زاهد است. برای انسان زاهد و خداترس رضایت خداوند در زندگی مهم است. این شخص نه با به دست آوردن مال و منال هنگفت خودش را گم می‌کند و نه با از دست دادن مال دنیا غمگین می‌شود.

وی گفت: زهد واقعی انسان را در مسیر قرب الهی قرار می‌دهد چراکه انسان زاهد همیشه راضی به رضای خداوند است و همواره از داشته‌های خود برای جلب رضایت خداوند رحمان استفاده می‌کند.

یادآور می‌شود، قرائت زیارت امین‌الله، بیان احکام عزاداری، مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

ابراهیم سعیدی
انتهای پیام
captcha