ترامپ ناکام و بایدن امیدوار در جلب رأی سیاه‌پوستان
کد خبر: 3925721
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ترامپ ناکام و بایدن امیدوار در جلب رأی سیاه‌پوستان

طبق نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی گالوپ، ترامپ 11 درصد از آرای سیاه‌پوستان آمریکایی را داراست. این وضعیت باعث شده که جو بایدن دموکرات امیدواری زیادی داشته باشد که به دلیل ارتباط با اوباما، که به مدت هشت سال به عنوان معاون رئیس‌جمهور به او خدمت کرده بود، موفقیت وی را در جلب آرای سیاهان تکرار کند.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که حدود یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات این انتخابات برای جلب آرای رأی‌دهندگان به خصوص اقلیت سیاه‌پوست این کشور از هیچ کوششی روی‌گردان نیستند. در این میان وضعیت بایدن برای جلب آرای سیاه‌پوستان آمریکایی بسیار بهتر از رقیب جمهوری‌خواه خود است.

به نظر می‌رسد که در انتخابات امسال جلب آرای اقلیت‌های آمریکایی از اولویت برای دونالد ترامپ و جو بایدن برخوردار است. وضعیت آرای دونالد ترامپ در بین اقلیت‌های نژادی و دینی آمریکا در پایین‌ترین میزان خود در بین نامزد‌های جمهوری‌خواه در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا  است و بعید به نظر می‌رسد که بتوان حمایت گسترده‌ اقلیت‌های نژادی را از ترامپ متصور شد.


بیشتر بخوانید:


شاید دلیل عمده کاهش محبوبیت ترامپ در بین اقلیت‌های آمریکایی را بتوان در اظهارات وی در رقابت‌های تبلیغاتی ریاست‌جمهوری دوره گذشته جست‌وجو کرد. نظراتی مانند ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، احداث دیوار مرزی بلند در مرز جنوبی این کشور با مکزیک و متجاوز جنسی خواندن لاتین‌تبارهای مهاجر به آمریکا باعث شد که ترامپ به شدت مورد انتقاد از سوی حامیان حقوق اقلیت‌ها قرار بگیرد.

با این همه بعد از اینکه ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید، سیاست‌های وی نشان داد که سخنرانی‌های وی تنها یک ژست تبلیغاتی نیست و یکی از اولین اقدامات رئیس‌جمهور جدید آمریکا ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور (از جمله ایران) به آمریکا بود که عمده جمعیت آنها مسلمان هستند.

ترامپ، ناکام‌ترین جمهوری‌خواه

در انتخابات امسال بیشترین عدم اطمینان پیرامون تأثیر احتمالی رأی سیاهان معطوف به مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری است. اگرچه دونالد ترامپ تلاش کرده تا با رأی‌دهندگان سیاه پوست ارتباط برقرار کند، اما سوابق تاریخی و داده‌های فعلی نشان می‌دهد که درصد رأی سیاه‌پوستان به ترامپ بسیار پایین‌تر از هم‌حزبی‌های او در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری است. آمار مرکز تحقیق افکار عمومی روپر (The Roper Center for Public Opinion) نشان می‌دهد به طور کلی و از سال 2000 به بعد، در حدود 91 درصد از رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، نامزد دموکرات‌ها را انتخاب کرده‌اند. در حالی که فقط 8 درصد از سیاهان آمریکایی نامزد جمهوری‌خواهان را برگزیده‌اند.

ترامپ ناکام و بایدن امیدوار در جلب رای سیاه‌پوستان

برای داشتن چشم‌انداز در مورد انتخابات ریاست‌جمهور امسال باید دید که وضعیت رأی‌دهندگان در انتخابات دوره قبل ریاست‌جمهوری آمریکا چگونه بود. براساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew) و داده‌های جدید دفتر سرشماری ایالات متحده، 137.5 میلیون آمریکایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 رأی دادند. میزان مشارکت رأی‌دهندگان در کل ـ به عنوان سهم شهروندان بالغ آمریكایی كه رأی داده‌اند ـ 61.4 درصد در سال 2016 بود.

موضوعی که در انتخابات دوره گذشته حائز اهمیت بود، کاهش رأی‌دهندگان سیاه‌پوست در مقابل افزایش میزان مشارکت سفیدها در انتخابات بود و میزان رأی‌دهندگان غیرسفیدپوست به همان میزان سال 2012 باقی ماند. میزان مشارکت رأی‌دهندگان سیاه‌پوست برای اولین بار در 20 سال گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 کاهش یافت و در سال 2016 پس از رسیدن به رکورد 66.6 درصد در سال 2012 به 59.6 درصد کاهش یافت.

میزان مشارکت رأی‌دهندگان لاتین‌تبار در سال 2016، 47.6 درصد و در سال 2012 این میزان 48 درصد بود که نشان از ثابت بودن میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت. با وجود انتظاراتی که در مورد افزایش رأی‌دهندگان لاتین در انتخابات به دلیل رشد جمعیت آنها، میزان مشارکت عمومی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ثابت باقی مانده است.

بایدن در آرزوی تکرار موفقیت رئیس سابق خود

در انتخابات امسال بیش از هر چیز وضعیت اقلیت‌‌های آمریکایی با توجه به سیاست‌های ترامپ در طول چهار سال گذشته از اهمیت بسیاری برای بایدن برخوردار شده است. نظرسنجی اخیر وال‌استریت ژورنال در ماه سپتامبر نشان داد که بایدن از 5 تا 90 درصد از ترامپ در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوستان پیش است.

داده‌های مؤسسه تحقیقاتی گالوپ از نظرسنجی های انجام شده از 30 جولای(9 مرداد) تا 12 آگوست(22 مرداد) و تا 30 سپتامبر(9 مهر) نشان می دهد که ترامپ 11 درصد از آرای سیاه‌پوستان آمریکایی را دارد و این درحالی است که  با عدم رضایت 87 درصد از این اقلیت نژادی روبه‌روست. در حالی که ترامپ در مسیر مبارزات انتخاباتی در سال 2016، قول داد که اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، در سال 2020، 95 درصد از آرای سیاه‌پوستان را به دست می‌آورد، اما در واقع بعید است که تغییر چشمگیری در ساختار اصلی آرای سیاهان آمریکا در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری در در  گروه‌های نژادی و قومی رخ دهد.

ترامپ ناکام و بایدن امیدوار در جلب رای سیاه‌پوستان

البته تخمین میزان مشارکت سیاهان بسته به نحوه محاسبه آن متفاوت است، اما همه منابع استفاده شده در گزارش گالوپ نشان می‌دهند که در انتخابات 2008 و 2012 که باراک اوباما دموکرات و رنگین‌پوست در آن حضور داشت، میزان مشارکت سیاهان نسبت به قبل یا بعد از آن به طور قابل توجهی بالاتر بوده است. برای مثال مشارکت سیاه‌پوستان در سال 2000، 57 درصد در سال 2008، 65 درصد و در سال 2012، 67 درصد بود و سپس در انتخابات 2016 که هیلاری کلینتون با ترامپ روبه‌رو شد، به 60 درصد کاهش یافت. این کاهش هفت درصدی میزان مشارکت در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست بین سال‌های 2012 و 2016 باعث ضربه به آرای کلینتون در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا و در نهایت از دست دادن آنها منجر به ریاست‌جمهوری ترامپ شد. امسال مشارکت دو ایالت با جمعیت سیاه‌پوستان ـ جورجیا که سیاه‌پوستان آمریکایی 32 درصد از جمعیت واجد شرایط رأی دادن هستند و کارولینای شمالی که  22 درصد از واجدین شرایط رأی دادن در آن سیاه‌پوست هستند ـ می‌تواند عاملی حیاتی در تعیین رئیس‌جمهور بعدی باشد.

این وضعیت باعث شده که جو بایدن دموکرات امیدواری زیادی داشته باشد که به دلیل ارتباط با اوباما که به مدت هشت سال به عنوان معاون رئیس‌جمهور به وی خدمت کرده بود، موفقیت وی را در جلب آرای سیاهان تکرار کند. بدون شک اوباما به تأیید و تبلیغ برای بایدن در این انتخابات ادامه خواهد داد تا شاید اشتیاق آمریکایی‌های سیاه را به رأی دادن به بایدن افزایش دهد.

با این همه، حقایق تفاوت بسیاری با آرزوهای نوشته شده روی کاغذ دارند. شواهد موجود نشان می‌دهد که بایدن، با وجود اینکه مورد توجه سیاه‌پوستان آمریکایی است، اما از احساسات فوق‌العاده مثبتی که اوباما هنگام تبلیغات انتخاباتی خود در رابطه با سیاهان داشت، محروم است. نمونه‌های جمع‌آوری شده گالوپ از اواخر جولای تا اواسط سپتامبر، بایدن را 75 درصد مطلوب و 20 درصد نامطلوب در میان سیاه‌پوستان آمریکایی نشان می‌دهد. در مقام مقایسه باید گفت که اوباما بیش از 90 درصد از حمایت سیاه‌پوستان را در آگوست، سپتامبر و اکتبر 2008 داشت. هیلاری کلینتون در سپتامبر 2016 و در زمان مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری با میانگین 71درصد در میان سیاه‌پوستان آمریکایی محبوبیت داشت. بنابراین، با وجود اینکه وجهه فعلی بایدن در میان سیاه‌پوستان آمریكا به كلینتون نزدیك است؛ اما بزرگترین چالش وی تلاش برای رسیدن به مقبولیت اوباما در بین رأی‌دهندگان سیاه‌پوست است. چالشی که بایدن برای رسیدن به آن، نیاز به تلاش بیشتری دارد.

وعده‌های ترامپ برای جلب آرای سیاهان

ترامپ هم برای جلب رأی اقلیت سیاه‌پوست آمریکا طرح‌هایی را در نظر دارد. ترامپ که چند ماه پیش با اعتراضات علیه رفتار پلیس با شهروندان سیاه‌پوست این کشور درگیر بود، حالا بیش از هر زمان دیگری به رأی سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی نیازمند است. در حالی که کمتر از 40 روز به انتخابات باقی مانده، ترامپ که می‌داند در زمینه جلب آرای سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها از رقیب دموکرات خود در ایالت‌های کلیدی عقب است، از برنامه‌های خود برای جلب آرای این افراد رونمایی کرده است.

طبق گزارش بیزنس اینسایدر(Business Insider)، او برای توسعه اقتصادی و وام به سیاه‌پوستان برنامه‌هایی دارد و 19 ژانویه را به عنوان تعطیلات فدرال تعیین خواهد کرد. این روز یادآور پایان برده‌داری در ایالات متحده است و به این دلیل نامگذاری شده که 19 ژوئن 1865 برده‌ها در گالوستون(Galveston) تگزاس آزاد شدند.

ترامپ که در جریان اعتراضات به مرگ جورج فلوید از محکومیت صریح این جنایت که به دست پلیس انجام شد، خودداری کرده بود؛ در سخنرانی خود در آتلانتا به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ملت برای مرگ بی‌معنی برونا تیلور، جورج فلوید و احمود آربری ناراحت است. قلب ما برای خانواده‌های آنها و همه خانواده‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند، می‌شکند... اما هرگز نمی‌توانیم به حکومت اوباش اجازه حکمرانی دهیم.»

ترامپ ناکام و بایدن امیدوار در جلب رای سیاه‌پوستان

ترامپ در میتینگ انتخاباتی اخیر خود در این شهر افزود: اگر برای چهار سال آینده به یک جمهوری‌خواه رأی دهید، ما سه میلیون شغل جدید برای جامعه سیاه ایجاد خواهیم کرد، 500 هزار شغل جدید متعلق به سیاه‌پوستان خواهیم داشت و دسترسی جوامع سیاه‌پوست به سرمایه را 500 میلیارد دلار افزایش خواهیم داد.

حال باید دید که این وعده‌ها در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست می‌تواند تأثیرگذار باشد و این اقلیت که از رفتار و عملکرد دولت ترامپ در رابطه با آنها به خصوص در جریان اعتراضات علیه نژادپرستی دل خوشی ندارند، به این وعده‌ها روی خوش نشان می‌دهند یا نه.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha