فصلنامه پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده در پله 20
کد خبر: 3925465
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲

فصلنامه پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده در پله 20

بیستمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده، به صاحب‌امتیازی جامعةالمصطفی العالمیه با چهار مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده، مقالاتی با عناوین «مرزهای درونی خانواده از نگاه روان‌شناسی و قرآن کریم»، «تأثیر اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وری زنان»، «رابطه سبک‌های دلبستگی، تعهد مذهبی و سازگاری زناشویی با عملکرد خانواده دانشجویان متأهل» و «شناسایی عوامل ثبات زناشویی در جامعه ایرانی ـ اسلامی: رویکرد فراترکیب» منتشر شده است.

مرزهای درونی خانواده از نگاه روان‌شناسی و قرآن کریم

در چکیده مقاله «مرزهای درونی خانواده از نگاه روان‌شناسی و قرآن کریم» می‌خوانیم: مرزهای درونی خانواده از موضوعات مهم روان‌شناسی است که ناظر به تعاملات اعضای خانواده با یکدیگر است و برای نخستین بار در رویکرد ساخت‌نگر ارائه شد. پژوهش حاضر، با هدف تبیین مرزهای درونی خانواده بر اساس قرآن کریم انجام شد. برای دست‌یابی به این  هدف، 83 آیه و 70 روایت تفسیری درباره مرزهای درونی خانواده به‌روش اجتهاد دینی تجزیه و تحلیل شد که نشان‌­دهنده پنج یافته مهم در این موضوع است: نخست اینکه مرزهای درونی خانواده در آیات قرآن کریم به‌روشنی تبیین شده است و این الگو، قالب پیشنهادی رویکرد ساخت‌نگر را پوشش می‌دهد و از نظر کیفیت و کمیت، زیرمنظومه‌ها و مرزهای آن جامعیت بیشتری دارد؛ دوم اینکه تمام قوانین اخلاق بین‌­فردی و حدود شرعی (واجب، حرام، مستحب و مکروه) ناظر به تعاملات درونی اعضا و زیرمنظومه‌های سه‌­گانه‌ خانواده‌، مرزهای انعطاف‌ناپذیر و انعطاف‌پذیر درونی خانواده نامیده می‌شوند؛ سوم اینکه، تعهد خاص زناشویی، حدود تعاملات جنسی زوجین، حدود انتظارات دوسویه‌ زوجینی، فضای روانی- فیزیکی اختصاصی، رازداری زناشویی و انعطاف در برابر یکدیگر، عمده‌ترین مرزهای زیرمنظومه‌ زوجینی است؛ چهارم اینکه، ممنوعیت ورود فرزندان به فضای روانی- فیزیکی والدین، مجزا بودن بستر والدین و فرزندان، پرهیز والدین و فرزندان از نگاه به اندام‌های خصوصی یکدیگر، ممنوعیت سلب مسئولیت نسبت به فرزندان، ممنوعیت ایذاء فرزندان و والدین نسبت به یکدیگر از مرزهای زیرمنظومه والدینی است؛ پنجم اینکه، علاوه بر مرزهای اخلاقی و جنسیتی مردان و زنان، پایبندی به حدود فیزیکی مانند مجزا بودن بستر فرزندان و استیذان برای ورود به حریم دیگری، حفظ حریم روانی و ممنوعیت تجسس در کار یکدیگر، مهم‌ترین مرزهای زیرمنظومه برادران و خواهران است.

تأثیر اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وری زنان

نویسنده مقاله «تأثیر اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وری زنان» در طلیعه نوشتار خود آورده است: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه چندگانه بین اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی با بهره­‌وری اعضای هیئت علمی و کارکنان زن به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی زن و کارکنان زن دانشگاه قم بود که تعداد 120 نفر از ایشان به روش سرشماری برای گروه نمونه انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با سه پرسش‌نامه جمع‌آوری و داده‌ها به‌روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد اخلاق کاراسلامی و رفتار شهروندی سازمانی با بهره‌­وری رابطه آماری معنا­داری وجود دارد. همچنین در نتایج رگرسیون مشاهده شد  که اخلاق کاراسلامی و رفتار شهروندی سازمانی، بهره‌‌وری را در دانشگاه تبیین می‌‌کند. در تحلیل مسیر نیز نتایج نشان داد که اخلاق کاراسلامی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بهره‌‌وری و نیز رفتار شهروندی سازمانی به‌طور مستقیم بر بهره‌وری تأثیر دارد. براین‌اساس دانشگاه‌‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های صحیح در راستای اخلاق کاراسلامی و رفتار شهروندی سازمانی، سطح بهره‌‌وری را در دانشگاه ارتقا دهند.

شناسایی عوامل ثبات زناشویی در جامعه ایرانی- اسلامی: رویکرد فراترکیب

در چکیده مقاله «شناسایی عوامل ثبات زناشویی در جامعه ایرانی- اسلامی: رویکرد فراترکیب» می‌خوانیم: شناخت عوامل و پیش‌بین‌های ثبات خانواده، به‌ویژه ثبات رابطه همسری، ضرورتی است که می‌تواند حرکت به سمت خانواده پایدار را قوت بخشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ثبات زناشویی در جامعه ایرانی- اسلامی با روش فراترکیب انجام شد. به‌منظور گردآوری اطلاعات کلیه منابع پژوهشی که بین سال‌های 1389 تا 1398 انجام شده است، بررسی شد. از میان 7155 مقاله، 1442 پایان‌نامه و رساله و 11 کتاب شناسایی شده، تعداد 1160 مقاله، 581 پایان‌نامه و رساله و 3 کتاب به مرحله تجزیه و تحلیل وارد شد. نتایج نشان‌دهنده شناسایی 678 کد در گام اول بود. با توجه به این کدها، در گام دوم تحلیل 37 مفهوم شنایایی شد و از بین مفاهیم شناسایی شده، در گام نهایی 7 مقوله استخراج گردید که عبارتند از: مطابقت‌های فردی، ویژگی‌های مربوط به فرد، ویژگی‌های فردی مختص به جنسیت، ویژگی‌های خانواده اصلی، ویژگی‌های دوستان و خویشان، ویژگی‌های مشترک رابطه همسری و ویژگی‌های ارتباطی مختص به جنسیت.

انتهای پیام
captcha