گلایه رئیس اتحادیه قاریان مصر از تخلفات رایج
کد خبر: 3926368
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

گلایه رئیس اتحادیه قاریان مصر از تخلفات رایج

شیخ «محمد محمد حشاد»، رئیس اتحادیه قاریان مصر، با اشاره به افول جایگاه انجمن‌های قاریان در این کشور، از تخلفات رایجی چون تغییر احکام تلاوت بین قاریان نوظهور و صدور بی‌ضابطه مدرک «اجازه» برای قاریان در این کشور گلایه کرد.

انجمن قاریان مصر جایگاه پیشین خود را از دست داده استبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری صدی البلد، شیخ محمد محمد حشاد، از قاریان پیشکسوت مصری است که پس از درگذشت شیخ محمد محمود طبلاوی، رئیس اتحادیه قاریان مصری، هم‌اکنون به عنوان جانشین طبلاوی اداره امور این اتحادیه را برعهده دارد.

محمد محمد حشاد در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری صدی البلد درباره تعداد نامزدها برای ریاست اتحادیه قاریان مصر گفت: تعداد نامزدها برای ریاست اتحادیه قاریان فقط دو نفر بود. شیخ حلمی الجمل و بنده. اما حدود 30 نفر، نامزد عضویت در هیئت مدیره این اتحادیه هستند که متشکل از 20 نفر است.

وی درباره برنامه‌های خود برای این اتحادیه گفت: من در حالی اداره اتحادیه را به دست گرفتم که هیچ مکان ثابتی نداشت، اما الان حوزه مشخصی در مقام سیده زینب(س) به این نهاد اختصاص یافته است. همچنین حقوق اعضای این اتحادیه دو بار اضافه شده و طی شش ماه به 400 پوند مصری افزایش یافته است و در طرح جدید این افزایش بیشتر هم خواهد شد.

محمد حشاد با اشاره سخت‌گیری‌های اتحادیه قاریان بر احکام تلاوت، اظهار کرد: برخی قاریان برای جلب نظر عموم مردم، احکام تلاوت را تغییر داده و از قواعد تلاوت خارج می‌شوند، اتحادیه به عنوان حافظ کتاب خدا و احکام آن با این بدعت‌ها مقابله می‌کند. در زمان مسئولیت من در وزارت اوقاف مصر هر مسجد یک قاری قرآن داشت اکنون برخی تغییرات ایجاد شده است و دیگر آن اهتمام پیشین نسبت به این مسئله دیده نمی‌شود. اما رسیدگی به وضعیت انجمن‌های قرآنی را در برنامه‌های آتی اوقاف قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سطح کشور حدود 25 هزار انجمن قاریان وجود داشت. وزارت اوقاف با برگزاری برخی مسابقات تعداد آنها را کاهش داد تا اینکه به 11 هزار انجمن در سطح کشور رسید. هر انجمن 16 عضو داشت که تعداد اعضای آن نیز به 10، 9، یا 7 نفر کاهش یافته و اختیارات گذشته را هم ندارند. انجمن‎های قاریان متشکل از اعضا و قاریان پیشکسوتی است که در مساجد بزرگ همچون مسجد جامع الازهر و مسجد الحسین(ع) در طول هفته کل قرآن کریم را ختم می‌کنند. مردم نیز با حضور در این مساجد به تلاوت‌‌ها گوش فراداده و با اساتید، قرائت را تمرین می‌کنند و در این جلسات تلاوت قرآن را می‌آموزند؛ حتی از آن‌ها آزمون هم گرفته می‌شود. این تلاوت‎ها از عصر تا قبل از نماز مغرب صورت گرفته و در حین قرائت بعضی احکام تلاوت قرآن کریم بررسی می‌‌شود و همه استفاده می‌کنند.

محمد حشاد افزود:‌ به 25 کشور در اروپا و آمریکا سفر کرده‌ام. سفرهای خود را در اوایل دهه هفتاد میلادی از امارات و در ماه رمضان آغاز کردم. ماه رمضان قاریان و واعظان مسلمانی از کشورهای مختلف به ویژه مصر برای حضور در برنامه‌های رمضانیه این کشور دعوت می‌شوند.

وی به اصطلاح «مکتب‌خانه‌های قرآنی» پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر دیگر مکانی به این نام در مصر وجود ندارد و همان برنامه‌های قرآن مکتب‌خانه‌ها امروز در مراکز حفظ قرآن پیش گرفته می‌شود، وزارت اوقاف به این امر اهتمام زیادی دارد و این مراکز در جای جای کشور هم وجود دارند. 

محمد حشاد در پایان با اشاره به اینکه صدور برخی گواهی‌نامه‌های موسوم به «اجازه»(مجوز قرائت) بدون توجه به توانمندی افراد و بی‌ضابطه صورت گرفته است، گفت:‌ «اجازه» نوعی مدرک علمی برای قاریان محسوب می‌شود که نشان‌دهنده تسلط کامل قاری بر احکام قرائت است اما متأسفانه باید اذعان کنم که امروز صدور این گواهی برای برخی بدون ضابطه بوده است.

انتهای پیام
captcha