گرامیداشت هفته دفاع مقدس در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3924716
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی برخی رسانه‌ها با انتشار گزارش، گفت‌وگو و اخباری از دفاع مقدس بیش از هر مطلب دیگری به گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس پرداخته‌اند.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، اولین روز مهرماه و دومین روز از هفته دفاع مقدس با گرامی‌داشت این هفته در صفحات معارفی رسانه‌ها همراه بوده است.

در این روز خبرگزاری فارس به معرفی یک قاری و حافظ قرآن کریم که خلبان دوران دفاع مقدس بوده، پرداخته و خبرگزاری تسنیم نیز از ابتلای یکی از مفسران قرآن کریم به ویروس کرونا خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا از برگزاری همایش ملی اربعین پژوهی در دانشگاه پیام نور خبر داده و ایرنا نیز گفت‌وگویی با یکی از اساتید دانشگاه «نورث‌ایسترن ایلینوی» آمریکا در مورد حضور و نقش زنان در دفاع مقدس انجام داده است.

خبرگزاری کتاب در گزارشی به نقد و بررسی کتاب «موسی» پرداخته است و میزان نیز بیانیه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت کشور در خصوص مراسم اربعین را منتشر کرده است. در ادامه نگاهی کوتاه به اخبار منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و معارف دینی و در اولین روز از هفته دفاع مقدس، بخش زیادی از خبرها را به این مناسبت اختصاص داده است. در یکی از موارد و در گزارشی مفصل به معرفی خلبانی که قاری، حافظ و معلم قرآن بوده، پرداخته است. در بخشی از این گزارش که با تیتر «خلبانی که پشت بی‌سیم جنگنده قرآن می‌خواند/ من آمریکا نمی‌آیم!» می‌خوانیم: «شهید خسرو عبدالکریمی مدرس قرآن بود و زمان جنگ هم جلسه قرآن برگزار می‌کرد. او کلاس‌های قرآن را برای رده‌های سنی مختلف کودکان نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌کرد و وقت فراغتش را برای قرآن می‌گذاشت. این شهید رفتاری با بچه‌ها داشت که عاشق وی بودند؛ زیرا در جلساتش با بچه‌ها با روی گشاده صحبت می‌کرد و داستان‌هایی را برای بچه‌ها می‌گفت و هدایایی را با پول خود تهیه می‌کرد و به بچه‌ها می‌داد تا آنها را جذب کند. او همچنین یک ساعت در هفته را برای خلبان‌های پایگاه، جلسه قرآن برگزار می‌کرد».

از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری می‌توان به «سازمان حج و زیارت اولویت‌های حج را تغییر داد/ یک روز فرصت مجدد برای تکمیل هزینه حج ۱۴۰۰»، «توضیحات «ایرج نوبهار» درباره سال و محل تولد استاد شهریار +فیلم»،‌ «بنی‌فاطمه و مطیعی امشب در امامزاده قاضی‌الصابر می‌خوانند»، «برنامه عزاداری ۴ مداح سرشناس در شهادت ریحانةالحسین» و ... اشاره کرد.

«اعزام به جبهه از حرم امام رضا‌(ع)+فیلم کمتر دیده شده»، ««شهر هزارموشک» به روایت شاعر دزفولی/ ترفند مردم برای گیرانداختن دشمن در شهر»، «گفت‌وگو با شاعر و مداح شعر حماسی»، «می‌رود این لشکر از مازندران» + فیلم»، «تجلیل از چهل خانواده شهید جاوید‌الاثر در ویژه برنامه چهل چراغ»، «گزارش آماری فارس از قله‌ها و دره‌های نشر کتاب دفاع مقدس طی سال‌های ۶۸ تا ۹۹ +جدول و نمودار»، «سفره حضرت رقیه(س) وسط دو میدان بزرگ تهران»، «هفته نفسگیر هجوم| مردم ایران، روز دوم جنگ شیرینی دادند!»، «ترتیل صفحه ۴۹۰ قرآن کریم+فیلم و متن آیات» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز سه‌شنبه اول مهرماه است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از ابتلای حجت‌الاسلام «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی به کرونا و بستری شدن وی در بیمارستان بقیةالله تهران خبر داده و در مطلب دیگری نماهنگ «گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم» را به مناسبت برگزار نشدن پیاده‌روی اربعین امسال، بارگذاری کرده است.

این خبرگزاری در مطلب دیگری که با تیتر «شیوه تقابل امام باقر(ع) با منکران شرط عصمت برای حاکم مسلمین» منتشر شده است، به بررسی وضعیت مکاتب گوناگون فقهی در زمان امام باقر(ع) پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «عصر امام باقر علیه‌السلام از نظر پیدایش و رشد مکتب‌های گوناگون فقهی و کلامی عصری حساس بود و از نظر تضارب افکار و اندیشه‌ها، حوزۀ وسیعی در جهان اسلام پدید آمده بود. در این دوران امواج فکری مختلفی در جامعه اسلامی حضور داشتند. این جریان‌ها عمدتاً با دست‌های پنهانی، به صورت کاملاً هوشمندانه و با نیّت دوری جامعه از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و حتی تقابل با آن بزرگواران شکل گرفت؛ دست‌های پنهانی که شاید هیچ‌گاه ماهیتشان هویدا نشود».

«با کاروان حسینی تا اربعین| یزید در پی انتقام از زینب(س)» و «سیدامیر حسینی در میان روضه یادی از شهید صدرزاده می‌کند + فیلم» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری در اولین روز مهرماه است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران صفحه دین و اندیشه را با انتشار خبر برگزاری اولین همایش ملی اربعین‌پژوهی در دانشگاه پیام نور به روزرسانی کرده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، همایش اربعین پژوهشی با هدف ترویج میراث معنوی اربعین و فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود. همچنین از تعداد ۹۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش، ۶۰ مقاله پذیرفته شده که به صورت مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.

مطلب دیگر این خبرگزاری به گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب ارزانی»، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگ و هنری مساجد کشور اختصاص یافته است. ارزانی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «مساجد همواره عامل انسجام وحدت و مقاومت ملت ایران هستند. ممکن است برخی تصور کنند که عبادت با جهاد همخوانی ندارد و دچار نوعی انفعال باشند، اما ما الگوهایی مانند شهدا و بسیاری از فرماندهان داریم که مسجد را پایگاه محوری و اصلی فعالیت‌های خود قرار داده بودند، چون می‌دانستند این مساجد هستند که مکانی برای ارتقاء سطح معنویت، اخلاق، شجاعت و جسارت هستند. بنابراین امروز نیز مساجد کارکردی مشابه دوران دفاع مقدس دارند که به فراخور حال جوانان نسل جدید می‌تواند بر روی آنها اثرگذار باشد».

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز با انتشار دو مطلب خبری صفحه قرآن و معارف را به روزرسانی کرده است. از جمله این خبرها اعلام ابتلای حجت‌الاسلام علوی تهرانی به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان است.

خبرنگار ایرنا همچنین گفت‌وگویی با «محمد فرزانه»، استاد تاریخ ایران دانشگاه «نورث‌ایسترن ایلینوی» در مورد حضور و نقش زنان در دفاع مقدس انجام داده است. این استاد دانشگاه در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایرنا به تازه‌ترین کتابش با مضمون حضور زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس اشاره کرده و گفته است: «دوست داشتم بیشتر به نقش‌هایی بپردازم که کمتر درباره‌اش صحبت شده است، چون در محافل علمی خارج از ایران، برای همه جالب است که زن ایرانی با همه محدودیت‌ها در جنگ، جنسیت را کنار گذاشته و به جنگ دشمن رفت و این ستودنی است».

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نشست وبیناری بزرگداشت شیعه‌شناس ایتالیایی خبر داده و در ادامه به انتشار دو کتاب از «سید حسین نصر» و کتابی از «داوری اردکانی» اشاره کرده است.

این خبرگزاری در مطلب دیگری به معرفی و بررسی کتاب «موسی» نوشته «گرهارت فون‌راد» پرداخته است. در این مطلب می‌خوانیم: «این کتاب اگر چه عنوان موسی را بر خود دارد، به تمامی به حیات موسی نمی‌پردازد، بلکه آن را جزئی از سنت و تاریخ دین قوم اسرائیل می‌داند. کتاب از پنج فصل با عناوین؛ «موسای انسان»، «دعوت از موسی»، «فرامین اول و دوم»، «اراده الهی متجلی در شریعت»، «از وعده تا تحقق وعده» و دو مقدمه نویسنده و مترجمان، یک یادداشت ویراستار انگلیسی و یک پیشگفتار نویسنده تشکیل شده است».

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان بیانیه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت کشور در خصوص مراسم اربعین را منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «‌شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت کشور ضمن عرض تواضع نسبت به این ملت حماسه‌ساز و عاشق اهل‌البیت‌(ع)، در آستانه همایش بزرگ اربعین به سخنان داهیانه رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی لبیک گفته و بر موارد زیر تأکید می‌کند: همچون گذشته همه هیئات کشور با پاسداشت حماسه مدافعان سلامت و کادر معزز پزشکی تمامی تلاش خود را برای رعایت مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا معطوف می‌دارند. با توجه به شرایط موجود، مراسم با شکوه اربعین در داخل کشور و با رعایت همه دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا به شکل منظم و هماهنگ برگزار می‌شود».

«حکم استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس» و «اولین جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئات مذهبی کشور برگزار شد» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تا زمان تهیه این گزارش تنها با انتشار حدیثی از حضرت علی(ع) که در مورد چگونگی دستیابی به توفیق الهی است،‌ به‌روزرسانی شده است.

خبرگزاری مهر نیز تا زمان تنظیم این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی قرار نداده است.

انتهای پیام
captcha