ندای همدلی با مظلوم‌ترین مردم جهان در همایش «شب یمن»
کد خبر: 3926307
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

ندای همدلی با مظلوم‌ترین مردم جهان در همایش «شب یمن»

همایش «شب یمن» با سخنرانی جمعی از کارشناسان داخلی و خارج از کشور برگزار شد و سخنرانان این همایش بر مظلومیت بی‌سابقه مردم یمن و لزوم توجه هرچه سریعتر به حل عادلانه بحران انسانی این کشور جنگ‌زده تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ همایش «شب یمن» شامگاه 8 مهرماه به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، از سوی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با همکاری بنیاد بین‌المللی اربعین، در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد.

این همایش از جمله برنامه‌های این کارگروه در ایام اربعین حسینی است که هرساله در تجلیل از مقاومت و رشادت بزرگ مردم یمن و حمایت از مظلومان، برگزار می‌شود.
 
در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیاحی، نماینده کمیته فرهنگی ستاد اربعین ضمن خوش‌آمد‌گویی اعلام کرد که این مراسم هرساله در کربلا و در نزدیکی ایام اربعین برگزار شده، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، تهران میزبان این مراسم است.


آمریکا و عربستان را بر مبنای یمن قضاوت کنید/ برای عدالت قیام خواهیم کرد

 


سپس «مسعود شجره»، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی از لندن به صورت اسکایپی سخنرانی کرد.
 
شجره گفت: در ابتدا مایلم از برگزار‌کنندگان این رویداد مهم تشکر کنم که به بررسی یکی از مهم‌ترین مسائل زمان ما می‌پردازد؛ جنایاتی که از سال 2015 در یمن اتفاق می‌افتد و تأثیراتی بر زندگی مردم یمن دارد.

می‌خواهم تأکید کنم که بدون شک بحران یمن بزرگترین بحرانی است که امروزه جامعه­‌ای در جهان با آن مواجه شده است. ما می‌دانیم که محافظه‌کارانه‌ترین تخمین این است که 24 میلیون انسان در یمن به کمک‌های غذایی، آب و نیازهای اولیه که برای زنده ماندن لازم است، محتاج هستند. این یعنی 80 درصد جمعیت این کشور نیازمند کمک هستند. تصور کنید که 80 درصد جمعیت که فقیرترین ملت در خاورمیانه هم هستند، با چنین شقاوت‌هایی و از جانب یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه خلیج فارس مواجه‌اند. عربستان خط مقدم این خشونت‌ها و قساوت‌ها است که با کمک و حمایت دیگران مانند امارات، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی انجام می‌شود. اکنون ما می‌دانیم و شواهد بسیاری وجود دارد که اسرائیل هم در این قضیه دخیل است. در واقع خلبانان اسرائیلی به بمباران می‌پردازند و از عملیات‌های نظامی حمایت می‌کنند، این خیلی ظالمانه و بیدادگرانه است.
 
وی افزود: شما دارید در مورد کم‌برخوردارترین و فقیرترین جامعه در منطقه صحبت می‌کنید. این مردم در حال حاضر، حتی نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند تا چه رسد که بخواهند با این تجهیزاتی که از همه جای عالم در کنار هم گرد آمده و پیچیده‌ترین سلاح‌ها علیه خود، مقابله کنند.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ادامه داد: نتیجه این است که 12 میلیون کودک یمنی از اساسی‌ترین نیازهای روزانه‌شان محروم شده‌اند. آنها دسترسی به مدرسه و بیمارستان ندارند. 50 درصد بیمارستان‌ها در کشور یمن، هیچ فعالیتی ندارند. دکترها و پرستارها حقوقی دریافت نمی‌کنند. از رسیدن غذا، دارو و نیازهای اولیه مردم ممانعت می‌شود و بالاتر از همه اینها، کرونا در حال گسترش است. عربستان سعودی و هم‌پیمانانش یعنی بریتانیا، امارات و اسرائیل مانع از ورود غذا و دارو به یمن می‌شوند و کرونا و بیماری‌های دیگر هم وجود دارند.
 
ندای همدلی با مظلوم‌ترین مردم جهان در همایش «شب یمن»

وی تأکید کرد: این واقعاً غیرقابل باور است که در جامعه امروز، اگر یک خودکار در جایی بیفتد، همه عالم از آن باخبر می‌شوند و همه شروع به داد و فریاد می‌کنند و می‌گویند چرا هیچ کس کاری نمی‌کند. چطور می‌شود که از 2015 تاکنون هیچ کس برای یمن کاری نکرده است؟ چرا هیچ کس برای این یورش بی‌رحمانه بر انسان‌های بی‌گناه معمولی، بازخواست نمی‌شود؟

شجره ادامه داد: هفده هزار و پانصد شهروند بی‌گناه کشته شده‌اند. این آمارهایی که من می‌دهم، محافظه‌کارانه‌ترین آمارهاست. آمارهایی هم وجود دارد که عددهای بسیار بزرگتری را نشان می‌دهد. اما این چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند. حداقل 17 هزار شهروند بی‌گناه کشته شده‌اند. بچه‌ها از رفتن به مدرسه منع شده‌اند؛ آنها از غذا محروم هستند و این وضعیت دائماً در حال تکرار است.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ادامه پرسید: فایده جوامع بین‌المللی چیست؟ همه این قهرمانان حقوق بشر، ایالات متحده که مجسمه آزادی دارد و مثلاً تلاش می‌کند تا دموکراسی را برای همه جهان به ارمغان بیاورد و سازمان ملل، چه فایده‌ای دارند؟ فایده دادگاه بین‌المللی چیست؟ فایده سازمان‌های بین‌المللی چیست اگر ناتوانند که از شهروندان عادی یمنی حمایت کنند؟ برای اینکه این لیست تکمیل شود، اخیراً شنیدیم که چند دانشجو در ایالات متحده به اتهام جمع‌آوری خمس برای تهیه غذا و دارو برای مردم مظلوم یمن دستگیر شده‌اند و به آن‌ها گفته شده است که این اقدام غیرقانونی است. فروش سلاح و دادن آن به دولت عربستان سعودی برای کشتن مردم غیرقانونی نیست، اما فرستادن دارو برای شهروندان بیگناه و غیرنظامی غیرقانونی است. این یک فاجعه است؛ دورویی است. مردم باید ایالات متحده را از روی رفتارش قضاوت کنند، نه از طریق رسانه‌ها و تبلیغات خودشان و نه بر اساس دروغ‌پراکنی و خبرهای جعلی.

شجره افزود: مردم باید آمریکا را بر مبنای یمن قضاوت کنند. مردم نباید اسلام عربستان را بر اساس آنچه که می‌گویند، بر اساس قرآن‌هایی که در جهان توزیع می‌کنند، قضاوت کنند، بلکه باید آنها را بر اساس آنچه که در یمن انجام می‌دهند، قضاوت کنند. یمن اکنون در واقع معیار قضاوت انسانیت در سرتاسر جهان است و معیار قضاوت بی‌رحمی‌هایی که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد و اینکه چه کسانی این جنایات را مرتکب می‌شوند.
 
وی تأکید کرد: ما هر روز ناعدالتی و وحشیگری که اتفاق می‌افتد را مشاهده می‌کنیم. آنچه که می‌ماند، وظیفه ما است که برای یمنی‌های بدون سلاح و تریبون بایستیم و بگوییم که ما ساکت نخواهیم ماند؛ ما قیام خواهیم کرد. ما برای عدالت قیام خواهیم کرد. ما کسانی که این جنایات را مرتکب می شوند، مسئول خواهیم دانست.
 
شجره در پایان گفت: خواهشمندم یمن را فراموش نکنید. یمن را فقط در کنفرانس ها به یاد نیاورید. یمن را فقط زمانی که مردم در حال کشته شدن هستند، به یاد نیاورید. آنها را هر روز و هر شب و هر زمانی که دعا می‌کنید، به یاد بیاورید. برای آنان دعا کنید و برای آنان سخن بگویید و برای آنان قیام کنید.
 

عربستان از سوی رژیم صهیونیستی تجزیه خواهد شد


«حسین امیرعبدالهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، سخنران بعدی این مراسم بود.

وی گفت: تردید ندارم به لطف خدا و مقاومت مردم یمن، به زودی در همه کشورهای محور مقاومت، صبح پیروزی یمن را شاهد خواهیم بود.
 
امیرعبدالهیان افزود: در جهانی زندگی می‌کنیم که پیچیدگی فراوان دارد و سرعت تحولات بالا و عمیق است. نمونه این پیچیدگی را در یمن شاهد هستیم.
 
ندای همدلی با مظلوم‌ترین مردم جهان در همایش «شب یمن»

وی با طرح این سؤال که چرا علی‌رغم این همه مصائبی که به یمن تحمیل می‌شود و از سوی دیگر این همه مشکلاتی که عربستان سعودی تحمل می‌کند سعودی‌ها هیچ‌گاه در میز مذاکره صادق نیستند؟ گفت: علت این است که آنها به دنبال تغییر نقشه یمن هستند. مقامات سعودی بعد از گذشت 5 سال و مذاکرات مختلف محرمانه و آشکار در نهایت پشت پرده توافق کرده‌اند جزیره استراتژیک و بی‌نظیر سقطری را به صورت مشترک به رژیم صهیونیستی و امارات واگذار کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: این خوش‌خدمتی که امروز به رژیم صهیونیستی می‌کند و تلاش می‌کند از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها کشور عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند در نهایت گریبان خودشان را خواهد گرفت و عربستان سعودی از سوی اسرائیل تجزیه خواهد شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقدامات عربستان و امارات به نفع امنیت منطقه نخواهد بود، گفت: امروز یک صحنه روشن و سفید یمن صفحه مقاومت و ایستادگی مردم یمن است. زنان و کودکانی که در سخت‌ترین شرایط محاصره انسانی قوی‌ترین ایستادگی و پایداری را از خودشان به نمایش گذاشته‌اند.

وی در ادامه چرایی طولانی شدن جنگ عربستان در یمن را سرازیر شدن تسلیحات غربی در یمن توصیف کرد و گفت: رژیم سعودی، آمریکا و انگلیس خطرناکترین بمب‌ها و سلاح‌ها را در یمن آزمایش می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: به لحاظ جمعیتی و مقاومتی سهم اصلی را انصارالله و متحدین در یمن دارند و یمنی‌ها بسیار فهیم هستند و قدیمی‌ترین تمدن را منطقه ما دارند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ جانبداری خاصی بین گروه‌های یمنی ندارد و معتقد است که آینده یمن متعلق به همه یمنی‌هاست. در آینده یمن نباید هیچ کشور خارجی از جمله ایران، عربستان، انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها مداخله‌ای داشته باشند.

وی گفت: سردار سلیمانی سهم بزرگی در برملا کردن و فروپاشی نقشه‌های صهیونیستی آمریکایی در منطقه داشت. اگر تدبیر مقام معظم رهبری، جانفشانی شهدای مدافع حرم، مستشاران نظامی و نیروهای بسیج مردمی نبود امروز منطقه ما شکل دیگری داشت.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به توافق عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: امروز حاکمان برخی کشورهای کوچک و میکروسکوپی را به حالت تحقیر به بالکن کاخ سفید می‌کشانند و نمایش سیرک گونه‌ای را ترامپ برای به دست آوردن رأی به راه می‌اندازد. برای حاکمان سعودی، امارات و بحرین افتضاح است که برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مثل اطفال عقب افتاده به کاخ سفید می‌روند، به ترامپ چه ربطی دارد و در این معادله چه غلطی می‌کند؟

وی گفت:‌ به برکت تلاش‌های سردار سلیمانی عزیز و یاران ایشان در کشورهای مختلف شکل گرفت و محور مقاومت شکل گرفت. امروز محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین تعیین‌کننده‌ترین نقش را دارد و دیری نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه در مقابل منطق، ایستادگی و نقش محور مقاومت در تثبیت و نهادینه‌سازی صلح و ثبات و امنیت در منطقه تسلیم خواهند شد.

در پایان، لاله افتخاری، مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی ستاد اربعین به ذکر نقش بانوان در مقاومت یمن پرداخت.
انتهای پیام
captcha