قیام امام حسین(ع) و پیام اربعین الهام‌بخش انقلاب‌های بزرگ در دنیاست + فیلم
کد خبر: 3927255
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
استاد دانشگاه کربلا در گفت‌وگو با ایکنا:

قیام امام حسین(ع) و پیام اربعین الهام‌بخش انقلاب‌های بزرگ در دنیاست + فیلم

رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا تأکید کرد: قیام امام حسین(ع) و پیام اربعین الهام‌بخش حرکت‌های بزرگ برای آزادگان جهان و کسانی بوده که به دنبال انتخاب خط مشی درست ایستادگی در برابر جبهه ظلم هستند.

فردا//پیام اربعین الهام‌بخش انقلاب‌های بزرگ در دنیاست
منیر عبدالعال الدعمی، استاد دانشگاه عراق، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا و رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، به تشریح ابعاد پیام اربعین حسینی پرداخت و گفت: اربعین تجلی وحدت امت اسلام و همچنین مکتب آزادگان جهان برای پیروی از خط مشی قیام امام حسین(ع) در مقابله با جبهه ظلم و استکبار است.

بیشتر بخوانید: 


منیر الدعمی درباره عظمت اربعین از دیرباز تا به امروز برای همه و به خصوص شیعیان و دلیل بزرگداشت این روز عزیز گفت: به واقع یاد حماسه عاشوراء و اربعین حسینی همیشه در ما تجدید می‌شود و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اسرار بزرگی داشته است.
وی افزود: به‌درستی که اسلام، محمدی آغاز شد و بقایش حسینی است، چرا که شروع اسلام، با بعثت نبی اکرم(ص) نمود داشت و بقا و دوام حقیقت دین، وابسته به قیام امام حسین(ع) بود. از همین رو قیام امام حسین(ع) که پیروزی خون بر شمشیر خوانده می‌شود ارکان و جایگاه دین اسلام را تثبیت کرد.
 عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا با اشاره به آرمان بزرگ امام حسین(ع) در اصلاح امور امت اسلامی، گفت: امام حسین(ع) هر آنچه را داشت، برای اصلاح دین اسلام تقدیم کرد. از همین رو خدا هم هر آنچه نزد خود داشت به او عطا کرد و سرّ بزرگ جاودانگی عاشوراء و اربعین حسینی در همین است، چرا که امام حسین(ع) هر آنچه را داشت در راه خدا و دین فدا کرد و در عوض، خدا به او همه چیز از عزت و جاودانگی داد و این‌ها همه بخش اندکی از پاداش الهی به فرزند رسول خدا تا روز قیامت است.
 
فردا//پیام اربعین الهام‌بخش انقلاب‌های بزرگ در دنیاست
 
کربلا در سالروز اربعین، تجلی خروش جهانی کوچک

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی که فرمودند «امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد»، گفت: به واقع قیام امام حسین(ع) برای همه آزادگان جهان الگوی قیام برای ایجاد اصلاحات بوده است و از این جهت در  بسیاری از کشورهای دنیا که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند، با الهام از قیام عاشورا برای مقابله با ظلم و استبداد، ایستادگی و مقاومت شکل گرفت.
او افزود: کربلا هم در سالروز اربعین تجلی خروش یک جهان کوچک است، زیرا از همه اقوام و ملیت‌ها، آنهایی که عشق به امام حسین(ع) را در دل دارند به زیارت او می‌آیند، چراکه حسین(ع) معشوق همه آزادگان جهان و مظلومان است و قیام او را انقلاب علیه استبداد و ظلم می‌دانند و از آن درس می‌گیرند.
 

رئیس شعبه اتحادیه دانشگاهیان عراق در کربلا درباره مراسم متفاوت اربعین امسال برای عشاق حسین(ع) در سایه شیوع کرونا و محدودیت‌های کشورها در اعزام زائران گفت:  با وجود شیوع کرونا که به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و نهادهای رسمی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل و غیره منجر شده است، اما صدها هزار نفر از عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) از میان شهروندان عراقی با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کربلا مشرف شده‌اند و خط انقلابی امام حسین(ع) ادامه دارد.
استاد دانشگاه کربلا درباره دلایل حضور پیروان دیگر مذاهب یا ادیان الهی در حرکت عظیم راهپیمایی اربعین در سال‌های گذشته گفت: امام حسین(ع) فقط مختص شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه آزادگان جهان و پیروان مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم.

 

منطق امام حسین(ع)؛ نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه استکبار


الدعمی گفت: شعار «حب الحسین یجمعنا» به نوبه خود دارای اسرار و رموز اعتقادی است، زیرا دوستان و علاقه‌مندان امام حسین(ع) از میان آزادگان دنیا، انقلابیون و مظلومین زیر لوای خود جمع کرده است. در قیام امام حسین(ع) هم، از پیر، جوان، زن و کودک و شخصیت‌هایی از همه طبقات اجتماعی حضور داشتند. «وهب» از یاران امام حسین(ع) یک مسیحی بود که به کربلا آمد و شهید شد. به هر روی در ظهور آقا امام زمان(عج) که در امتداد انقلاب امام حسین(ع) است، انسان‌های آزاده‌ای اعم از مسیحی، نصرانی، مسلمان شیعه یا سنی با او خواهند بود.
 

 عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا درباره تأثیر اربعین بر ناکامی طرح خاورمیانه جدید استکبار جهانی به دلیل تجلی اتحاد ملت‌ها در صحنه اربعین گفت: یک درس ما از قیام امام حسین(ع)، تأکید ایشان بر شعار «هیهات منا الذله» بوده است. منطق و پیام امام حسین(ع) نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار است، زیرا منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و در دنیایی که شاهد تلاش استکبار جهانی و صهیونیسم برای سازش دادن مسلمانان با اشغالگران هستیم، این ملت‌ها هستند که در عرصه‌هایی نظیر اربعین وحدت واقعی خود را به رخ می‌کشند.
استاد دانشگاه کربلا با اشاره به اینکه اربعین صحنه فریاد برآوردن «هیهات منا الذله» و آزادی از استبداد است، ادامه داد: بنابراین از دیگر شعارهای کوبنده صحنه راهپیمایی باشکوه اربعین امسال «نه به سازش» «نه به استکبار جهانی» و «نه به صهیونیسم» است.
عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا درباره اینکه آیا حضور در پیاده‌روی اربعین برای جهانی‌تر شدن اربعین کافی است، گفت: در واقع هر فرد مسلمان باید در جهانی‌سازی اربعین سهم داشته باشد، اما این کافی نیست. از نشانه‌های مسلمان زیارت اربعین است، اما بخش مهم آن اینجاست که بسیاری از مسلمانان با انجام مراسم اربعین انرژی مثبتی دریافت کرده و روح تازه‌‏اى در کالبد دوستان و علاقه‏‌مندان به آن حضرت دمیده می‌شود تا در مسیر حق و مبارزه با ظلم و استبداد قرار گرفته و دیگران را هم به آن دعوت کنند و بخش مورد اهمیت دیگر تأثیرات اربعین هم این است که بسیاری در دنیا از پیام و منطق اربعین و قیام برحق امام حسین(ع) درس گرفتند و برای انقلاب‌های خود علیه جبهه ظلم از آن الهام گرفتند و مسلمانان هم به واسطه این خروش، در مسیر تحقق اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی گام برداشتند.
گفت‌وگو: طیبه امامقلی
ترجمه: الهام مؤذنی
انتهای پیام
captcha