سعه صدر؛ رهنمود قرآن در واکنش به اهانت‌ها علیه مقدسات
کد خبر: 3923131
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان تأکید کرد:

سعه صدر؛ رهنمود قرآن در واکنش به اهانت‌ها علیه مقدسات

سید علی السید قاسم، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان ضمن محکومیت اهانت بی‌شرمانه مجله فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر گرامی اسلام(ص) تأکید کرد: ما نمونه‌ای از رهنمودهای قرآن کریم را در هنگام توهین به پیامبر(ص) داریم؛ خداوند در هنگام این اهانت‌ها به پیامبر خود امر کرد که سعه صدر داشته باشد.

سید علی السید قاسم، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان در یادداشتی كه نسخه‌ای از آن را در اختیار ایکنا گذاشته، نوشته است: «خداوند در آیات قرآن تعهد کرده است که پیامبر(ص) را یاری و هرگونه اهانت و اتهامی را از ایشان دور می‌کند. خداوند پیامبرش را از اهانت‌ها مصون داشته است اما این اهانت‌ها همچون کاریکاتورها و فیلم‌های موهن، همچنان علیه رسول خدا(ص) تکرار می‌شوند. این بدان معناست که اهانت و افترای اهانت‌کنندگان باطل است و هیچ تأثیری بر پیامبر اسلام(ص) و دعوت و رسالت ایشان نمی‌گذارد.»
 
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان در ادامه افزود: «این افراد نه تنها به اهداف خود نمی‌رسند بلکه نتایج عکسِ چیزی که نقشه آن را کشیده بودند، خواهند دید. چرا که این اهانت‌ها و تهمت‌ها توجه دیگران را بر می‌انگیزد و عشق به آشنایی با این شخصیت بزرگوار را افزایش می‌دهد. بنابراین آنان که قصد اهانت داشتند، ناخواسته در شناخت شخصیت پیامبر اسلام(ص) تأثیر دارند و در نتیجه با دیدن رحمت و رأفت در وجود و شخصیت ایشان، ناگزیر به آن حضرت ایمان آورده یا لااقل به ایشان احترام گذاشته و تقدیرشان می‌کنند.»
 
السید قاسم افزوده است: «حمله به سرور ما، رسول خدا(ص) از همان لحظه نخست که خداوند به ایشان امر کرد تا دین اسلام را به صورت علنی تبلیغ کند، آغاز شد و بلافاصله پس از دعوت ایشان به دین اسلام، افراد قومشان از آن حضرت رویگردان شدند. با اینکه حضرت پیش از این، به امانتداری و داوری صحیح در میان آنها مشهور بود.»
 
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان بیان می‌کند: «دشمنان تلاش می‌کنند که احساسات مسلمانان را تحریک کرده و آنان را در فتنه‌ای کور قرار داده و مسلمانان و مسیحیان را در مقابل یکدیگر قرار دهند، و به دنبال آن، اعتراضات خشونت‌آمیزی در میان مسلمانان رخ دهد؛ چرا که آنان از این طریق به اهداف خود خواهند رسید. از این رو، ما به همان اندازه که اهانت به سرورمان، رسول خدا(ص) را محکوم می‌کنیم، این اعتراضات خشونت‌آمیز را که حقوق ما را تضییع و ما را از یاوران حق به محکوم‌کنندگان خطاکار تبدیل می‌کند، نیز محکوم می‌کنیم.»
 
در ادامه این یادداشت آمده است: «اکنون این سؤال مطرح است که چگونه با این اهانت‌ها مواجه شویم و به آنها پاسخ دهیم؟ ما نمونه‌ای از رهنمودهای قرآن کریم را در هنگام توهین به پیامبر(ص) داریم؛ خداوند در هنگام این اهانت‌ها به پیامبر خود امر کرد که سعه صدر داشته باشد و حتی خداوند متعال ما را از دشنام دادن به مقدسات دیگران نهی کرده است تا به این وسیله بهانه‌ای به دست دشمنان ندهیم.»
 
السید قاسم تأکید می‌کند: «ما به خاطر تکرار نشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) بسیار دردمند شدیم؛ پیش از این نیز چنین تعرض‌هایی به پیامران و کتب آسمانی انجام می‌شد که مقدمه‌ای برای ضربه زدن به اعتقادات و ساقط کردن رهبری اسلامی و مسیحی و آمادگی برای زمینه‌سازی جهت‌سازی با دشمن اشغالگری است که سرزمین فلسطین و مقدسات اسلامی را اشغال کرده است. لذا امت عربی و اسلامی حق دارند که از حقوق خود و پیامبر و رسول خود دفاع کرده و او را یاری کنند، زیرا اگر از ایشان دفاع نکنند، هیچ خیری در این امت نخواهد بود.»
 
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان لبنان در پایان تصریح کرد: «ما به همه رسالت‌ها و کتب آسمانی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و جدال احسن ایمان داریم و واکنش‌هایی منافی با روش و سیره رسول اکرم(ص) را جایز نمی‌دانیم. همچنین هرگز اجازه نمی‌دهیم تحت عنوان آزادی بیان به مقدسات ما اهانت شود. ما بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) را اهانت به همه مسلمانان و پیروان ادیان آسمانی می‌دانیم و از همه می‌خواهیم که پاسخی عقلانی در برابر این اهانت داشته باشند تا چهره نورانی اسلام ناب محمدی(ص) را برای همگان آشکار کنیم. همچنین خواهان اقدام در جهت وحدت اسلامی هستیم تا از این طریق دیدگاه‌ها و اهداف برای مقابله با دشمنان امت اسلامی نیز هماهنگ و متحد شوند.»
انتهای پیام
captcha