ریشه‌های تاریخی اسلام‌ستیزی در غرب / انسجام و قدرت بیشتر جوامع اسلامی؛ راهکار اصلی مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 3921604
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
حجت‌الاسلام نواب تشریح کرد:

ریشه‌های تاریخی اسلام‌ستیزی در غرب / انسجام و قدرت بیشتر جوامع اسلامی؛ راهکار اصلی مقابله با اسلام‌هراسی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه اسلام‌ستیزی در غرب میراث جنگ‌های صلیبی است، گفت: راهکار اصلی و ریشه‌ای جلوگیری از توهین‌ها به مجموعه ارزش‌های اسلامی این است که جوامع اسلامی و مسلمانان جوامع غربی منسجم‌تر، منطقی‌تر، متشکل‌تر و متحدتر شوند تا دولت‌های غربی متوجه شوند که اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی هزینه بالایی دارد و مانع از فعالیت گروه‌های افراطی و ضد اسلامی شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره جسارت‌ها و اهانت‌های فراوان به ساحت پیامبر(ص) و قرآن کریم در سال‌های اخیر در غرب و ریشه‌های این نفرت‌پراکنی‌ها گفت: اگر تاریخچه روابط اسلام و مسیحیت بررسی شود، می‌توان متوجه ریشه این اهانت‌ها شد. آنها زمانی مسلمانان را مرتد و خارج از دین می‌دانستند، اما از سال 1965 به بعد شورای دوم پاپی بیانیه‌ای را صادر کرد و مسلمانان را مستحق این ظلم تاریخی، که از سوی مسیحیان در حق آنها شده بود، ندانست و این بیانیه هم فقط مختص مسیحیت کاتولیک بود و انصافاً هم به آن عمل کردند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود:‌ در واقع غرب مسیحی دشمن مسلمانان بود و اکنون در حال بازگشت به گفت‌وگوی ادیان، تحمل مسلمانان و همزیستی مسالمت‌آمیز با آنان هستند. لذا بخش عمده این توهین‌ها به اسلام، قرآن و پیامبر(ص) ریشه‌های تاریخی دارد که میراث جنگ‌های صلیبی است.

نقش داعشی‌های مسیحی در اهانت به قرآن و پیامبر(ص)

نواب درباره تأثیر واکنش مسلمانان بر این نوع توهین‌ها به ارزش‌های اسلامی از سوی غربی‌ها گفت: مسلمانان همواره با مسیحیان گفت‌وگو کرده و می‌کنند، البته این قشر مسیحیان که به اسلام توهین می‌کنند جزو گروه‌های افراطی و «داعشی‌های مسیحی» هستند. همانطور که داعش در موصل و حلب کلیساها را تخریب کردند در مسیحیت نیز گرو‌ه‌های افراطی ضد اسلامی وجود دارند که به مسلمانان و ارزش‌های مورد احترام آنان در قالب قرآن‌سوزی و هتک حرمت پیامبر اکرم(ص) توهین می‌کنند، در حالی که عقلای اسلام و مسیحیت با هم مشکلی ندارند و گفت‌وگوها و تعاملات فکری و نخبگانی با هم دارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: در واقع بعضی مواقع این تندروی‌های سیاسی، قومیتی و ناسیونالیستی به تندروی دینی گره می‌خورد و ارزش‌ها و حقوق مسلمانان به عنوان یکی از شهروندان آن جوامع به راحتی زیرپا گذاشته می‌شود.

تعریف وارونه دولت‌های غربی از آزادی

نواب درباره انفعال و عدم واکنش دولت‌های غربی به اقدامات اسلام‌ستیزانه این جریانات افراطی گفت: با وجود ادعایی که دولت‌های غربی در خصوص آزادی بیان دارند و حتی مجوز کفرگویی می‌دهند اما در مورد هولوکاست اجازه اظهارنظری خلاف نظرات رسمی نمی‌دهند و این یک تعریف وارونه از آزادی است. در واقع این آزادی در مقابل ضعیف و عدم آزادی در مقابل قوی است و چون از قوی می‌ترسند آزادی بیان در مقابل او را نقض می‌کنند اما علیه اقشار ضعیف‌تر در آن جوامع حتی مجوز کفرگویی و اهانت به ارزش‌های آنان را می‌دهند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره راهکار اصلی و ریشه‌ای جلوگیری از این توهین‌ها و جسارت‌ها اظهار کرد: در این راستا هم جوامع اسلامی و هم مسلمانان جوامع غربی باید منسجم‌تر، منطقی‌تر، متشکل‌تر و متحدتر شوند و اختلافات خود را به حداقل برسانند.

وی تصریح کرد: قطعاً وقتی دولت‌های غربی با چنین وضعیت منسجم و متحدی از سوی جهان اسلام مواجه شوند و بدانند توهین به پیامبر(ص)، قرآن و مجموعه ارزش‌های اسلامی هزینه بالایی برای آنان به لحاظ حقوقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و اعتبار و جایگاه آنها را در سطح جهان خدشه‌دار می‌کند و به این راحتی اجازه فعالیت به جریان‌های افراطی، نژادپرست و اسلام‌ستیز و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان نمی‌دهند.

انتهای پیام
captcha