دفاع مقدس و برگی از زندگی مردان و زنان بی‌ادعا / کرونا همچنان رکورد می‌زند
کد خبر: 3925081
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
بر خط جامعه؛

دفاع مقدس و برگی از زندگی مردان و زنان بی‌ادعا / کرونا همچنان رکورد می‌زند

خبرهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت حول محور موضوعات و محورهایی ازجمله هفته دفاع مقدس و گفت‌وگوهای خواندنی در خصوص زنان و مردان بی ادعای آن دوران، شهادت حضرت رقیه، تاکیداتی درباره مراسم اربعین، آغاز ماه مهر و رکورد جدید دیگری از مبتلایان به کرونا بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت مصادف با آغاز ماه مهر و همزمانی آن با آغاز ماه صفر و هفته دفاع مقدس بود. حدود چهل سال پیش و در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیرو‌های نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

علیرغم کارشکنی‌های رییس جمهور وقت بنی‌صدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیرو‌های جوان و شهادت‌طلب به جبهه‌ها شتافتند و حماسه‌ای مقدس شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بی‌سابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاورد‌های بی‌نهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین، ستون‌های نظام اسلامی را تا مدت‌ها مستحکم کرد.

بر همین اساس خبر‌های اجتماعی این هفته بیشتر حول محور موضوعات و محور‌هایی ازجمله شهادت حضرت رقیه، هفته دفاع مقدس با بررسی زندگی مردان و زنان بی ادعا و همچنین مصاحبه‌هایی درباره این موضوع، تاکیداتی درباره مراسم اربعین، آغاز ماه مهر و رکورد جدید دیگری از مبتلایان به کرونا و همچنین رویداد‌های مجازی و اجتماعی دیگر همراه بود.
 

پرچم مزار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تعویض شد

در این هفته آیین تعویض پرچم مزار مطهر شهیدان مصادف با آغاز چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران با حضور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران و مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در این مراسم با اشاره به اهمیت گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس گفت: در آغاز هفته دفاع مقدس و چهل سالگی جهاد و از خود گذشتگی شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در حالی‌که مادران گرانقدر شهدا به علت شرایط کرونا نتوانسته‌اند بر مزار عزیزانشان حضور پیدا کنند، حدود ۵۰۰ نیروی خدمات شهری و فضای سبز سازمان بهشت زهرا(س) با هماهنگی و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران در یک اقدام هماهنگ و باشکوه، اقدام به تعویض پرچم مزار شهیدان بهشت زهرا(س) کردند.
 

هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، روز شنبه این هفته که مصادف بود با ۲۹ شهریورماه، پس از برگزاری جلسه ستاد مرکزی اربعین با مسئولان بخش‌های مختلف این ستاد، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه دولت عراق رسماً اعلام کرده است که امکان پذیرایی از زائران خارجی اربعین حسینی را ندارد، گفت: پیگیری‌های ما تا شب گذشته حاکی از آن است که حضور نداشتن زائران خارجی در اربعین امسال موضع رسمی دولت عراق است. هم ستاد مرکزی اربعین و هم وزارت امور خارجه پیگیر مسئله اربعین هستند. اگر امکان حضور تعدادی از زائران فراهم شود، این مسئله را اعلام خواهیم کرد، اما تاکنون حضور نداشتن زائران خارجی موضع رسمی دولت عراق است؛ لذا افرادی که به مرز‌ها می‌ر‌وند هم برای خودشان مشکل ایجاد می‌کنند و هم نیرو‌های انتظامی و امنیتی مجبور به برخورد با آن‌ها می‌شوند.


چهره سال فضای مجازی کشور انتخاب می‌شود

همچنین در این هفته نشست خبری مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج و دومین گردهمایی سراسری فعالان فضای مجازی با حضور مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج و مهدی جعفری، مسئول مرکز تولید نشر دیجیتال انقلاب اسلامی و دبیر اجرایی این همایش، روز یک‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، در مجتمع ولیعصر (عج) سازمان بسیج برگزار شد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در این نشست ضمن اشاره به برگزاری مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج و دومین گردهمایی سراسری فعالان فضای مجازی، گفت: متأسفانه اراده‌ای درخور برای تحقق استقلال سایبری و امنیت سیاسی، اجتماعی و روانی مردم در این حوزه وجود ندارد.
 

جوانان امروز هم می‌جنگند؛ در جبهه‌ای متفاوت / الگوی رفاقت در میدان نبرد

سرویس اجتماعی در این هفته به‌مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس پای صحبت‌های سیدهادی معتمدی، روانپزشک مطرح کشورمان نشست. او در این گفت‌وگوی بسیار خواندنی بر این باور است که اگر خدای ناکرده کشور دوباره درگیر جنگ شود، جوانان امروز علی‌رغم همه مشکلاتی که گریبان جامعه را گرفته، با اراده‌ای پولادین به مقابله با دشمن می‌پردازند.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/31/1839381_173.jpg

این روانپزشک و رزمنده هشت سال دفاع مقدس، الگوی روانشناختی از سیره اباعبدالله (ع) را رفاقت می‌داند و معتقد است که شجاعت و گذشت و ایثار و مردانگی نیز در آن وجود دارد و امام حسین (ع) را به عنوان رفیقی می‌شناسد که الگو گرفتن از ایشان در میان رزمنده‌ها به وضوح مشهود بود.

مشروح گفت‌وگوی ما با سیدهادی معتمدی، روانپزشک، متخصص اعصاب و روان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، آسیب‌شناس اجتماعی و رزمنده هشت سال دفاع مقدس، را می‌توانید در بخش جامعه ایکنا بخوانید.
 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد امر به معروف و قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی

در هفته‌ای که گذشت طی مراسمی که عصر یکشنبه، ۳۰ شهریورماه، در ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و با حضور حجت‌الاسلام جلیلی محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان طرفین به امضا رسید.

 

خروج ۹۷ هزار خانوار از پوشش حمایتی کمیته امداد / کمک ۳۵۰ میلیاردی مردم به رزمایش مواسات

در این هفته نشست خبری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با موضوع ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول سال جاری این معاونت، روز دوشنبه، ۳۱ شهریورماه، با حضور حسین خدرویسی در محل دفتر مرکزی کمیته امداد برگزار شد.
 
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این نشست با تأکید بر اینکه ۳۹۴ هزار خانوار از خدمات تک‌خدمتی و چندخدمتی استفاده می‌کنند، گفت: در شش ماه گذشته ۹۷ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند و به همین نسبت افراد جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/31/1840524_475.jpg

همایش سه‌ساله‌های حسینی در تهران برگزار شد

در این هفته و همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت حضرت رقیه(س)، همایش سه ساله‌های حسینی به همت هیئت رزمندگان اسلام در حرم امام خمینی (ره) و میدان امام حسین(ع) برگزار شد. همایش سه‌ساله‌های حسینی سه‌شنبه یکم مهرماه با حضور مادران و کودکان آن‌ها از ساعت ۱۷ و همراه با برنامه‌های متنوع کودکانه، همزمان در سراسر کشور نیز به صورت سراسری با حضور مادران و کودکان برگزار شد.
 

تحقق جهش تولید در حوزه پوشاک

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره لباس عاشورایی و اولین رویداد ملی طراحی لباس عفاف و حجاب عصر روز، دوشنبه، ۳۱ شهریورماه، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، طی سخنانی با اشاره به رونمایی از لباس عفاف و حجاب مشاغل ویژه بانوان و مجموعه لباس عاشورایی، گفت: در طراحی و تولید لباس عفاف و حجاب ویژه بانوان شاغل از پارچه، نخ و طراحی تمام‌ایرانی استفاده شده که تلاشی در تحقق شعار جهش تولید است.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از طراحی و تولید لباس‌های کاملاً ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: در حال تحقق جهش تولید در عرصه پوشاک هستیم.
 

تأثیر روضه‌های خانگی بر رفع خلأ‌های معنوی و عاطفی

در ادامه مصاحبه‌های سوژه‌ای ایکنا پیرامون ماه محرم، سرویس اجتماعی به سراغ محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی، رفت که وی در این گفتگو درباره محدود شدن برخی از فعالیت‌های هیئات مذهبی به دلیل شیوع کرونا و بررسی خلأ عاطفی و روانی ایجادشده، گفت: همه انسان‌ها در طول زندگی خود دچار دردها، رنج‌ها و مشکلاتی می‌شوند که روح، روان و درون آن‌ها را متأثر می‌کند. غم و اندوه و گاهی دست از کار کشیدن و وادادگی در عرصه زندگی، نتیجه این درد‌ها و رنج‌هاست که این روز‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا، افزایش پیدا کرده و می‌تواند انسان را از حرکت در مسیر رشد و کمال بازدارد. در این میان برگزاری مراسم مذهبی از جمله عزاداری برای امام حسین (ع)، که به عنوان یکی از مهم‌ترین مناسک مذهبی شناخته می‌شود، باعث ایجاد آرامش و تسکین درونی افراد می‌شود.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/31/1839695_472.jpg
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی، در این گفتگو با بیان اینکه پالایش روح می‌تواند آرامش روانی بیشتری را برای عزاداران ایجاد کند و افراد چه در محیط اجتماع و چه در محیط خانه عزاداری کنند، از تحول روحی و معنوی آنان کاسته نمی‌شود، گفت: برگزاری روضه‌های خانگی می‌تواند خلأ‌های ایجاد شده را به راحتی پر کند و از لحاظ روحی و معنوی نیاز مخاطب را برطرف کند.
 

زنگ گرامیداشت دفاع مقدس در مدارس نواخته شد

مراسم نکوداشت هفته دفاع مقدس، صبح روز سه‌شنبه، یکم مهرماه نیز، همزمان در مدارس سراسر کشور برگزار شد. در تهران نیز دبیرستان ماندگار البرز میزبان برگزاری این مراسم با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه مهربانی‌ها و ایثارگری‌ها در روحیه جوانان دوران جنگ مشهود بود، اظهار کرد: گرامیداشت هفته دفاع مقدس یادآور دلاورمردی‌ها، ایستادگی‌ها، صبر، توکل و روحیه معنوی و ایستادگی و مقاومت ملت در مقابل استکبار است. دفاع مقدس تمام معادلات بین‌المللی را در شرق و غرب به هم ریخت و زمینه استمرار و استقرار کامل نظام جمهوری اسلامی ایران را همراه با اقتدار در همه زمینه‌ها فراهم کرد.

 

جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئات مذهبی برگزار شد

در این هفته اولین جلسه شورای هماهنگی شبکه‌های هیئات مذهبی کشور با هدف انسجام شبکه هیئات کشور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات، سردار علی‌اکبر مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام کشور، سیدعلی قریشی، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی - هنری قدیم الاحسان، یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور، نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئات مذهبی کشور، مجتبی مختاری، مدیر مؤسسه جوانان رضوی، علی جانباز، معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 

بزرگترین سفره نذری حضرت رقیه(س) در پایتخت گسترده شد

بزرگ‌ترین سفره حضرت رقیه(س) با حضور جمع کثیری از مردم پایتخت به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری مجمع جهانی خادمان حضرت رقیه بنت الحسین(ع) با حضور گسترده مردم شهر تهران و دختران ۳ تا ۱۰ سال، عصر روز سه‌شنبه مصادف با ۴ صفر ۱۴۴۱ در میدان آیینی امام حسین(ع) گسترده شد.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/1/1841985_540.jpg
 
اجرای این مراسم از سال ۹۲ از شهر مقدس قم آغاز و در سال‌های بعد نیز در ۳۰ نقطه از شهر‌ها و کشور‌های دیگر برگزار شده است. امسال نیز این ویژه‌برنامه با گستراندن سفره‌ای به طول ۷ هزار متر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 

دفاع مقدس؛ الگوی مدیریتی مطلوب برای امروز

دفتر خاطرات جنگ را که ورق می‌زنیم، هر کسی حرفی برای گفتن دارد و تقریباً همگی از جوش‌وخروش و همدلی مردم در دوران جنگ می‌گویند و انتخاب از میان خاطرات و بازگو کردن برای آن‌ها سخت است. عماد افروغ، جامعه‌شناس امروز و استاد دانشگاه که متولد ۱۳۳۶ است و روزگاری نه‌چندان دور و در اوج جوانی به عنوان رزمنده در جبهه‌های جنگ حضور داشته و معتقد است: آن زمان جنگ بود، در تحریم بودیم و مشکلات اقتصادی کم نبود، اما مردم حس عدالت اقتصادی و رضایت بیشتری در مقایسه با امروز داشتند و وضعیت اقتصادی به سامان‌تر بود. به همین دلیل وقتی گفته می‌شود جنگ می‌تواند الگوی مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خوبی در شرایط امروز باشد، حرف گزافی نیست.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/2/1842178_303.jpg
 
او از سن ۲۴ سالگی در عملیات‌های متعددی از جمله بیت‌المقدس و خیبر حضور پیدا کرده و در همان سال‌ها مسئولیت‌های جنگی نیز به او واگذار می‌شده، از جمله آنکه مسئول ستاد تبلیغات جنگ استان فارس بوده و یا اینکه در دانشگاه شیراز مسئولیت کمیته علوم انسانی و جنگ در ذیل معاونت جنگ این دانشگاه را بر عهده داشته است. مشروح گفت‌وگوی ایکنا با عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه را می‌توانید در صفحه جامعه بخوانید.
 

آغاز طرح زیارت نیابتی اربعین

طی سال‌های گذشته بسیاری از مردم مشتاقی که به زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) نائل می‌شدند، نه تنها از سوی خود بلکه از سوی مشتاقانی که نتوانسته بودند به این سفر مشرف شوند، زیارت اربعین را به جا می‌آوردند. طرحی نیز با عنوان نائب‌الشهید اجرا می‌شد که طی آن زائران اربعین به نیابت از یکی از شهدای دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم زیارت نیابتی به جا می‌آوردند.

اما متأسفانه امسال امکان حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین فراهم نیست، بر همین اساس ستاد بازسازی عتبات عالیات به راه‌اندازی طرحی به عنوان «طرح زیارت و روضه نیابتی» اقدام کرده است. در این طرح علاقه‌مندانی که می‌خواهند از سوی آن‌ها زیارت اربعین انجام و یا روضه در حرم امام حسین(ع) خوانده شود، می‌توانند با ثبت نام در این طرح برای زیارت و یا روضه خود نائب بگیرند.

علاقه‌مندان و مشتاقان برای بهره‌مندی از فیض زیارت می‌توانند جهت ثبت نام با ارسال نام و نام خانوادگی، شماره همراه و نیت مورد نظر از یکی از روش‌های؛ ارسال نام و نام خانوادگی، شماره همراه و نیت مورد نظر در اینستاگرام و توییتر به نشانی: atabat_org، پیامک به شماره: ۰۹۳۹۸۲۳۹۶۳۸، رایانامه: ziarat@atabat.org و یا با مراجعه به ستاد‌های بازسازی عتبات عالیات سراسری کشور و ارتباط با برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی پشتیبان طرح، برای خود نائب زیارت بگیرند.
 

روزشمار هفته سلامت روان اعلام شد

هفته سلامت روان از ۱۸ الی ۲۴ مهرماه برگزار می‌شود و امسال شعار آن از سوی سازمان جهانی بهداشت برای این روز «سلامت روان برای همه: سرمایه‌گذاری بیشتر ـ دسترسی بیشتر برای همه، همه جا» نام‌گذاری شده است.

در این راستا برای جمعه ۱۸ مهر، عنوان «نقش زیرساخت‌های سلامت روان در شرایط بحران (همه‌گیری کووید ۱۹)»؛ شنبه ۱۹ مهر، عنوان «متخصصین متعهد، مدافعین سلامت» و یکشنبه ۲۰ مهر عنوان «سیاستگزاران آگاه، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان» انتخاب شده است.

همچنین دوشنبه ۲۱ مهر، «نقش نظام مراقبت‌های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان»؛ سه شنبه ۲۲ مهرماه «مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، در ارتقای سلامت روان جامعه»، چهارشنبه ۲۳ مهرماه نیز «نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ‌زدایی» و پنجشنبه ۲۴ مهرماه «بیمه مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان» نام‌گذاری شده است.

 

تعداد مبتلایان روزانه کرونا در ایران رکورد زد

در این هفته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی سه هزار و ۷۱۲ مورد ابتلای جدید به کرونا در کشور تنها در یک روز خبر داد که باعث شد عنوان بیشترین مبتلایان در طول ماه‌های اخیر را به خودش اختصاص دهد.
 
کادر درمان نیازمند همراهی و همکاری استسعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح روز اول مهرماه در پنجمین آیین طرح پویش «ره سلامت» و افتتاح ۲۳ مرکز بهداشتی و درمانی استان لرستان، کرمانشاه و خوزستان با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در روز‌های اول جنگ و حمله ناجوانمردانه بعثی‌ها به ایران در کنار مردم خوزستان بودم. از تلخ‌ترین خاطرات من این است که آوارگان آبادان و خرمشهر از کودک تا سالمند به بیماری تب‌دار تیفوئید مبتلا بودند.
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/1/1841304_643.jpg
 
وزیر بهداشت با اشاره به شعله‌ور شدن دوباره آتش بیماری کرونا، گفت: همکاران من در نظام سلامت نیازمند همراهی و همکاری همگانی هستند.
انتهای پیام
captcha