به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه دومین دوره طرح ملی فصل سخن (سلسله نشستهای نقد و بررسی کتب علوم انسانی) با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و حجتالاسلام حسن اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر جشنواره نقد کتاب، امروز یکشنبه ۲۳ شهریورماه در ساختمان شماره ۲ جهاددانشگاهی برگزار شد.

حجتالاسلام اسلامی در این نشست اظهار کرد: بهدنبال نقدهایی که به برخی تألیفات داشتم، برخوردهای تندی با من شد و لذا همیشه از نقد استقبال نمیشود. گویی نقد خوب است، ولی برای همسایه. همه از نقد استقبال میکنیم، اما تا جایی که خودمان مورد نقد قرار نگیریم. حتی گفته میشود کسانی که خوب نمیتوانند کار کنند، منتقد میشوند که این صحیح نیست.
وی با تأکید بر اینکه کارکردهای نقد چند دسته است، گفت: نخستین کارکرد نقد، فردیتبخشی به انسان است. انسان نوع منحصر به فرد است و هر انسانی باید خودش باشد و ما از طریق فعالیتهایی که داریم، آرامآرام خودمان میشویم. نقد باعث میشود فرد خودش باشد و حرف خود را بزند. مانند ورزش کردن است که بهواسطه ورزش، بدن تقویت میشود، با نقد نیز ذهن تقویت خواهدشد.
اسلامی افزود: کارکرد دیگر نقد، کمک به نویسنده است. در عین اینکه اگر نویسنده بداند کجا خطا کرده، جلویش را میگیرد، اما اگر منتشر شد، این منتقد است که با نقد خود میتواند مانع انتشار اشتباهات شود. نقد نوشتار یا کتاب به معنای داوری است. نقد زمانی پدیدار میشود که دست به داوری بزنیم. اگر کتابی بخوانید یا فیلمی ببینید و نظری نداشته باشید، نمیتوانید داوری کنید. ناهمدلانه بودن و خردهگیری در نقد حائز اهمیت است، این به معنای نشان دادن برخی کمیها، کاستیها و کژیهای یک اثر است. نمیتوان نقدی به یک اثر داشت، اما گفت من آن را دوست داشتم.

به گفته دبیر جشنواره نقد کتاب؛ سازندگی نقد به مستدل بودن و معقول بودن نقد بستگی دارد. کسی که بدون ذکر دلیل، حسی را نسبت به یک اثر بیان میکند، صرفاً برخوردی احساسی دارد و این نقد نیست. همچنین باید این دلایل برای دیگران هم مقبول باشد و صرف اینکه منتقد میگوید این کتاب را نمیپسندم، قابل قبول نیست، بلکه باید دلایل خود را ارائه دهد و این دلایل برای فرد دیگری هم قابل درک و مقبول باشد. لذا داوری ما در نقد یک اثر باید قابل پذیرش باشد. نقد امری شخصی نیست، بلکه امری جمعی است. در هنگام سخن با دیگران این نقد در جمع معنا پیدا میکند.
وی گفت: نقد وقتی ارزشمند است که انتشار پیدا کند، نه آنکه مطلبی گفته و ثبت و منتشر نشود. نقد کاری دشوار است که توان سنجشگری بالایی میطلبد، لذا نقد کار هر کسی نیست و آن فردی میتواند کتابی را نقد کند که خود در سطح نویسنده یا حتی بالاتر باشد. ما از نقد میرنجیم، اما از آن بهره میبریم. کارکرد دیگر نقد پیشبرد علم است. جامعه مبتنی بر دانایی، جامعهای کتابمحور و بیانگر علم است، ولی علم زمانی رشد پیدا میکند که نقد شود.

یادآور میشود، مجموعه نشستهای فصل سخن از سال ۹۵ طرحریزی و سپس به صورت هماهنگ در سراسر کشور و واحدهای استانی اجرایی شد. در این دوره، از دو مجموعه به عنوان فعالترینها تقدیر به عمل آمد.