اعلام تغییرات مسابقات قرآن اوقاف و تجلیل از رتبه‌داران رقابت‌های دانش‌آموزی
کد خبر: 3923590
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

اعلام تغییرات مسابقات قرآن اوقاف و تجلیل از رتبه‌داران رقابت‌های دانش‌آموزی

اعلام آخرین جزئیات از برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن، تجلیل از رتبه‌داران مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) و جامعةالقرآن و افزوده شدن درس قرآن دوره متوسطه به جدول پخش شبکه قرآن از جمله رویدادهای قرآنی کشور طی این هفته بود.

رویدادبه گزارش ایکنا، این هفته‌ با اخبار و رویدادهایی قرآنی همچون ابلاغ دستورالعمل سی‌و‌نهمین مسابقات قرآن سپاه، نام‌گذاری میدانی در تهران به نام استاد قرآن «محمد غفاری»، برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، تجلیل از رتبه‌داران مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) و مؤسسه جامعةالقرآن، برگزاری اجلاس هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی، افزوده شدن دروس قرآن دوره متوسطه به جدول پخش شبکه قرآن، اعلام ۱۱۰ شاخص ویژه ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی، تشکیل صندوق رفاه قرآنیان تا سه ماه آینده، اعلام آخرین جزئیات از برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن، فراخوان جشنواره تلاوت‌های مجلسی و ... همراه بودیم.

برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده سوگواره «عبرات» در نگارخانه‌های تهران
کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به منظور پاسداشت و قدردانی از خالقان آثار هنری، فرهنگی و ادبی اربعین و نیز صیانت و انتقال پیام‌های تجلی یافته در قالب‌های هنری، ادب و شعر با موضوع اربعین، سوگواره بین‌المللی «عبرات» را برگزار کرد که تعدادی از عکس‌های برگزیده این جشنواره در فرهنگ‌سرای قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
این نمایشگاه از ابتدای ماه محرم در این مرکز برپا شد. به دلیل استقبال علاقه‌مندان و با هماهنگی که با سایر نگارخانه‌های فرهنگ‌سراهای شهر تهران صورت گرفت، قرار شد این تابلوها تا پایان ماه صفر به صورت دوره‌ای در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به نمایش درآید.

روند نهضت تولید برنامه‌های کوتاه در رادیو قرآن
مجتبی ایزدی، مدیر این شبکه رادیویی در گفت‌و‌گویی با اشاره به تغییر در مواجهه مردم با رسانه‌ها و جوامع امروز گفت: امروز مخاطب باید در مدت کوتاهی، که به یک رسانه فرصت می‌دهد تا آن را قضاوت کند، بتواند محتوای مفید و جذابی دریافت کند و ارائه این محتوای اثرگذار در قالب برنامه‌های کوتاه امکان‌پذیرتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر مخاطب برخلاف گذشته قدرت انتخاب‌ گسترده و سهل‌الوصول بسیاری را در دنیای رسانه‌ای پیدا کرده است و بر این اساس هر رسانه‌ای که محتوای جذاب‌تر و مفیدتری را در مدت زمان کمتر ارائه کند، بیشتر دنبال می‌شود. بدین منظور از سال گذشته تولید میان‌برنامه و برنامه‌های کوتاه‌مدت را به عنوان یکی از رویکردهای جدید رادیو قرآن در دستور کار قرار دادیم و با مشارکت مدیران و برنامه‌سازان شبکه، طراحی و تولید میان‌برنامه‌های جدید را آغاز کردیم.

ابلاغ دستورالعمل سی‌و‌نهمین مسابقات قرآن سپاه
سرهنگ دوم محمد دیانت، مدیر دارالقرآن سپاه با اشاره به تعیین وضعیت سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم این نیرو گفت: طی روزهای گذشته دستورالعمل برگزاری این دوره به استان‌ها و رده‌ها ارسال شد تا شرایط برای برگزاری این دوره از مسابقات فراهم شود.
وی درباره زمان‌بندی این دوره افزود: براساس دستورالعمل مقرر شده است که مسابقات در رده‌ها و همچنین سپاه استان‌ها که مرحله نیمه‌نهایی کل مسابقات سپاه محسوب می‌شود تا آبان‌ماه به پایان برسد.

نام‌گذاری میدانی در تهران به نام «محمد غفاری»
رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های این شورا و موافقت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین موافقت شهردار منطقه پنج و به همت کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر تهران، نامگذاری معبری به نام اساتید قرآنی رقم خورد.
سیدحسین موسوی‌بلده با اشاره به اینکه با موافقت شهردار منطقه پنج و همچنین مصوبه کمیسیون نامگذاری شهر تهران، معبری در این منطقه به نام مرحوم محمد غفاری، نامگذاری شد، اضافه کرد: به استناد مصوبه آئین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران و جلسه شورای اسلامی شهر تهران و جلسه کمیسیون منطقه پنج، میدانی بی‌نام واقع در بلوار شهید اشرفی اصفهانی، ۲۵ متری شهید مخبری، به نام مرحوم استاد محمد غفاری نامیده شد. این میدان در ناحیه ۳ منطقه ۵ قرار دارد.

پخش ویژه‌برنامه «موکب تلویزیونی ایران»
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و ‌معارف سیما در نشست سیاست‌های سیما در اربعین حسینی و دهه آخر صفر گفت: برنامه‌ای با عنوان «موکب تلویزیونی ایران» برای اربعین از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد تا حال و هوای اربعین را برای عزاداران حسینی که امسال توفیق پیاده‌روی را به سبب شرایط کرونایی و رعایت پروتکل بهداشتی از دست داده‌اند از طریق تلویزیون درک کنند. در روز اربعین نیز مسیر راهپیمایی در عراق و قرائت زیارت اربعین از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.
دبیر شورای معارف سیما با محکومیت اقدام موهن نشریه شارلی ابدو در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: برای دهه آخر صفر که مصادف با رحلت جانگداز پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) است و با توجه به این اقدام موهن که خشم مسلمانان را برانگیخته، شبکه‌های سیما به طور ویژه به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص) و ابعاد شخصیتی پیامبر رحمت خواهند پرداخت.

برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
یکی از برنامه‌های مهم سالانه شورای عالی قرآن، برگزاری اجتماع باشکوه جامعه قرآنی است که در هر نوبت، ذیل یک یا چند موضوع مهم و همسو با مأموریت‌های این شورا دنبال می‌شود.
نشست تخصصی شورای عالی قرآن در پانزدهمین سال خود، به موضوع «قرائت قرآن در جمهوری اسلامی ایران، پیشینه، آسیب‌شناسی، گام دوم» خواهد پرداخت.
با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، نشست پانزدهم در زمستان امسال و با مشارکت استادان، قاریان و حافظان ممتاز سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تجلیل از رتبه‌داران مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)
مراسم تجلیل از ۱۰ نفر از قرآن‌آموزان مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) که در مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشوری خوش درخشیده و صاحب رتبه شدند، عصر روز ۲۵ شهریورماه با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در تالار اندیشه جوان این آستان مقدس برگزار شد.
عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: مدت زمان زیادی از سالگرد شهادت امام سجاد(ع) سپری نشده است. آن امام همام، بیان نورانی در رابطه با قرآن دارند که خیلی به درد قرآنیان عزیز می‌خورد. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی؛ اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند، تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهائى نمی‌ترسم».

ایکنا

برگزاری اجلاس هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی
معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم محتوای برنامه‌های مختلف معاونت تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن شامل اینفوگرافی‌ها، موشن‌گرافی، موشن‌‌کمیک، کلیپ‌های کوتاه مستند، سخن‌نگاشت‌ها و ... شد. راه‌اندازی شبکه تربیت قرآنی نیز پیگیری می‌شود که شامل تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی در استان‌ها است و در این زمینه نیز طی ماه محرم فهرست هیئت‌های اندیشه‌ورز ۱۵ استان نهایی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسی جامعی تصریح کرد:‌ نخستین اجلاسیه هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی استان‌ها طی ماه صفر مصادف با اواخر مهرماه سال جاری برگزار می‌شود که زمان و مکان دقیق برپایی آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های محرمی رسانه ملی
جلسه بررسی «نقاط ضعف و قوت برنامه‌های محرمی رسانه ملی در قالب حسینیه تلویزیونی ایران» ۲۵ شهریورماه در سالن کوثر ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد.
در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله رضایی، مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما و مسئول دبیرخانه شورای معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی، حسین سلطان‌محمدی، منتقد، عبدالرحمان نظام‌اسلامی، مجری، مرتضی یعقوبی، تهیه‌کننده برنامه «تکیه‌خانه» و محمدهادی صلح‌جو، سرپرست گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد، ابعاد مختلف برنامه‌های مناسبتی محرم ۹۹ در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت.

انتشار بیانیه معاونت قرآن در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص)
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به توهین دوباره مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «توهین به پیامبر اسلام و دیگر پیامبران الهی اگرچه بر مبانی مکاتب جعلی برآمده از منطق زور و زر و تزویر و آلوده به خودپرستی‌های شیطانی و با نگاه قداست‌زدایی از شخصیت‌های برگزیده دینی و اخلاقی صورت می‌پذیرد، اما نشانه‌ای است از جاهلیت نوین که در لباس نواندیشی و آزاداندیشی بروز و ظهور کرده است. درود خداوند و ملائکه بر روان پاک پیامبر رحمت و مهربانی و رسول خاتم که تنها راه سعادت بشر پیروی از آئین مبارکی است که قلب مبارکشان میزبان دریافت آن شد».

پخش دروس قرآنی دوره متوسطه از شبکه قرآن
پس از انتشار یادداشتی با عنوان حذف درس قرآن مقطع متوسطه در جدول پخش سیما در سایت ایکنا، روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما اعلام کرد، دروس قرآن و پیام‌های آسمانی دوره متوسطه اول و دوم با هماهنگی شبکه قرآن و اداره‌کل مقاطع مربوطه در وزارت آموزش و پرورش، به جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران افزوده شد.
به این ترتیب، دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم می‌توانند از روز شنبه، ۲۹ شهریورماه هر روز به جز جمعه‌ها، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۷ دروس قرآن و پیام‌های آسمانی خود را به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما دریافت کنند.

برگزاری نهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور
نهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور ۲۶ شهریورماه، در محل شورای عالی قرآن برگزار و به صورت زنده از تارنمای آپارات منعکس شد.
در این جلسه، جهانبخش فرجی، عباس امام‌جمعه و سیدعباس انجام، پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور به ارائه نکات و تحلیل اجراهای دعاخوانان پرداختند.
طی برگزاری این جلسه که دبیری آن نیز بر عهده سیدعباس انجام بود، آثار دعاخوانان ممتاز کشور از جمله سیدمحمد کرمانی و مجید تقی‌زاده از تهران و حسین یزدان‌پناه از قم مورد تحلیل و بررسی اساتید حاضر در جلسه قرار گرفت.

اعلام ۱۱۰ شاخص ویژه ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی
حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی گفت: با توجه به وضعیت ویژه شیوع کرونا، مرحله خوداظهاری مؤسسات قرآنی به خوبی انجام شد و ۷۶ درصد از مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در آن شرکت کردند.
همچنین، تعداد ۱۱۰ شاخص برای ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شده است و با وجود اینکه هزینه و اعتبار کافی برای مرحله ارزیابی میدانی مؤسسات در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل شرایط موجود، پایش مؤسسات در این مرحله که مرحله بسیار مهمی است، به دوران بازگشت شرایط عادی به کشور موکول شد.

تشکیل صندوق رفاه قرآنیان تا سه ماه آینده
مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جلسه اخیر شورای معین ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور ‌گفت: آخرین تصمیمات درباره تغییرات آئین‌نامه ستاد عالی مسابقات مطرح شد. تغییرات آئین‌نامه پس از مطرح شدن در صحن ستاد عالی و همچنین کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم به تصویب نهایی می‌رسد.
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در پاسخ به سؤالی در مورد مهم‌ترین تغییرات آئین‌نامه ستاد اظهار کرد:‌ نسبت به آئین‌نامه اولیه، بسیار تغییر کرده است که شامل ادبیات و اجزای آن می‌شود. تلاش شده نوعی خلاصه‌گویی لحاظ شده و به‌روز باشد.

اعلام آخرین جزئیات از برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه ۲۶ شهریورماه با حضور در استودیو برنامه مصباح شبکه قرآن به سؤالات مهدی صفری، مجری این‌ برنامه پیرامون مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم پاسخ داد.
مهدی قره‌شیخلو در مورد مسابقات بین‌المللی تصریح کرد: این مسابقات قرار بود در فروردین‌ماه برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. برای اینکه وقفه‌ای در مسابقات ایجاد نشود، پیشنهادی را محضر ریاست محترم سازمان اوقاف تقدیم کردیم تا سی و هفتمین دوره با شرایط خاصی برگزار شود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی از کشورهای مختلف هستند، امکان برگزاری حضوری وجود نداشت بنابراین تصمیم گرفته شد تمام مسابقات بین‌المللی به صورت غیر حضوری و در ایام دهه فجر برگزار شود.‌ اگر این اتفاق رخ دهد، در بین کشورهایی که رقابت‌های قرآنی برگزار می‌کنند؛ اولین کشوری هستیم که مسابقات را به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می‌کند.

تجلیل از برترین‌های جامعة‌القرآن

آئین اختتاحیه طرح تخصصی یک و دوساله مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعة القرآن الکریم و اهل البیت(ع) و تجلیل از اساتید و ۱۹۸ حافظ کل شعب استان‌های تهران و البرز ۲۵ شهریورماه با حضور حجج‌اسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه، سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام و قدسیه‌سادات طباطبایی، مدیر اجرایی مؤسسه در صحن حضرت سیدالشهدا آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.

طباطبایی طی سخنانی گفت: وظیفه داریم از حاملان و حافظان قرآن تجلیل کنیم، چرا که بنابر روایات، آنها جایگاه بالایی دارند. امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر مردم می‌دانستند، طلب دین(علم دین، علم احکام، علم اخلاق و علم قرآن و ... است) چه چیزی است؟ حتما یاد می‌گرفتند، حتی اگر سختی بکشند و در گرداب‌ها فرو روند.»

وی با ابراز گلایه از اینکه بسیاری نسبت به حفظ قرآن و کسب علوم دین، علم ندارند، اضافه کرد: اهل قرآن مکان والایی نزد خداوند دارند. درجه حافظان و اهل قرآن در اعلی علیین است.

پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی برگزار می‌شود

پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ایران و دیگر کشورهای جهان، درگیر کرونا است و طی هشت ماه گذشته، زندگی بشریت را دستخوش، تغییرات کرده است.

مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی تهران اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود، با سیاست‌گذاری‌های جدید، جشنواره پانزدهم را برگزار می‌کند و توان افزودن رشته‌های دیگر در کنار رشته قرائت تحقیق قرآن را دارد.

انتهای پیام
captcha