راه‌حل‌ وزیر ارتباطات برای موفقیت تولیدات ملی حوزه فناوری
کد خبر: 3922842
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

راه‌حل‌ وزیر ارتباطات برای موفقیت تولیدات ملی حوزه فناوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بیان راه‌حل‌هایی برای موفقیت تولیدات ملی فناورانه در عرصه ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: بلوغ صنعت تولید این است که شرکت‌های تولیدی به سمت ادغام روند و ظرفیت‌های تولیدی خود را کنار هم قرار دهند؛ این در حالی است که متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده مدام علیه یکدیگر رقابت منفی دارند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم معرفی دستاورد‌های بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از طریق ویدئو کنفرانس در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

آذری‌جهرمی، در این مراسم با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال و جایگاه آن در کشور اظهار کرد: در اقتصاد دیجیتال یکی از محور‌های اصلی، تولید داخل است و اگر می‌گوییم سهم ارتباطات از تولید ناخالص داخلی به شش درصد رسیده، بخشی از آن مربوط به «ای‌سی‌تی» است. خوشبختانه صنعت مخابرات ما رشد خیلی خوبی داشته است و ایران همزمان با کشور‌های پیشرفته مثل چین در ساخت سوئیچ پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه دانش فنی لازم در داخل کشور را برای مسیر تولید داریم، افزود: وقتی از تولید داخل سخن می‌گوییم، ذهنیت این است که همه چیز باید در داخل تولید شود، اما این موضوع درست نیست؛ چراکه طبیعتاً استفاده‌کننده از محصولات کشور‌هایی هستیم که تولیدکننده برخی قطعات هستند؛ اما اثرات تولید داخل چیست؟ اولین اثر تولید داخلی کاهش قیمت است و اگر تولید داخل قیمت کمتری نداشته باشد، منطقی برای حمایت نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه قیمت تولید به تیراژ آن بستگی دارد، تصریح کرد: نمونه‌های خارجی، به دلیل اینکه بازار‌های خارجی را در اختیار می‌گیرند، قیمت تمام شده آن‌ها کمتر و تیراژ بیشتر است؛ این در حالی است که هزینه‌های گمرک و تعدیل نرخ ارز در واردات خارجی داریم، اما در تولیدات داخلی این مورد را نداریم و باید قیمت کاهش پیدا کند. مورد بعدی خدمات پس از فروش است که باید تضمین دهیم ۱۵ سال بتواند زیر دست کاربر باشد و خدمات ارائه دهد. اما معمولاً شرکت‌های ما قدمت پیدا نمی‌کنند و بعد از سه یا چهار سال سریع تعطیل می‌شوند. دلیل این موضوع نیز آن است که بازار داخلی ما کشش کمی در خرید محصولات دارد و این یک ضعف است.

آذری‌جهرمی با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای حل این مشکل گفت: راهکار اول این موضوع در صنایع داخلی اتصال شرکت‌های مختلف تولیدکننده است که به‌جای تولید تک محصولی خطوط تولید چند محصولی داشته باشند. بلوغ صنعت تولید این است که شرکت‌های تولیدی به سمت ادغام روند و ظرفیت‌های تولیدی خود را در کنار هم قرار دهند. اگر می‌خواهیم دغدغه مصرف‌کننده داخلی را برطرف کنیم باید این ظرفیت و بلوغ را ایجاد کنیم. 

وی راهکار دوم را پویایی تکنولوژی دانست و بیان کرد: تولیدکننده داخلی یک نسخه از نسل ارتباطی را تولید می‌کند، اما در نسل بعدی عقب می‌ماند؛ لذا به‌روز نگه داشتن فرایند توسعه و فناوری در شرکت‌های داخلی حائز اهمیت است، چراکه وقتی واردات یک کالا بعد از تولید ممنوع می‌شود، انگیزه را از شرکت تولیدکننده برای رقابت می‌گیرد؛ راه بهتر این است که تولیدکننده با بازار جهانی رقابت کند. زمانی که در عرصه بازا‌رهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم، می‌توانیم به رقابت بپردازیم؛ پس تداوم تحقیق و توسعه و به‌روزرسانی، یکی از مسائل مهم در این عرصه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چالش سوم را پشتیبانی دانست و گفت: در خرید از کشور‌های خارجی، همواره در ارائه خدمات پس از فروش حق را به مشتری می‌دهند، اما شرکت‌های داخلی کیفیت خدمات پس از فروش خوبی ندارند. مشتری این دو موضوع را مقایسه می‌کند و به سمت کالای خارجی می‌رود. باید به خدمات پس از فروش توجه ویژه داشته باشیم. یکی از دلایل ماندگاری مشترکان در خدمات ارتباطی همین خدمات پس از فروشی است که ارائه می‌شود. این سه موضوع باعث می‌شود که تداوم رشد اقتصادی تقویت شود.
 

رقابت منفی شرکت‌های تولیدکننده 

 
آذری‌جهرمی با بیان اینکه اولویت‌ها و نیاز‌های ۱۵ سال آینده کشور را برای ورود شرکت‌های تولیدی و تجهیزات تولید استخراج کرده‌ایم، گفت: تلاش ما این است که تمام تجهیزات شبکه ثابت را خودمان تولید کنیم. اگر بازار رقابتی ایجاد کردیم باید به عنوان یک اصل اخلاقی آن بپذیریم که یکدیگر را در رقابت تخریب نکنیم. مهم این است که در زمان مشکل مدیریت را نشان دهیم؛ این در حالی است که متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده مدام علیه یکدیگر رقابت منفی دارند. این رقابت سازنده نیست. اگر نکات منفی علیه یکدیگر داریم در سندیکا کنار یکدیگر مطرح کنیم. بعضی از دوستان تولیدکننده چنان همدیگر را تخریب می‌کنند که هیچ دشمنی علیه دشمن خود، این کار را نمی‌کند.
 
راه‌حل‌های وزیر ارتباطات برای موفقیت تولیدات ملی فناورانه
 
وی ادامه داد: تحریم‌ها وجود دارد و بر علیه اقتصاد کشور فشار هست، اما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که به دلیل نوسان قیمت‌ها ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم. در زمان عدم وجود مشکل همه مدیر هستند، اما مهم این است که در زمان مشکل مدیریت را نشان داد. مهم است که مدام شرایط را مهیا نگه داریم؛ امروز چشم بسیاری از مردم به دست تولیدکنندگان است. وقتی که عرضه خوبی به بازار داشته باشیم، قطعاً برکت به همراه خواهد داشت.


وام ۵۰۰ میلیاردی به اپراتور‌ها داده می‌شود

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه با بیان اینکه اولین قسمت گوشی‌های تولید داخل یکی از شرکت‌های تولیدکننده، تحویل ایرانسل شده است تا در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: قرار است وام ۵۰۰ میلیاردی به این اپراتور‌ها داده شود تا آن‌ها محصولات را به صورت اقساطی به مردم ارائه دهند و زنجیره فراهم شود. هدف آن است که سرانجام این کار را به مردم برسانیم. از آن جایی که ما چندین بار در رابطه با گوشی داخلی صحبت کردیم مردم انتظار دارند که سریع‌تر در دسترس‌شان قرار گیرد. هرچه هم که به مردم بگوییم فلان چیز تولید شده است وقتی در دست مردم قرار نگیرد فایده‌ای ندارد.

 

۱۰ درصد تولید ناخالص را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم


آذری‌جهرمی بیان کرد: اگر در تولید قطعات اولیه مشکل دارید، ما در خدمت تولیدکنندگان هستیم؛ این تکلیف وزارت ارتباطات در این شرایط سخت اقتصادی است؛ باید ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. برخی تولیدکنندگان خارجی بعد از فشار تحریم‌ها ایران را ترک کردند اما چون برنامه‌ریزی داشتیم از قبل توانستیم سرپا بمانیم.
 

جنگ تکنولوژی در جهان وجود دارد

 

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از حوزه‌های مهم امنیت است، گفت: جنگ تکنولوژی در جهان وجود دارد، آمریکا علیه چین و اروپایی‌ها علیه سایرین اقدام می‌کنند؛ این جنگ فناوری علنی است نه پشت در‌های بسته و این‌ها علناً می‌خواهند به هم ضربه بزنند. برای امنیت‌بخشی به فضای تولید و ارتباطات کشور هم تکلیف‌هایی داریم که باید سیستم عامل برخی بخش‌های دفاعی کاملاً تولید داخل باشد تا مشکل ایجاد نکند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه با اشاره به اینکه شب گذشته مشکل شبکه همراه اول و شبکه تهران و البرز حل شد، اظهار کرد: همراه اول قول‌هایی داده است که ظرفیت را بالا ببرد و پتانسیل لازم را ایجاد کند؛.طبق گفته رئیس آزمایشگاه‌های فضایی، کار نهایی ماهواره پارس ۱ به سرانجام رسیده است و هفته آینده برای اقدامات نهایی تحویل داده خواهد شد؛ لذا انتظار می‌رود ماهواره ناهید ۲ به زودی کامل شود، چراکه نمونه مهمی برای کشور خواهد بود.

آذری‌جهرمی در پایان ضمن انتقاد از رسانه ملی بیان کرد: صدا و سیما عادت دارد،  بنده و دستاورد‌های وزارتخانه ما را پخش نکند، اشکالی هم ندارد؛ اما حداقل از تولیدکنندگان گزارش بگیرد و پخش کند تا مردم خوشحال شوند.
انتهای پیام
captcha