سایه کرونا بر نمایشگاه‌‌های مد و لباس / نمایش مجازی طرح‌های برتر حوزه حجاب
کد خبر: 3923953
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳

سایه کرونا بر نمایشگاه‌‌های مد و لباس / نمایش مجازی طرح‌های برتر حوزه حجاب

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به شرایطی که کرونا بر نحوه برگزاری جشنواره‌های مد و لباس تحمیل کرده است، گفت: طرح‌های برتر ارائه شده به جشنواره ملی عفاف و حجاب به صورت مجازی نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایکنا، پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی و اولین نمایشگاه ملی عفاف و حجاب در حالی از روز گذشته، 29 شهریورماه، کار خود را به مدت سه روز آغاز کرد که به شدت تحت تأثیر شیوع کرونا قرار  گرفته و در شرایطی که مسئولان این دو نمایشگاه در زمان انتشار فراخوان امیدوار بودند که با فروکش کردن کرونا بتوانند نمایشگاه‌های درخور و گسترده‌‌ای را برای این دو رویداد مهم در حوزه مد و لباس برگزار کنند، مجبور شدند برگزاری دو نمایشگاه را به شکل ترکیبی و به مدت محدود و در فضایی محدود، سالن شماره دو فرهنگسرای نیاوران، منحصر کنند.

در همین خصوص سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص دلایل برگزاری محدود این نمایشگاه، اظهار کرد: ما برای حفظ سلامت مردم، برپایی نمایشگاهی را که در آن محصولات عرضه شود یا تردد زیاد باشد در دستور کار قرار ندادیم و فقط به نمایش محدود طرح‌های برتر، که با خلاقیت بالا طراحی و دوخته شده، اکتفا کردیم، زیرا حتی اگر با برپایی نمایشگاه‌ حتی یک نفر به کرونا مبتلا شود از لحاظ شرعی مدیونیم. بنابراین، نمایشگاه به صورت محدود و با نمایش چند اثر برگزیده در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و بخش اصلی را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

سایه کرونا بر نمایشگاه‌‌های مد و لباس/ طرح‌های برتر حوزه حجاب مجازی نمایش داده می‌شود

 دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: نمایشگاه اصلی عفاف و حجاب طی هفته‌های آینده به صورت مجازی برگزار و بخش گسترده‌ای از طرح‌های ارائه شده به صورت نمایشگاه مجازی در معرض بازدید عموم مردم قرار می‌گیرد؛ البته همه طرح‌ها نشان شیما دارند و این به حفظ حقوق طراحان کمک می‌کند. ضمن اینکه مالکیت معنوی طرح‌ها نیز ثبت شده است. همچنین، برقراری ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان و وارد شدن طرح طراحان کشورمان به چرخه تولید برایمان اهمیت دارد. بر همین اساس با بسیج اصناف کشور ارتباط برقرار کرده‌ایم تا لباس‌های طراحی شده در حوزه عفاف و حجاب و لباس‌های عاشورایی را وارد عرصه تولید کنیم.

شفاپور تصریح کرد: یکی از مواردی که در فراخوان‌ها منتشر شد طراحی پوشش بانوان شاغل در ادارات بود. طراحی لباسی پوشیده، مناسب و راحت برای بانوان شاغل با در نظر گرفتن نیازهای بانوان محجبه یکی از نیازهای جامعه ماست که طراحان به آن توجه کردند و چنین لباسی طراحی شد که قرار است فردا رونمایی شود. البته این لباس یک نمونه از طرح‌های موجود است و امیدواریم باب فعالیت و طراحی در این زمینه فعال شود و سایر هنرمندان را نیز به فعالیت در این عرصه تشویق کنیم.

طراحی کالکشن لباس عاشورایی

وی در خصوص طرحی که در حوزه لباس عاشورایی به عنوان لباس منتخب برگزیده و رونمایی می‌شود نیز گفت: کالکشنی شامل لباس بانوان، آقایان و کودکان به نمایشگاه لباس عاشورایی عرضه شده که حتی در طراحی دکمه لباس نیز از المان‌های فرهنگ عاشورایی اقتباس شده و نشان‌دهنده عمق توجه طراحان ماست.

شفاپور در پاسخ به اینکه آیا شیوع کرونا بر تعداد آثار ارسالی از سوی طراحان نیز تأثیرگذار بوده است؟ بیان کرد: تا حدودی بله، البته چون ما انتظار داشتیم امسال بیشتر از سال گذشته آثاری را دریافت کنیم اما اینگونه نشد. احساس می‌کنیم تعداد آثار کم است، اما از نظر کیفیت آثار جشنواره لباس عاشورایی امسال بهتر بود، چراکه کالکشن‌سازی رخ داد و رنگ وارد طرح‌ها و پارچه‌سازی شد که نشان‌دهنده حرکت به سوی تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر شدن طراحی‌هاست.

وی درباره اینکه با توجه به تداوم شیوع کرونا سرنوشت جشنواره‌هایی مانند جشنواره مد و لباس فجر چه خواهد شد؟ گفت: تمام جشنواره‌های کشور به ویژه جشنواره‌های وزارت ارشاد تحت تأثیر این مسئله قرار دارند. جشنواره‌‌های فجر مختلفی در حال انتشار فراخوان هستند، اما جشنواره مد و لباس با توجه به آثار ارسالی و نحوه دریافت و داوری آثار که تماس مستقیم با لباس دارد، دارای شرایط خاصی است و با سایر جشنواره‌های هنری فجر تفاوت دارد. جلسات متعددی را در خصوص نحوه برگزاری و دریافت آثار برگزار کردیم و با توجه به شرایط امسال، آموزش را محور برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و یک استان را به عنوان محور طراحی‌ها قرار خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha