جلب آرای اقلیت‌های نژادی آمریکا برای ترامپ بی‌اهمیت است
کد خبر: 3925929
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
استادیار دانشگاه بوستون آمریکا در گفت‌وگو با ایکنا:

جلب آرای اقلیت‌های نژادی آمریکا برای ترامپ بی‌اهمیت است

کارشناس مسائل سیاست داخلی آمریکا معتقد است: ترامپ فقط به حفظ پایگاه سیاسی خود، که بیشتر به جامعه سفیدپوست متکی است، اهمیت می‌دهد و البته هیچ اقدامی برای گسترش پایگاه و افزایش محبوبیت او در میان اقلیت‌های نژادی اعم از آفریقایی ـ‌ آمریکایی‌ها یا لاتین‌تبارها فایده‌ای ندارد.

جلب آرای اقلیت‌های نژادی آمریکا برای ترامپ بی‌اهمیت است

به گزارش ایکنا، با نزدیک شدن به تاریخ 3 نوامبر (13 آبان) و زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رقابت‌های انتخاباتی داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد که حتی شیوع کرونا و محدودیت‌های اجتماعی هم باعث نشده که تبلیغات نامزد‌های این انتخابات کاهش یابد.

به روال دوره‌های گذشته، دو نامزد اصلی این انتخابات (دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن از حزب دموکرات) در مناظره‌های انتخاباتی شرکت خواهند کرد. اولین دور مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سه‌شنبه شب (بامداد چهارشنبه، 9 مهرماه به وقت تهران) در محوطه کلینیک کلیولند دانشگاه کیس وسترن ایالت اوهایو برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد که موضوعات مختلفی در طول این مناظره و مناظره‌های بعدی بین دو نامزد مطرح شود، اما سیاست آمریکا در غرب آسیا و وضعیت اقلیت‌های نژادی و مسائل اقتصادی از جمله مسائل مهم در گفت‌وگوهای انتخاباتی خواهد بود.

توماس جِی والن (Thomas J. Whalen) کارشناس مسائل سیاست داخلی آمریکا معتقد است که مسائلی مانند وضعیت اقلیت‌ها در آمریکا برای دونالد ترامپ اهمیت ندارد و از سوی دیگر او محبوبیت چندانی در بین اقلیت‌های نژادی این کشور (سیاهان و لاتین‌تبارها) ندارد و تمرکز اصلی خود را روی جلب آرای سفیدپوستان گذاشته است.

توماس جی والن در حال حاضر استادیار دانشگاه بوستون آمریکا در رشته مطالعات اجتماعی است و تاکنون مقالات و یادداشت‌های بسیاری را در مورد مسائل مرتبط با سیاست داخلی و خارجی آمریکا نوشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در مورد وضعیت دونالد ترامپ و جو بایدن قبل از اولین مناظره با اشاره به جنجال رأی‌گیری پستی و موضع مخالف ترامپ در مورد آن گفت: به نظر می‌رسد بایدن باید براساس بیشتر نظرسنجی‌های ملی یک پیروزی راحت را ثبت کند. مشکل این است که آیا همه آرا شمارش می‌شود؟! ترامپ توهم خرابکاری در سیستم رأی‌گیری پستی ایالات متحده و توانایی حمل آرای پستی در آستانه انتخابات را در پیش گرفته و این واقعاً مشکل بزرگی است.

والن تصریح کرد: در قیاس با هواداران دونالد ترامپ، تعداد قابل توجهی از طرفداران جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، اظهار کردند که قصد دارند از طریق پست رأی دهند. فشار جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی که دارای جوامع بزرگ آفریقایی ـ‌ آمریکایی و لاتین هستند و تمایل دارند که به حزب دموکرات رأی دهند، در مورد اینکه «آیا انتخابات قانونی است و آیا بایدن به طور ناعادلانه از پیروزی محروم شود» بحث‌هایی را ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: فکر نمی‌کنم مناظره‌ها تفاوت زیادی ایجاد کند. با توجه به رأی‌دهندگان جناحی در آمریکا، اکثر مردم تصمیم خود را گرفته‌اند، در صورتی که در این مناظره‌ها نامزدها گاف ندهند، شک دارم که رأی‌دهندگان در روز انتخابات نظر خود را تغییر دهند.

استادیار دانشگاه بوستون نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را مهم دانست و گفت: نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی همیشه مهم است و امسال هم تفاوتی نمی‌کند. آنچه واقعاً به دموکرات‌ها در سال 2016 صدمه زد، این بود که سیاه‌پوستان به همان تعداد انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی ظاهر نشدند.

وی در مورد علت توجه کمتر ترامپ به اقلیت‌های نژادی و نقش آنها در جامعه آمریکا بیان کرد: ترامپ نژادپرست است و رنگین‌پوستان را کاملاً تحقیر می‌کند. پاسخ طولانی‌تر این است که ترامپ فقط به حفظ پایگاه سیاسی خود، که بیشتر  به جامعه سفیدپوست متکی است، اهمیت می‌دهد. هیچ اقدامی برای گسترش پایگاه و افزایش محبوبیت او در میان اقلیت‌های نژادی اعم از آفریقایی ـ‌ آمریکایی‌ها یا لاتین‌تبارها فایده‌ای ندارد. بنابراین، رئیس‌جمهور برای جلب آرای اقلیت‌های نژادی آمریکا تلاشی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا افزایش تنش بین تهران و واشنگتن را پس از پیروزی احتمالی ترامپ منتفی ندانست و تصریح کرد: در صورت انتخاب مجدد ترامپ، روابط (تهران ـ واشنگتن) احتمالاً بدتر خواهد شد. ترامپ در مورد اینکه می‌خواهد اقدامات اقتصادی، سیاسی و نظامی پرخاشگرانه‌تری در ایران و غرب آسیا انجام دهد، هیچ چیزی را پنهان نکرده است. تنش‌های حاصل می‌تواند جنگی را بین متحدان منطقه‌ای سرسخت آمریكا مانند عربستان سعودی و متحدان ایران مانند سوریه آغاز كند.

والن در پایان تصریح کرد: این درگیری احتمالی به نوبه خود می‌تواند ایالات متحده، روسیه و ترکیه را به خود جلب کند و بنابراین جنگ را از مرزهای عادی منطقه‌ای گسترش دهد. به عبارت دیگر‌، در حال صحبت درباره وضعیتی شبیه جنگ جهانی اول در «سارایوو» بوسنی در آگوست 1914 هستیم.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha